Forskningsdata

Finn informasjon om håndtering av forskningsdata i alle fasene av et forskningsprosjekt - planlegging, underveis og ved prosjektslutt. Forskningsdata er informasjon i form av for eksempel tall, tekst, bilder eller lyd, som er samlet inn, observert eller utviklet underveis i et forskningsprosjekt.

Send epost til:
research-data@nord.no

Nord universitet har støtte tjenester for forskningsdata. Hensikten er blant annet å bistå forskere slik at de lettere kan møte krav fra finansiører og tidsskrift om åpenhet og datadeling i tråd med FAIR-prinsippene​​.​ Felles e-post: research-data@nord.no

Under finnes det informasjon om Nord universitets retningslinjer, kurs i forskningsdatahåndtering og FAIR data.

• ​Nord universitet har som hovedregel eierskap til alle forskningsdata som blir generert av ansatte ved universitetet.
    • Forskningsdata skal utstyres med en data-hån​dteringsplan (DHP)​​.
    • Forskningsdataene skal enten arkiveres i institusjonens arkiv, Nord universitet sin samling i DataverseNO, eller i andre egnede og pålitelige arkiver, som sikrer Nord universitet fortsatt tilgang til bruk av dataene.
    • Forskeren skal som hovedregel gjøre forskningsdata åpent tilgjengelig for videre bruk for alle relevante brukere, unntatt ​når hensyn til sikkerhet, person​sensitivitet, kommersielle eller juridiske forhold krever begrensninger i tilgangen.

Se ​fullstendige Retningslinjer for forvaltning av forskningsdata ved Nord universitet:

Se også regjeringens strategi ​for tilgjengeliggjøring og deling av forskningsdata.

• Gjennomførte kurs i 2023:

Webinar-serie om Forskningsdata (13.-17. mars) med følgende temaer:

• Hvordan skrive en datahåndteringsplan?
    • Hvordan håndtere personopplysninger i forskningsprosjekter?
    • Samarbeidsprosjekter, samarbeidsavtaler og deling av data
    • Etiske vurderinger ved bruk av forskningsdata
    • Hvordan klassifisere og lagre aktive forskningsdata?
    • Hvordan strukturere, dokumentere og arkivere forskningsdata?

Powerpoint-presentasjoner og mer informasjon finnes på INORD. Har du spørsmål, ta kontakt på research-data@nord.no

• FAIR-prinsippene er overordnede prinsipper for datahåndtering. FAIR står for Findable, Accessible, Interoperable og Re-usable. Hovedformålet med FAIR er å sette andre i stand til å finne, forstå og bruke forskingsdata i framtiden.

FAIR-prinsippene i korte trekk

FAIR-prinsippene (Wilkinson et al., 2016) innebærer de følgende:

• Findable: Dataene er lette å finne. Data og tilleggsmateriell har tilstrekkelig metadata og en persistent varig identifikator.
    • Accessible: Dataene er tilgjengelige. Metadata og data er forståelige for mennesker og maskiner. Data deponeres i et pålitelig dataarkiv.
    • Interoperable: Data skal kunne kombineres og gjenbrukes på tvers av f.eks. systemer, institusjoner og tid. Det brukes eksisterende standarder, vokabularer, formater og metoder for metadata.
    • Reusable: Dataene kan gjenbrukes.
      Tydelige brukslisenser på dataene gir informasjon om gjenbruk.

Kilde: libereurope.eu.

Et viktig aspekt ved FAIR er valget av dataarkiv. Les mer om FAIR og dataarkiv.