Publiser din masteroppgave

Nord universitet oppfordrer alle våre masterstudenter til å publisere oppgavene sine i vårt åpne institusjonsarkiv, Nord Open Research Archive.

Nord Open Research Archive er Nord universitets åpne institusjonsarkiv. Her finner du ansattes og studenters vitenskapelige publikasjoner, fritt tilgjengelig i fulltekst.

Hvorfor publisere i åpent institusjonsarkiv?

• Oppgaven din blir søkbar i bibliotekets søkeverktøy Oria, Google og i databasen NORA, som er en nasjonal søketjeneste for vitenskapelige publikasjoner i åpne institusjonelle arkiv.
  • Du bidrar til å samle og dele kunnskap
  • Du blir en del av det akademiske samfunnet - og danner gode vaner når det gjelder formidling av kunnskap og informasjon

Hvordan publisere i Nord Open Research Archive?

• Først må du vurdere om personvernet er ivaretatt på en slik måte at oppgaven kan publiseres. Her finner du informasjon om personvern i oppgaveskriving.​​​
  • Når du leverer masteroppgaven din i Inspera må du i tråd med Åndsverkloven fylle ut et skjema der du gir samtykke til om oppgaven din kan publiseres elektronisk, eller ikke.
  • Oppgaven publiseres 12 uker etter sensurfrist
  • Oppgaven som publiseres skal være den sensurerte oppgaven. Vi tillater ikke at det blir levert en ny versjon, eller gjort endringer i oppgaven

Har du spørsmål angående publisering, eller er tidligere student som ønsker å publisere oppgaven din? Ta kontakt med Hilde Arvidsdatter Lyster, UB Levanger, eller Ingrid Nekså, UB Steinkjer​.