Idar Kristian Lyngstad
Professor
Fakultet for lærerutd., kunst og kultur
Kompetanseområder
Physic education, Physical education teacher, Sports teacher
Faggruppe for kroppsøving, idrett og friluftsliv.
Arbeidsområder:
Undervisning og veiledning: Master i kroppsøvings- og idrettsvitenskap, lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag, grunnskolelærerutdanning.
Veiledning: Ph.d i studier av profesjonspraksis.
Forskningsfelt: kroppsøving og idrettsfag i skolen, kroppsøvingslærerutdanning.
Forskningsgruppe: Physical education, activity and health
Fagdidaktikk og profesjonsteori i kroppsøving
Vitenskapsteori og forskningsmetoder innenfor kroppsøving og idrettsfag
Nyeste vitenskapelige publikasjoner:
Fagbokforlagets hjemmeside
Lyngstad, I. (2021): Profesjonskunnskap i kroppsøving. I K. Skjesol & I. Lyngstad (red.). Kroppsøving, læreren og eleven. Fagbokforlaget. 19-38.
Lyngstad, I. (2021): Ribbeveggsløping gir lite bevegelsesglede. Om skjuleteknikk i kroppsøving. I K. Skjesol & I. Lyngstad (red.). Kroppsøving, læreren og eleven. Fagbokforlaget. 173-188.
Mikalsen, H. & Lyngstad, I. (2021). Meningsskaping i fysisk aktivitet og kroppsøving. I K. Skjesol & I. Lyngstad (red.). Kroppsøving, læreren og eleven. Fagbokforlaget. 57-76.
2022
Pedagogisk risiko, profesjonskunnskap og trauste friluftslivslærarar Rapport fra Forskning i Friluft 2021
Friluftsliv og høstingstradisjoner i 150 år 2022, s. 158-169;Tronstad, Inger Margrethe; Lyngstad, Idar; Leirhaug, Petter Erik
Qualification, socialization, and subjectification: a discussion of the purpose of daily physically active learning through the lens of secondary school teachers 2022, Sport, Education and Society:;Lomsdal, Sondre Arntzen; Lyngstad, Idar; Lagestad, Pål Arild
Norwegian Secondary School Teachers’ Reflections on Models for Physical Activity During Schooltime: A Longitudinal Intervention Study 2022, Frontiers in Education: Volum 7;Lomsdal, Sondre Arntzen; Lyngstad, Idar; Lagestad, Pål Arild
"...for eg skal ha eit godt lag..." Friluftslivslærarar si organisering av klassen på tur. 2022, Journal for Research in Arts and Sports Education: Volum 6 s. 4-20;Tronstad, Inger Margrethe; Lyngstad, Idar
Teachers’ perceptions of barriers related to implementation of daily physical activity in secondary school: Academic pressure and the need for new competence 2022, Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies: Volum 115;Lomsdal, Sondre Arntzen; Lyngstad, Idar; Lagestad, Pål Arild
2021
The views, collective awareness and staff practices in promoting physical activity in preschools: an analysis of two preschools in Norway with high and low levels of physical activity
2021, Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education:;Kippe, Karin Oddbjørg; Lyngstad, Idar
Kroppsøving, læreren og eleven. Pedagogiske emner og forskningsinnsikter 2021, Fagbokforlaget:;Skjesol, Knut; Lyngstad, Idar
2020
Norwegian upper secondary students’ experiences of their teachers’ assessment of and for learning in physical education: examining how assessment is interpreted by students of different physical abilities 2020, Sport, Education and Society:;Lyngstad, Idar; Bjerke, Øyvind; Bang, Kjell Magne; Lagestad, Pål Arild
Lærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag på masternivå - muligheter og utfordringer 2020, Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis: Volum 14 s. 58-79;Borgen, Jorunn Spord; Løndal, Knut; Moen, Kjersti Mordal; Aasland, Erik; Lyngstad, Idar
2019
High School students’ experiences of being ‘seen’
by their physical education teachers 2019, Sport, Education and Society: Volum 25 s. 173-184;Lagestad, Pål Arild; Lyngstad, Idar; Bjerke, Øyvind; Ropo, Eero Tapani
Associations of participation in organized sport and self-organized physical activity in relation to physical activity level among adolescents 2019, Frontiers in Public Health: Volum 7;Lagestad, Pål Arild; Mikalsen, Hilde Kristin; Ingulfsvann, Laura Elina Suominen; Lyngstad, Idar; Sandvik, Camilla
Phronesis, praxis and autotelic acts in physical
education teaching 2019, Sport, Education and Society:;Lyngstad, Idar; Bjerke, Øyvind; Lagestad, Pål Arild
2017
"The teacher sees my absence, not my participation". Pupils' experiences of being seen by their teacher in physical education class 2017, Sport, Education and Society: Volum 24 s. 147-157;Lyngstad, Idar; Bjerke, Øyvind; Lagestad, Pål Arild
2016
Understanding pupils' hiding techniques in physical education 2016, Sport, Education and Society: Volum 21 s. 1127-1143;Lyngstad, Idar; Hagen, Per-Magnus; Aune, Ola
Trivsel i kroppsøvingsfaget blant elever med lavt og høyt oksygenopptak 2016, Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk: Volum 2 s. 1-13;Bjerke, Øyvind; Lyngstad, Idar; Lagestad, Pål
2014
Skjuleteknikk i kroppsøving 2014, FoU i praksis: Volum 8 s. 61-78;Hagen, Per-Magnus; Aune, Ola; Lyngstad, Idar
Erfaringslæring i kroppsøving Forskning Trøndelag 2013 2014, Fagbokforlaget: s. 19-35;Lie, Marius Appelkvist; Lyngstad, Idar
2010
2021
The concept of friluftsliv literacy 2021, idrottsforum.org/artiklar:;Sæther, Eivind; Lyngstad, Idar
Fenomenologi og kroppsøving 2021,;Lyngstad, Idar
"Friluftsliv literacy" i tilknytning til "physical literacy" 2021,;Lyngstad, Idar; Sæther, Eivind
2020
02 Artikkelklubben 2, skjuleteknikker i kroppsøving 2020,;Lyngstad, Idar
[Podcast, krø.no] Skjuleteknikker i kroppsøving 2020,;Østerlie, Ove; Lyngstad, Idar
2019
Hundekjørere er ikke som andre toppidrettsutøvere 2019,;Lyngstad, Idar
Mastergrad i kroppsøving og idrettsfag – fra mulighet til krav 2019,;Borgen, Jorunn Spord; Løndal, Knut; Lyngstad, Idar; Moen, Kjersti Mordal; Aasland, Erik
"The teacher sees my absence, not my participation". Pupils experiences og beeing seen by their teacher in physical education class. 2019,;Lyngstad, Idar; Bjerke, Øyvind; Lagestad, Pål Arild
2018
The associations of participation in organized sport and unorganized physical activity in relation to physical activity level among adolescents 2018,;Lagestad, Pål Arild; Sandvik, Camilla; Ingulfsvann, Laura Elina Suominen; Lyngstad, Idar Kristian; Mikalsen, Hilde Kristin
Ny læreplan i kroppsøving i Fagfornyelsen 2018,;Lyngstad, Idar
Kjære anonym mamma. Ingen barn skal oppleve å være verdt kun en liten strek på en idrettsdag.
Din historie viser at hensikten med idrettsdager må etterspørres.
2018, Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.):;Moen, Kjersti Mordal; Engelsrud, Gunn; Aasland, Erik; Løndal, Knut; Lyngstad, Idar Kristian; Borgen, Jorunn Spord
2017
Legitimate, expert and referent power in physical education 2017,;Lyngstad, Idar Kristian
Students' experiences of being “seen“ by their Physical Education teachers: A study of high school students with high and low physical fitness 2017,;Lagestad, Pål Arild; Lyngstad, Idar Kristian; Bjerke, Øyvind; Ropo, Eero Tapani
Elevoppfatninger om mål i kroppsøving i videregående opplæring 2017,;Lyngstad, Idar; Bjerke, Øyvind; Lagestad, Pål
2016
Utviklingsarbeid. "Lektorutdanning i kroppsøving" 2016,;Moa, Ivar Fossland; Lyngstad, Idar; Rønning, Terje
To see or not to see the student - that is the question! 2016,;Lagestad, Pål; Lyngstad, Idar; Bjerke, Øyvind
The perceived well-being in physical education among students with high and low aerobe fitness 2016,;Bjerke, Øyvind; Lyngstad, Idar; Lagestad, Pål
2015
Trivsel i kroppsøvingsfaget for elever med høy og lav fysisk form 2015,;Bjerke, Øyvind; Lyngstad, Idar; Lagestad, Pål
Utviklingsarbeid: " Kompetanse for kvalitet - kroppsøving" 2015,;Moa, Ivar Fossland; Lyngstad, Idar
Trivsel i kroppsøvingsundervisningen 2015,;Bjerke, Øyvind; Lyngstad, Idar; Lagestad, Pål
2014
Lærernes motstand stikker dypt. 2014, Nationen:;Lyngstad, Idar
2013
Ny veiledning til læreplan i kroppsøving 2013,;Lyngstad, Idar
Erfaringslæring i kroppsøving 2013, Kroppsøving: s. 20-22;Lyngstad, Idar; Appelkvist Lie, Marius
Fysisk aktivitet og helse blant barn og unge 2013,;Lyngstad, Idar
2012
Gymfaget trenger en ny kurs 2012, Stavanger Aftenblad:;Lyngstad, Idar
Ny læreplan i kroppsøving. Gjest i formiddagssendingen 2012,;Lyngstad, Idar
Om kroppsøving i skolen 2012,;Lyngstad, Idar
Ny læreplan i kroppsøving 2012,;Lyngstad, Idar
Orientering om revidert læreplan i kroppsøving 2012,;Lyngstad, Idar
Skjuleteknikker i kroppsøving 2012,;Lyngstad, Idar
Når hardtrening er kult 2012, Trønder-avisa:;Lyngstad, Idar
2011
Kroppsøving i skolen. Rapport fra arbeidsgruppe i kroppsøving 2011,;Lyngstad, Idar; Flagestad, Lene; Leirhaug, Petter Erik; Nelvik, Ingrid
Gym skal bli mer gøy 2011,;Lyngstad, Idar
Gymmen er blitt et testregime 2011,;Lyngstad, Idar
Flere elever tar gym som privatister 2011,;Lyngstad, Idar
Om kroppsøving i skolen og ny læreplan 2011,;Lyngstad, Idar
Flere elever dropper å være med i gymtimene 2011,;Lyngstad, Idar
Gym uten glede 2011,;Lyngstad, Idar
Ny læreplan i kroppsøving 2011,;Lyngstad, Idar
Om arbeids- og læreplangruppe i kroppsøving 2011,;Lyngstad, Idar
Ny læreplan og privatisteksamen i kroppsøving 2011,;Lyngstad, Idar
Dropper gym for å få bedre karakter 2011,;Lyngstad, Idar
Det viktigste er ikke å delta 2011, Utdanning: s. 12-17;Lyngstad, Idar
Elever dropper gym 2011, I skolen: s. 9-12;Lyngstad, Idar
2009
Ribbeveggløpere i kroppsøving 2009,;Lyngstad, Idar
Ikke så lett å lure gymlæreren 2009,;Lyngstad, Idar
Skjule seg på skolen 2009,;Lyngstad, Idar
2008
Elevers motivasjon for fysisk aktivitet i skolen 2008,;Lyngstad, Idar
2007
Men lærer, er det ikke noe mer? 2007, Trønder-avisa:;Lyngstad, Idar
Kunnskapsløftet og daglig fysisk aktivitet 2007,;Lyngstad, Idar
Analyse av egen situasjon ved skolen - noe verdt? 2007,;Lyngstad, Idar
Daglig fysisk aktivitet i skolen 2007,;Lyngstad, Idar
2005
Lærerkunnskaper i kroppsøving 2005,;Lyngstad, Idar
2004
2001
2000
Knutepunkt i kroppsøving 2000, Trønder-avisa: s. 34;Lyngstad, Idar
1998
Utkast til: Rammeplan for faglærerutdanning i kroppsøving 1998,;Norheim, Torgrim; By, Inger-Åshild; Lyngstad, Idar; Matre, Hilde Mørk; Sørensen, Runar