Catrine Torbjørnsen Halås
Professor
Fakultet for samfunnsvitenskap
Kompetanseområder
Social work, Practical Knowledge, Science of Professions
Arbeidserfaring:
- Professor i sosialt arbeid Nord Universitet, siden 2023
- Førsteamanuensis Universitet i Nordland siden 2012
- Kullkoordinator NAFOL (Nasjonal forskerskole for lærerutdanningen), NTNU, 2018-2020
- Leder Senter for praktisk kunnskap, Nord Universitet 2017 og 2019
- Programansvarlig ph.d i profesjonsvitenskap, Nord Universitet 2017
- Seniorrådgiver Fylkesmannen i Nordland 1996-2011
- Saksbehandler og leder ved Grorud sosialkontor i Oslo kommune, 1989 - 1996
Kompetanseområder:
- Barn og unge: Flerfaglig arbeid med ungdom i sårbare livssituasjoner og barn og unges medvirkning og deltakelse
- Praktisk kunnskap: Kunnskapsutvikling og læring i praksis, faglig veiledning, erfaringslæring,
- Kvalitativ metode med særlig fokus på deltakerbasert og handlingsorientert forskning, etnografiske og narrativ tilnærming.
- Bachelor i sosialt arbeid
- Master i sosialvitenskap
- Master for praktisk kunnskap
Forskningsprosjekter
- En dag i livet. Ungdomsliv i Norden. Prosjekt i regi av Nordisk forskernettverk, Unge, tilhør og udenforskab
- Erfaringslæring på akademisk vis. Vitenskapelig antologi i forskningsgruppen den praktiske kunnskapens teori. Redaktør sammen med K Fuglseth og L.Johann..
- Forskningssenter for barn og unge og sosiale beredskap
Redaktør av bøker
2023
Usikkerhetens pedagogikk Flerstemmige perspektiver i norsk utdanningsforskning. Spenninger og muligheter 2023, Cappelen Damm Akademisk: s. 209-229 Halås, Catrine Torbjørnsen; Smith, Kari
Cause for concern? The value of practical knowledge in professional education 2023, Policy Futures in Education: s. 1-16 Mæhre, Kjersti Sunde; Hvidsten, Bente Isabell Borthne; Halås, Catrine Torbjørnsen
Pedagogisk observasjon som læringsaktivitet i trafikklærerutdanningen 2023, Kjelsrud, Hilde; Halås, Catrine Torbjørnsen; Lyngsnes, Kitt Margaret; Valle, Anne Marit
2022
Trøst som oppmerksomt nærvær i mellommenneskelig profesjonell praksis 2022, Nordisk tidsskrift for helseforskning: Volum 18 Mæhre, Kjersti Sunde; Halås, Catrine Torbjørnsen
2021
Barn og unge som utforskere i aksjonsforskning Aksjonsforskning: samskapt kunnskap som endrer liv og samfunn 2021, Fagbokforlaget: s. 119-139 Halås, Catrine Torbjørnsen; Gustavsen, Karin; Opdal, Lars
The scientific essay in professions research: a critical explorative method 2021, Tidsskrift for psykisk helsearbeid: Volum 18 s. 5-14 Halås, Catrine Torbjørnsen; McGuirk, James Nicholas
2018
Kunnskapsreflektert praksis 2018, Forskning og forandring: Volum 1 s. 48-68 Halås, Catrine Torbjørnsen
2017
Humanistiske forskningstilnærminger til profesjonspraksis 2017, Gyldendal Akademisk: Halås, Catrine Torbjørnsen; Kymre, Ingjerd Gåre; Steinsvik, Kari
2016
Sett, hørt og forstått Sett, hørt og forstått? Om profesjonelle møter med unge i sårbare livssituasjoner 2016, Universitetsforlaget: s. 11-27 Follesø, Reidun; Anvik, Cecilie; Halås, Catrine Torbjørnsen
Hva innebærer det så å se, høre, forstå og skape vendepunkt? Sett, hørt og forstått? Om profesjonelle møter med unge i sårbare livssituasjoner 2016, Universitetsforlaget: s. 146-157 Halås, Catrine Torbjørnsen; Follesø, Reidun; Anvik, Cecilie
Møtet - en nærværshendelse mellom mennesker Sett, hørt og forstått? Om profesjonelle møter med unge i sårbare livssituasjoner 2016, Universitetsforlaget: s. 128-145 Kristoffersen, Børge; Halås, Catrine Torbjørnsen
Sett, hørt og forstått? Om profesjonelle møter med unge i sårbare livssituasjoner 2016, Universitetsforlaget: Follesø, Reidun; Halås, Catrine Torbjørnsen; Anvik, Cecilie
2012
Ungdom i svev - Å oppdage muligheter med utsatte unge 2012, Halås, Catrine Torbjørnsen
2010
Balansekunst i NAV Hvem var vi - hvem er vi - hvem blir vi : å bygge en profesjon 2010, Halås, Catrine Torbjørnsen
Fagutvikling i dialog mellom praksis, undervisning og forskning Modernisering i barnevernet : ideologi, kontekst og kompetanse 2010, Universitetsforlaget: s. 20 Halås, Catrine Torbjørnsen; Solstad, Asgeir
2024
Praktisk kunnskap og profesjonsutdanningene 2024, Khrono.no: McGuirk, James Nicholas; Halås, Catrine Torbjørnsen; Fuglseth, Kåre Sigvald
2023
LYTRING Er det lærernes skyld at ingen vil bli lærere? 2023, Halås, Catrine Torbjørnsen
Ledelse av ESWRA SIG webinar: Learning together 2023, Halås, Catrine Torbjørnsen
Ledelse av Van Maanen seminar 2023, Halås, Catrine Torbjørnsen; Herholdt-Lomholdt, Sine Maria
Social work practice research-Special interest group 2023, Halås, Catrine Torbjørnsen
The development of social work practice research – Looking back and forth 2023, Halås, Catrine Torbjørnsen
Knowledgereflected practice 2023, Halås, Catrine Torbjørnsen
Seeing collaboratory arenas as a laboratory, exploring the struggle over recognition
2023, Halås, Catrine Torbjørnsen
Konferanseledelse Barnehusets jubileumskonferanse 2023, Halås, Catrine Torbjørnsen
Innspill om barns medvirkning til Barne-og familiedepartementets innspillsmøte 2023, Halås, Catrine Torbjørnsen
Presentasjon av resultater fra evaluering av UNICEF rettighetsskoler 2023, Halås, Catrine Torbjørnsen
2022
Praxeological dialogues from within 2022, Halås, Catrine Torbjørnsen
It takes a village to foster a researcher 2022, Halås, Catrine Torbjørnsen
Erfaringsdeling og kunnskaps- reflektert praksis. Tre foredrag 2022, Halås, Catrine Torbjørnsen; McGuirk, James Nicholas
Medvirkning i boligsosialt arbeid. En undersøkelse om innbygger- og brukermedvirkning i boligsosialt arbeid. 2022, Bliksvær, Trond; Kristensen, Christian Li; Solstad, Asgeir; Halås, Catrine Torbjørnsen
Praktisk kunnskap og praxis 2022, Halås, Catrine Torbjørnsen
Reell deltakelse og involvering av barn og unge 2022, Halås, Catrine Torbjørnsen
Ulike perspektiver på barns medvirkning 2022, Halås, Catrine Torbjørnsen
«Vold og overgrep mot barn og unge – hvordan ser det ut i Bodø og hvilke tiltak har vi?», 2022, Halås, Catrine Torbjørnsen; Edvardsen, Oddbjørg
Erfaringslæring 2022, Halås, Catrine Torbjørnsen
2021
Dialogues prosessing Praxis-based theoria 2021, Halås, Catrine Torbjørnsen
Fagområdet praktisk kunnskap Innføring i praktisk kunnskap 2021, Universitetsforlaget: s. 22-40 Halås, Catrine Torbjørnsen; Fuglseth, Kåre Sigvald
Innføring i praktisk kunnskap 2021, Universitetsforlaget: Fuglseth, Kåre Sigvald; Halås, Catrine Torbjørnsen
Spenninger i skolens arbeid med inkludering 2021, Halås, Catrine Torbjørnsen
Anerkjennende, kritisk og konstruktiv Innføring i praktisk kunnskap 2021, Universitetsforlaget: s. 87-98 Halås, Catrine Torbjørnsen
Mer kunnskap - om, for og i nordområdene! 2021, nordnorskdebatt.no: Olsen, Bjørn; Holand, Astrid Marie; Halås, Catrine Torbjørnsen; Olsen, Julia
Invitasjon til praktisk kunnskap Innføring i praktisk kunnskap 2021, Universitetsforlaget: s. 15-21 Halås, Catrine Torbjørnsen; Fuglseth, Kåre Sigvald
Forskere om fred på 5 minutter - Barn og voksne trenger mer kunnskap om vold og seksuelle overgrep 2021, Halås, Catrine Torbjørnsen; Edvardsen, Oddbjørg; Åsheim, Hilde
2020
En tid for tverrfaglighet 2020, Forskerforum: Halås, Catrine Torbjørnsen; McGuirk, James Nicholas; Fuglseth, Kåre Sigvald
2019
Evidence-reflected practice as research approach - bridging the gap between practice and research 2019, Halås, Catrine Torbjørnsen
Kunnskapsreflektert praksis 2019, Halås, Catrine Torbjørnsen
Gode møter og magiske øyeblikk 2019, Halås, Catrine Torbjørnsen
Foreløpige resultater fra arbeidet med UNICEFs Rettighetsskoler 2019, Halås, Catrine Torbjørnsen
Profesjonshabitus, profesjonenes blinde flekker og kritisk refleksjon, 2019, Halås, Catrine Torbjørnsen
2018
Magiske øyeblikk - Hvordan komme i kontakt med ungdom som sliter? 2018, Halås, Catrine Torbjørnsen
Ungdom og identitet 2018, Halås, Catrine Torbjørnsen
Dialogue café as venue for research talks with youths.
2018, Halås, Catrine Torbjørnsen
Overganger 2018, Halås, Catrine Torbjørnsen
Profesjonsutøvelse som kunnskapsreflektert praksis 2018, Halås, Catrine Torbjørnsen
2017
Faglig dømmekraft og kunnskapsreflektert praksis 2017, Halås, Catrine Torbjørnsen
Betydningen av unges stemme – hvorfor ta ungdom på alvor? 2017, Halås, Catrine Torbjørnsen
Introduksjon Humanistiske forskningstilnærminger til profesjonspraksis 2017, Gyldendal Akademisk: s. 9-14 Halås, Catrine Torbjørnsen; Kymre, Ingjerd Gåre; Steinsvik, Kari
Kunnskapsreflektert praksis 2017, Halås, Catrine Torbjørnsen
Dialogkafe som arena for ungdomsmedvirkning 2017, Halås, Catrine Torbjørnsen
What can humanities offer social work research 2017, Halås, Catrine Torbjørnsen
Snakk med eleven, oppsummering av erfaringer fra dialogkafe i TRU prosjektet 2017, Nord universitet: Halås, Catrine Torbjørnsen
2016
Faglig dømmekraft og kunnskapsreflektert praksis 2016, Halås, Catrine Torbjørnsen
Ta kunnskap i bruk 2016, Avisa Nordland: Halås, Catrine Torbjørnsen
Med livet på vent 2016, Avisa Nordland: Halås, Catrine Torbjørnsen; Follesø, Reidun; Mevik, Kate; Tverbakk, Marit
Mind the gap - youth at risk 2016, Halås, Catrine Torbjørnsen
2015
Vår hjemplass - vår mening! Ungdomsinvolvering i kommunereformen. Rapport 2015, Halås, Catrine Torbjørnsen
Ungdom i Svevet (2011-15):
Tilbakeblikk på fire år som nasjonal satsing
2015, Halås, Catrine Torbjørnsen; Follesø, Reidun; Mevik, Kate; Jakobsen, Torild
Hvordan kan vi fremme barn og unges medvirkning i arbeidet med barnekonvensjonen? 2015, Halås, Catrine Torbjørnsen
Ungdom i svevet 2015, Halås, Catrine Torbjørnsen
Ungdom i svevet - ny side 2015, Halås, Catrine Torbjørnsen
Ungdomsmedvirkning 2015, Halås, Catrine Torbjørnsen
Hvordan tilrettelegge for barn og unges medvirkning i arbeidet med Vårres Unga - vårres fremtid? 2015, Halås, Catrine Torbjørnsen
Ungdom i svevet i videregående skole 2015, Halås, Catrine Torbjørnsen
Hvordan fremme ungdoms deltakelse og lokalsamfunnets engasjement rundt ungdom i svev? 2015, Halås, Catrine Torbjørnsen
Medvirkning med virkning 2015, Halås, Catrine Torbjørnsen
Skriftliggjøring – en kilde til nytenkning,
kunnskap og utvikling Mangfold og utvikling - sosialt arbeid i ny tid. En artikkelsamling om sosialt arbeid 2011-2015. 2015, s. 11-20 Aamodt, Laila Granli; Halås, Catrine Torbjørnsen; Normann, Sofie; Glemmestad, Hanne Solfrid; Huse, Ingvild Synnøve
2014
En urovekkende rapport 2014, Fontene: s. 21-21 Halås, Catrine Torbjørnsen
Unge utforskere. La ungdom ta grep i eget liv 2014, Halås, Catrine Torbjørnsen
Unge samfunnsutforskere! - Et eksempel på hvordan vi kan styrke unges samfunnsdeltakelse 2014, Halås, Catrine Torbjørnsen
Skolen må bry seg om fravær - rapport fra dialogkafeer i Telemark 2014, Halås, Catrine Torbjørnsen; Mevik, Kate
Universitetet i Nordland - forskning på barn og unge 2014, Halås, Catrine Torbjørnsen
Bedre hjelp til sårbare unge 2014, Halås, Catrine Torbjørnsen
Hvordan gjøre kunnskapen om sosialt arbeid tilgjengelig? 2014, Halås, Catrine Torbjørnsen
Norge Rundt med ungdom i svevet - magasin 2014, Halås, Catrine Torbjørnsen; Follesø, Reidun
Hvordan får vi flere til å gjennomføre videregående opplæring, i skole og i fagopplæring? 2014, Halås, Catrine Torbjørnsen
Jakten på det virksomme – hvordan få bedre tjenester gjennom samarbeid med unge
2014, Halås, Catrine Torbjørnsen
Wannabe – hvem tror jeg at jeg er? 2014, Halås, Catrine Torbjørnsen
2013
Utvikling av tiltak for "ungdom i svevet" 2013, Halås, Catrine Torbjørnsen
Utvikling av barneverntiltak for "Ungdom i svevet" 2013, Halås, Catrine Torbjørnsen
Hvordan kan vi hjelpe utsatte unge? 2013, Halås, Catrine Torbjørnsen
På leting etter magiske øyeblikk med ungdom i svevet 2013, Halås, Catrine Torbjørnsen
Hvordan fremme og styrke utsatte unges medvirkning og deltakelse? - Erfaringer fra ”Ungdom i svevet” 2013, Halås, Catrine Torbjørnsen
Ungdom og medvirkning på NAV kontor 2013, Halås, Catrine Torbjørnsen
Ungdom i svevet 2013, Halås, Catrine Torbjørnsen
På leting etter magiske øyeblikk med ungdom i svevet 2013, Halås, Catrine Torbjørnsen
Ungdom utenfor - et felles ansvar 2013, Halås, Catrine Torbjørnsen
Lære å se, lytte og føle 2013, Fontene: s. 19-19 Halås, Catrine Torbjørnsen
Lytt til de unge og styrk deres deltakelse 2013, Avisa Nordland: s. 3-3 Halås, Catrine Torbjørnsen
Fylkesmannen som ressurs og samarbeidspartner i arbeidet med utsatte unge 2013, Halås, Catrine Torbjørnsen
Modige møter med mennesker 2013, Halås, Catrine Torbjørnsen
2011
Gi viljen mulighet!Sluttrapport Ungdom i Svevet 2007-2010 2011, Follesø, Reidun; Halås, Catrine Torbjørnsen; Mevik, Kate; Mathisen, Rune; Tveraabak, Marit; Hutchinson, Gunn Strand
Finding good approaches together 2011, Halås, Catrine Torbjørnsen
2010
Hvem var vi - hvem er vi - hvem blir vi. Å bygge en profesjon 2010, Gjedrem, Jorunn; Halås, Catrine Torbjørnsen; Huse, Ingvild; Slørdahl, Sølvi; Aamodt, Laila Granli
Ungdom i svev - Brønnøy kommune bidrar til nasjonal kunnskapsbygging 2010, Brønnøysund Avis: s. 1 Follesø, Reidun; Halås, Catrine Torbjørnsen
Ungdom i Svevet presenterer virksomme metoder overfor ungdom i risiko 2010, Follesø, Reidun; Halås, Catrine Torbjørnsen
2009
Med nærhet som styrke Sosialt arbeid - Tilbakeblikk - utfordringer - visjoner 2009, s. 98-112 Halås, Catrine Torbjørnsen
Og bedre skal det bli... 2009, Halås, Catrine Torbjørnsen
2001
Små kommuner underveis Faglig veiledning i sosialt arbeid, Gus Strømfors og Jorunn Vidregg (red) 2001, Kommuneforlaget AS: s. 125-154 Halås, Catrine Torbjørnsen; Normann, Sofie
2000
Kunnskapsreflektert praksis 2000, Halås, Catrine Torbjørnsen