Språkutvalet

Språkutvalet arbeider med kartlegging, rapportering og tiltak omkring parallellspråk, klarspråk og språkleg kvalitet i alle universitetet sine områder.
  • Språkutvalget er et rådgivende organ for universitetets ledelse i saker som omhandler språkbruk ved institusjonen og språkpolitikk overordnet.

Språkutvalget skal sørge for tydelig prioritering i det språkpolitiske arbeidet​ ved institusjonen.

Språkutvalget skal identifisere, vedta og iverksette overordnede tiltak som sikrer at de språkpolitiske retningslinjene etterleves.

Språkutvalget skal sikre klarspråk og parallellspråklighet som bærende prinsipper ved universitetet og arbeide med å oppnå en strategisk og forsvarlig balanse mellom bruk av bokmål, nynorsk, engelsk og de samiske språkene i forskning, utdanning, formidling og administrasjon.

Språkutvalget skal kartlegge behov for kompetanseheving og arbeide for å heve språkfaglig kompetanse blant ansatte og studenter.

Språkutvalget skal rapportere til styret i universitetets årsrapport om gjennomførte, pågående og planlagte språkpolitiske tiltak, og språksituasjonen ved institusjonen.

Språkutvalget skal være en ressurs og et forbilde for parallellspråklighet og bruk av klarspråk.

Språkutvalget er vedtaksført/beslutningsdyktig når mer enn halvparten av medlemmene er tilstede og avgir stemme. Dette innebærer også varamedlemmer hvis faste ansatte ikke har anledning til å møte.​

• Leder, prorektor for forskning og utvikling
    Ketil Eiane

Medlem, FBA