Likestillings-, inkluderings- og mangfoldsutvalget

Likestillings-, mangfolds- og inkluderingsutvalget er et rådgivende organ for universitetets ledelse i alle saker som angår likestilling, mangfold og inkludering.

Mandat​

Formål

Likestillings-, mangfolds- og inkluder​ingsutvalget oppnevnes av rektor og er et rådgivende organ for universitetets ledelse i alle saker som angår likestilling, mangfold og inkludering.

Utvalget skal være en ressurs for å fremme arbeidet med likestilling, mangfold og inkludering på en god og helhetlig måte i institusjonen.

Utvalgets formål er å fremme reell likestilling ved Nord universitet uavhengig av kjønn, etnisitet, funksjonsevne, religion, livssyn, alder og seksuell orientering.

Funksjon og oppgaver

Utvalget

• skal utarbeide handlingsplan for likestilling, mangfold og ​inkludering og se til at planen blir fulgt opp
  • skal avgi årsrapport til universitetets ledelse
  • kan be fakultetene om rapportering innenfor avgrensede områder
  • kan ta initiativ til seminarer, foredrag mv, og etter eget initiativ behandle og uttale seg i saker

​Sekretariat

HR-avdelingen er sekretariat for utvalget.

Godtgjøring for studentene

Studentrepresentantene mottar i henhold til timeliste møtegodtgjørelse for møtetid og forberedelse etter statens satser.

Studentene godtgjøres for hver time i møtet, og gis i tillegg 2 timers forberedelsestid etter gjeldende satser.​​

• Utvalget består av to representanter for de ansatte som er oppnevnt av de hovedtillitsvalgte, to representanter for arbeidsgiver oppnevnt av rektor, og to representanter f​or studentene, oppnevnt i årsmøtet til Studentorganisasjonen Nord. Representantene for de ansatte og arbeidsgiver har hver sin personlige vara, mens vara for studentrepresentantene er organisert i form av en prioritert liste med varamedlemmer.

Representantene for de ansatte og for arbeidsgiver har en funksjonstid på 4 år, mens st​udentrepresentan​tene har en funksjonstid på 2 år. Funksjonstiden er den samme for medlemmenes vara.​​​

Oversikt over medlemmene:

Navn​​​Avdeling/fakultet