Catrine Torbjørnsen Halås
Professor
Fakultet for samfunnsvitenskap
Kompetanseområder
PhD in Science of Professions, Social work, Practical Knowledge, Science of Professions
Arbeidserfaring:
- Professor i sosialt arbeid Nord Universitet, siden 2023
- Førsteamanuensis Universitet i Nordland siden 2012
- Kullkoordinator NAFOL (Nasjonal forskerskole for lærerutdanningen), NTNU, 2018-2020
- Leder Senter for praktisk kunnskap, Nord Universitet ;2017 og 2019
- Programansvarlig ph.d i profesjonsvitenskap, Nord Universitet 2017 ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;
- Seniorrådgiver Fylkesmannen i Nordland 1996-2011
- Saksbehandler og leder ved Grorud sosialkontor i Oslo kommune, 1989 - 1996
Kompetanseområder:
- Barn og unge: Flerfaglig arbeid med ungdom i sårbare livssituasjoner og barn og unges medvirkning og deltakelse
- Praktisk kunnskap: Kunnskapsutvikling og læring i praksis, ;faglig ;veiledning, ;erfaringslæring, ;
- Kvalitativ metode med særlig fokus på deltakerbasert og handlingsorientert forskning, etnografiske og narrativ tilnærming.
- Bachelor i sosialt arbeid
- Master i sosialvitenskap
- Master for praktisk kunnskap ;
- Phd I studier av ;profesjonsvitenskap
Under arbeid: ;
- Barns medvirkning i det tverrfaglige samarbeidet ved melding av saker som omhandler vold og seksuelle overgrep mot barn. ;
- Å sette hjernen fri. Læring som selvstendiggjøring og frigjøring. ;
Forskningsprosjekter
- En dag i livet. Ungdomsliv i Norden. ;Prosjekt i regi av Nordisk forskernettverk, Unge, tilhør og udenforskab ;
- Erfaringslæring. Vitenskapelig antologi i forskningsgruppen den praktiske kunnskapens teori. Redaktør sammen med K Fuglseth. ;
Veiledning ;ph.d prosjekter ; ;
- Cathrine Ask, offentlig ph.d Bodø kommune
- Ragnvald Holst Larsen, offentlig ph.d ;Oslo Met. ;
2023
Cause for concern? The value of practical knowledge in professional education 2023, Policy Futures in Education: s. 1-16;Mæhre, Kjersti Sunde; Hvidsten, Bente Isabell Borthne; Halås, Catrine Torbjørnsen
Usikkerhetens pedagogikk Flerstemmige perspektiver i norsk utdanningsforskning. Spenninger og muligheter 2023, Cappelen Damm Akademisk: s. 209-229;Halås, Catrine Torbjørnsen; Smith, Kari
2022
Trøst som oppmerksomt nærvær i mellommenneskelig profesjonell praksis 2022, Nordisk tidsskrift for helseforskning: Volum 18;Mæhre, Kjersti Sunde; Halås, Catrine Torbjørnsen
2021
The scientific essay in professions research: a critical explorative method 2021, Tidsskrift for psykisk helsearbeid: Volum 18 s. 5-14;Halås, Catrine Torbjørnsen; McGuirk, James Nicholas
Barn og unge som utforskere i aksjonsforskning Aksjonsforskning: samskapt kunnskap som endrer liv og samfunn 2021, Fagbokforlaget: s. 119-139;Halås, Catrine Torbjørnsen; Gustavsen, Karin; Opdal, Lars
2018
Kunnskapsreflektert praksis 2018, Forskning og forandring: Volum 1 s. 48-68;Halås, Catrine Torbjørnsen
2017
Humanistiske forskningstilnærminger til profesjonspraksis 2017, Gyldendal Akademisk:;Halås, Catrine Torbjørnsen; Kymre, Ingjerd Gåre; Steinsvik, Kari
2016
Hva innebærer det så å se, høre, forstå og skape vendepunkt? Sett, hørt og forstått? Om profesjonelle møter med unge i sårbare livssituasjoner 2016, Universitetsforlaget: s. 146-157;Halås, Catrine Torbjørnsen; Follesø, Reidun; Anvik, Cecilie
Sett, hørt og forstått? Om profesjonelle møter med unge i sårbare livssituasjoner 2016, Universitetsforlaget:;Follesø, Reidun; Halås, Catrine Torbjørnsen; Anvik, Cecilie
Møtet - en nærværshendelse mellom mennesker Sett, hørt og forstått? Om profesjonelle møter med unge i sårbare livssituasjoner 2016, Universitetsforlaget: s. 128-145;Kristoffersen, Børge; Halås, Catrine Torbjørnsen
Sett, hørt og forstått Sett, hørt og forstått? Om profesjonelle møter med unge i sårbare livssituasjoner 2016, Universitetsforlaget: s. 11-27;Follesø, Reidun; Anvik, Cecilie; Halås, Catrine Torbjørnsen
2010
Balansekunst i NAV Hvem var vi - hvem er vi - hvem blir vi : å bygge en profesjon 2010,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Fagutvikling i dialog mellom praksis, undervisning og forskning Modernisering i barnevernet : ideologi, kontekst og kompetanse 2010, Universitetsforlaget: s. 20;Halås, Catrine Torbjørnsen; Solstad, Asgeir
2023
LYTRING Er det lærernes skyld at ingen vil bli lærere? 2023,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Presentasjon av resultater fra evaluering av UNICEF rettighetsskoler 2023,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Ledelse av Van Maanen seminar 2023,;Halås, Catrine Torbjørnsen; Herholdt-Lomholdt, Sine Maria
Ledelse av ESWRA SIG webinar: Learning together 2023,;Halås, Catrine Torbjørnsen
The development of social work practice research – Looking back and forth 2023,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Social work practice research-Special interest group 2023,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Seeing collaboratory arenas as a laboratory, exploring the struggle over recognition
2023,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Innspill om barns medvirkning til Barne-og familiedepartementets innspillsmøte 2023,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Knowledgereflected practice 2023,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Konferanseledelse Barnehusets jubileumskonferanse 2023,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Pedagogisk observasjon som læringsaktivitet i trafikklærerutdanningen 2023,;Kjelsrud, Hilde; Halås, Catrine Torbjørnsen; Lyngsnes, Kitt Margaret; Valle, Anne Marit
2022
Erfaringslæring 2022,;Halås, Catrine Torbjørnsen
It takes a village to foster a researcher 2022,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Erfaringsdeling og kunnskaps- reflektert praksis. Tre foredrag 2022,;Halås, Catrine Torbjørnsen; McGuirk, James Nicholas
«Vold og overgrep mot barn og unge – hvordan ser det ut i Bodø og hvilke tiltak har vi?», 2022,;Halås, Catrine Torbjørnsen; Edvardsen, Oddbjørg
Ulike perspektiver på barns medvirkning 2022,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Praxeological dialogues from within 2022,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Reell deltakelse og involvering av barn og unge 2022,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Praktisk kunnskap og praxis 2022,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Medvirkning i boligsosialt arbeid. En undersøkelse om innbygger- og brukermedvirkning i boligsosialt arbeid. 2022,;Bliksvær, Trond; Kristensen, Christian Li; Solstad, Asgeir; Halås, Catrine Torbjørnsen
2021
Dialogues prosessing Praxis-based theoria 2021,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Forskere om fred på 5 minutter - Barn og voksne trenger mer kunnskap om vold og seksuelle overgrep 2021,;Halås, Catrine Torbjørnsen; Edvardsen, Oddbjørg; Åsheim, Hilde
Anerkjennende, kritisk og konstruktiv Innføring i praktisk kunnskap 2021, Universitetsforlaget: s. 87-98;Halås, Catrine Torbjørnsen
Spenninger i skolens arbeid med inkludering 2021,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Fagområdet praktisk kunnskap Innføring i praktisk kunnskap 2021, Universitetsforlaget: s. 22-40;Halås, Catrine Torbjørnsen; Fuglseth, Kåre Sigvald
Invitasjon til praktisk kunnskap Innføring i praktisk kunnskap 2021, Universitetsforlaget: s. 15-21;Halås, Catrine Torbjørnsen; Fuglseth, Kåre Sigvald
Mer kunnskap - om, for og i nordområdene! 2021, nordnorskdebatt.no:;Olsen, Bjørn; Holand, Astrid Marie; Halås, Catrine Torbjørnsen; Olsen, Julia
Innføring i praktisk kunnskap 2021, Universitetsforlaget:;Fuglseth, Kåre Sigvald; Halås, Catrine Torbjørnsen
2020
En tid for tverrfaglighet 2020, Forskerforum:;Halås, Catrine Torbjørnsen; McGuirk, James Nicholas; Fuglseth, Kåre Sigvald
2019
Evidence-reflected practice as research approach - bridging the gap between practice and research 2019,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Kunnskapsreflektert praksis 2019,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Gode møter og magiske øyeblikk 2019,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Profesjonshabitus, profesjonenes blinde flekker og kritisk refleksjon, 2019,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Foreløpige resultater fra arbeidet med UNICEFs Rettighetsskoler 2019,;Halås, Catrine Torbjørnsen
2018
Profesjonsutøvelse som kunnskapsreflektert praksis 2018,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Overganger 2018,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Magiske øyeblikk - Hvordan komme i kontakt med ungdom som sliter? 2018,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Ungdom og identitet 2018,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Dialogue café as venue for research talks with youths.
2018,;Halås, Catrine Torbjørnsen
2017
Faglig dømmekraft og kunnskapsreflektert praksis 2017,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Betydningen av unges stemme – hvorfor ta ungdom på alvor? 2017,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Introduksjon Humanistiske forskningstilnærminger til profesjonspraksis 2017, Gyldendal Akademisk: s. 9-14;Halås, Catrine Torbjørnsen; Kymre, Ingjerd Gåre; Steinsvik, Kari
What can humanities offer social work research 2017,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Dialogkafe som arena for ungdomsmedvirkning 2017,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Kunnskapsreflektert praksis 2017,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Snakk med eleven, oppsummering av erfaringer fra dialogkafe i TRU prosjektet 2017, Nord universitet:;Halås, Catrine Torbjørnsen
2016
Faglig dømmekraft og kunnskapsreflektert praksis 2016,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Mind the gap - youth at risk 2016,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Ta kunnskap i bruk 2016, Avisa Nordland:;Halås, Catrine Torbjørnsen
Med livet på vent 2016, Avisa Nordland:;Halås, Catrine Torbjørnsen; Follesø, Reidun; Mevik, Kate; Tverbakk, Marit
2015
Ungdom i svevet i videregående skole 2015,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Hvordan fremme ungdoms deltakelse og lokalsamfunnets engasjement rundt ungdom i svev? 2015,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Medvirkning med virkning 2015,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Hvordan tilrettelegge for barn og unges medvirkning i arbeidet med Vårres Unga - vårres fremtid? 2015,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Ungdom i svevet - ny side 2015,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Ungdom i svevet 2015,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Hvordan kan vi fremme barn og unges medvirkning i arbeidet med barnekonvensjonen? 2015,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Ungdom i Svevet (2011-15):
Tilbakeblikk på fire år som nasjonal satsing
2015,;Halås, Catrine Torbjørnsen; Follesø, Reidun; Mevik, Kate; Jakobsen, Torild
Ungdomsmedvirkning 2015,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Vår hjemplass - vår mening! Ungdomsinvolvering i kommunereformen. Rapport 2015,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Skriftliggjøring – en kilde til nytenkning,
kunnskap og utvikling Mangfold og utvikling - sosialt arbeid i ny tid. En artikkelsamling om sosialt arbeid 2011-2015. 2015, s. 11-20;Aamodt, Laila Granli; Halås, Catrine Torbjørnsen; Normann, Sofie; Glemmestad, Hanne Solfrid; Huse, Ingvild Synnøve
2014
Unge samfunnsutforskere! - Et eksempel på hvordan vi kan styrke unges samfunnsdeltakelse 2014,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Jakten på det virksomme – hvordan få bedre tjenester gjennom samarbeid med unge
2014,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Hvordan får vi flere til å gjennomføre videregående opplæring, i skole og i fagopplæring? 2014,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Wannabe – hvem tror jeg at jeg er? 2014,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Norge Rundt med ungdom i svevet - magasin 2014,;Halås, Catrine Torbjørnsen; Follesø, Reidun
En urovekkende rapport 2014, Fontene: s. 21-21;Halås, Catrine Torbjørnsen
Unge utforskere. La ungdom ta grep i eget liv 2014,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Skolen må bry seg om fravær - rapport fra dialogkafeer i Telemark 2014,;Halås, Catrine Torbjørnsen; Mevik, Kate
Universitetet i Nordland - forskning på barn og unge 2014,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Bedre hjelp til sårbare unge 2014,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Hvordan gjøre kunnskapen om sosialt arbeid tilgjengelig? 2014,;Halås, Catrine Torbjørnsen
2013
Ungdom i svevet 2013,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Utvikling av tiltak for "ungdom i svevet" 2013,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Hvordan kan vi hjelpe utsatte unge? 2013,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Ungdom og medvirkning på NAV kontor 2013,;Halås, Catrine Torbjørnsen
På leting etter magiske øyeblikk med ungdom i svevet 2013,;Halås, Catrine Torbjørnsen
På leting etter magiske øyeblikk med ungdom i svevet 2013,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Fylkesmannen som ressurs og samarbeidspartner i arbeidet med utsatte unge 2013,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Modige møter med mennesker 2013,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Hvordan fremme og styrke utsatte unges medvirkning og deltakelse? - Erfaringer fra ”Ungdom i svevet” 2013,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Utvikling av barneverntiltak for "Ungdom i svevet" 2013,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Ungdom utenfor - et felles ansvar 2013,;Halås, Catrine Torbjørnsen
Lære å se, lytte og føle 2013, Fontene: s. 19-19;Halås, Catrine Torbjørnsen
Lytt til de unge og styrk deres deltakelse 2013, Avisa Nordland: s. 3-3;Halås, Catrine Torbjørnsen
2012
Ungdom i svev - Å oppdage muligheter med utsatte unge 2012,;Halås, Catrine Torbjørnsen
2011
Gi viljen mulighet!Sluttrapport Ungdom i Svevet 2007-2010 2011,;Follesø, Reidun; Halås, Catrine Torbjørnsen; Mevik, Kate; Mathisen, Rune; Tveraabak, Marit; Hutchinson, Gunn Strand
Finding good approaches together 2011,;Halås, Catrine Torbjørnsen
2010
Hvem var vi - hvem er vi - hvem blir vi. Å bygge en profesjon 2010,;Gjedrem, Jorunn; Halås, Catrine Torbjørnsen; Huse, Ingvild; Slørdahl, Sølvi; Aamodt, Laila Granli
Ungdom i svev - Brønnøy kommune bidrar til nasjonal kunnskapsbygging 2010, Brønnøysund Avis: s. 1;Follesø, Reidun; Halås, Catrine Torbjørnsen
Ungdom i Svevet presenterer virksomme metoder overfor ungdom i risiko 2010,;Follesø, Reidun; Halås, Catrine Torbjørnsen
2009
Med nærhet som styrke Sosialt arbeid - Tilbakeblikk - utfordringer - visjoner 2009, s. 98-112;Halås, Catrine Torbjørnsen
Og bedre skal det bli... 2009,;Halås, Catrine Torbjørnsen
2001
Små kommuner underveis Faglig veiledning i sosialt arbeid, Gus Strømfors og Jorunn Vidregg (red) 2001, Kommuneforlaget AS: s. 125-154;Halås, Catrine Torbjørnsen; Normann, Sofie
2000
Kunnskapsreflektert praksis 2000,;Halås, Catrine Torbjørnsen