Ole Petter Vestheim
Førsteamanuensis
Fakultet for lærerutd., kunst og kultur
Jeg er utdannet allmennlærer fra tidligere Høgskolen i Nord-Trøndelag. Etter fullført lærerutdanning tok jeg master i kroppsøving med fokus og fordypning i friluftsliv. Tidligere har jeg jobbet som lærer på ulike nivåer i grunnskolen.
Jeg har vært tilsatt ved lærerutdanningene på Røstad siden 2012 da jeg startet i et doktorgradsløp. Ph.d.-prosjekt rettet søkelyset mot praksis på skoler som over tid hadde oppnådd gode resultater på nasjonale prøver i Norge. Etter disputas i 2017 har jeg fortsatt forsket på hvordan ulike aspekter med ekstern skolevurdering, ansvarliggjøring og offentliggjøring av skoleresultater virker inn på skolens praksis og politikk.
Jeg underviser i dag på ulike studier på Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag. De siste årene har jeg i hovedsak undervist i pedagogikk og elevkunnskap på grunnskolelærerutdanning og på Nordic and International Perspectives on Teaching and Learning. Det siste er et internasjonalt studie med studenter fra Norge og mange andre land rundt om i verden.
For øvrig veileder jeg studenter som tar master i tilpasset opplæring med fordypning i spesialpedagogikk og underviser i vitenskapsteori på samme studie.
Jeg er leder i forskningsgruppen Profesjon, praksis og utvikling i barnehage og skole.
2021
Media - skolepolitikernes forlengede arm? Læreres profesjonsutøvelse i en utdanningspolitisk brytningstid 2021, Gyldendal Akademisk: s. 94-114;Sem, Leiv Heming; Vestheim, Ole Petter
Framtidens lærere -med karakterer og karakter i skolesekken Læreres profesjonsutøvelse i en utdanningspolitisk brytningstid 2021, Gyldendal Akademisk: s. 115-132;Holmen, Heidi Kristin; Vestheim, Ole Petter
Introduksjon: Læreres profesjonsutøvelse i en utdanningspolitisk brytningstid Læreres profesjonsutøvelse i en utdanningspolitisk brytningstid 2021, Gyldendal Akademisk: s. 13-31;Myhre, Hege; Nygård, Mette; Vestheim, Ole Petter
Læreres profesjonsutøvelse i en utdanningspolitisk brytningstid 2021, Gyldendal Akademisk:;Myhre, Hege; Nygård, Mette; Vestheim, Ole Petter
2019
A population study of relative age effects on national tests in reading literacy 2019, Frontiers in Psychology: Volum 10:1761 s. 1-7;Vestheim, Ole Petter; Husby, Magne; Aune, Tore Kristian; Bjerkeset, Ottar; Dalen, Terje
2018
Relative Age Effects and Gender Differences in the National Test of Numeracy: A Population Study of Norwegian Children 2018, Frontiers in Psychology: Volum 9;Aune, Tore Kristian; Ingvaldsen, Rolf Petter; Vestheim, Ole Petter; Bjerkeset, Ottar; Dalen, Terje
2016
A study of Norwegian Schools achieving good national test
results 2016, International Journal of Educational Research: Volum 79 s. 1-9;Vestheim, Ole Petter; Lyngsnes, Kitt
2023
Vitenskapelig seminar Nord universitet campus Levanger onsdag 1. februar 2023:
Lærerutdanning under lupen.
Hvordan står det til med norsk skole og lærerutdanning?
Foredraget "Salamandertesten" av Simon Malkenes med påfølgende paneldebatt med deltakelse av blant annet leder i Stortingets forsknings- og utdanningskomite Hege Bae Nyholt.
95 deltakere.
Seminaret er et samarbeid mellom Nord universitet og Utdanningsforbundet i Trøndelag.
2023,;Vestheim, Ole Petter; Taraldsen, Eldar; Røsvoll, Geir
Heldagsmøte om lærerutdanning ble like mye et oppgjør med dagens skole -må utvikle seg og tilpasse seg 2023, Trønder-avisa: Volum 20000 s. 8-9;Malmo, Erlend; Vestheim, Ole Petter; Taraldsen, Eldar; Røsvoll, Geir
God morgen Nordland
Intervju i forbindelse med seminaret Lærerutdanning under lupen
https://radio.nrk.no/serie/distriktsprogram-nordland/sesong/202301/DKNO01000523 2023,;Andersen, Barbro; Lyngmoe, Helge; Vestheim, Ole Petter
2022
Lokalt læreplanarbeid - premisser for å kunne svare opp skolens samfunnsmandat 2022,;Vestheim, Ole Petter
Demokrati, medvirkning og medborgerskap – et skråblikk på skolens praksis 2022,;Vestheim, Ole Petter
2020
Testing i skolen: Hva skal evalueres og ikke? 2020, www.adressa.no:;Vestheim, Ole Petter; Kanestrøm, Endre
Nasjonale prøver: Iveren etter gode resultater har sin pris 2020, Adressavisen:;Vestheim, Ole Petter; Kanestrøm, Endre
Lærermangel - et rekrutteringsproblem? 2020, trønderdebatt.no:;Vestheim, Ole Petter; Kanestrøm, Endre
Student Teachers´ Practice and Professional Development - A review of empirical studies 2020,;Sørensen, Yvonne; Vestheim, Ole Petter
2019
The Legacy of the Norwegian 1942 Teachers’ Revolt Against the Nazi Regime 2019,;Sem, Leiv Heming; Vestheim, Ole Petter
New Demands to Become Student Teacher – New Pathways? 2019,;Vestheim, Ole Petter; Holmen, Heidi Kristin
2018
National Tests in Norwegian Newspapers 2004-2017 2018,;Vestheim, Ole Petter; Sem, Leiv Heming
2017
Omdømmebygging ved Nord universitet 2017, Trønderavisa:;Vestheim, Ole Petter
Nasjonale prøver - fra "tvangstrøye" til utvikling av skolens praksis 2017,;Vestheim, Ole Petter
2016
Forside: Slår alarm om lærerutdanningen
Reportasje: Frykter rasering av lærerutdanningen 2016,;Kanestrøm, Nils Halse; Mollan, Anne Grete; Husby, Jon Arve; Vestheim, Ole Petter; Taraldsen, Eldar; Prestvik, Johan
Lærerbråk ved Nord universitet 2016,;Kanestrøm, Nils Halse; Mollan, Anne Grete; Taraldsen, Eldar; Husby, Jon Arve; Vestheim, Ole Petter; Lie, Tove
En alternativ modell? Rekruttering til lærerutdanning 2016, Trønder-avisa:;Vestheim, Ole Petter
2015
Praksis på skoler med gode resultater på nasjonale prøver 2015,;Vestheim, Ole Petter; Lyngsnes, Kitt
Relativ alderseffekt i skolen: Urettferdig konkurranse ved karaktersetting 2015,;Aune, Tore Kristian; Roaas, Truls; Vestheim, Ole Petter; Dalen, Terje
Norges dårligste skoler i Nord-Trøndelag? 2015, Trønder-avisa:;Vestheim, Ole Petter; Lyngsnes, Kitt
Nasjonale prøver og praksisutvikling i skolen 2015,;Vestheim, Ole Petter
Nasjonale prøver og praksisutvikling i skolen. 2015,;Vestheim, Ole Petter
2014
Praksis på skoler med gode resultater på nasjonale prøver 2014,;Vestheim, Ole Petter
Teachers' interpretation of classroom practice 2014,;Vestheim, Ole Petter
Praksis på skoler med gode resultater på nasjonale prøver 2014,;Vestheim, Ole Petter; Lyngsnes, Kitt