Sannhet og forsoning i de nordiske landene

Dette projekt undersøger hvad der sker, når sandheds- og forsoningskommissionen, flyttes over i en skandinavisk kontekst.

Budsjett: Kr. 6 191 933 hvorav 202 500 til Nord universitet
Start-/sluttdato: 01.08.2021 – 01.08.2023
Finansiør: Danmarks Frie Forskningsfond
Institusjoner tilhørende prosjektet: Danish Institute for International Studies, Nord universitet, Lund universitet, Universitet of Ákureyri

Researchers at FSV:

• Astri Dankertsen

Sammendrag:

Inspireret af den grønlanske forsoningsproces har Norge, Sverige og Finland de seneste 2 år nedsat sandheds-og forsoningskommissioner, der skal behandle langtidsvirkningerne af historiske uretfærdigheder begået mod samerne og finsktalende minoriteter i det arktiske Skandinavien. Dette projekt undersøger hvad der sker, når sandheds- og forsoningskommissionen, som tidligere er blevet brugt for at skabe fred og stabilitet efter væbnede overgreb eller borgerkrig, flyttes over i en skandinavisk kontekst. Det gør os klogere på, hvordan kernebegreber som forsoning, sandhed, vold og suverænitet transformeres i mødet mellem politiske repræsentanter for indfødte folk og statens repræsentanter. Det er især velfærdsstatens assimileringspolitikker og historiske reformprogrammer for sundhed og uddannelse, der er emnet for de nordiske kommissioner. Derfor vil processerne ramme ned i centrale elementer af velfærdsstatens egen selvfortælling. Projektet arbejder med begrebet historiografisk suverænitet i analysen af kampen om historien og retten til at fortælle den, og den betydning historieskrivning har for indfødte folks krav på territorier og ressourcer i Skandinavien. Dette komparative projekt undersøger et helt nyt empirisk materiale, og vil derfor bidrage til international forskning. Det bygger på Andersens tidligere forskning i forholdet mellem Grønland og Danmark og vil også kaste større lys på de diskussioner om velfærdsstatens historie, der ofte bliver rejst i den kontekst.