Ansattbilde: Olivia Hansen

Olivia Hansen

Universitetslektor
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag
Studiested
Bodø
Kontor
Bodø, Hovedbygget, 2417B
Kompetanseområder
Pedagogy, Special needs education, Early Childhood Education, Children and youth, Violence and abuse in childhood, Trauma in childhood, Adjustment difficulties, Play, Playfull Learning, Caring management, Coping & resilience, Hip hop pedagogy

Pedagog, spesialpedagog og sosialpedagog i hjertet, hodet, hendene og med magefølelsen. Jeg brenner for yrket og for å skape sammenheng mellom forskning, utdanning og praksis. Jeg har en holistisk tilgang til mennesker og digger å skape god kjemi og harmoni i skjæringsfeltet mellom ulike fag, emner og yrker.


Don't ever underestimate a teacher! (Tim Waltz, 2024)

Fast foreleser i pedagogikk på barnehagelærerutdanningen (BLU) i det tverrfaglige emnet Språk, tekst og matematikk (STM). I tillegg har jeg med stor glede en fast forelesing i spesialpedagogikk med studentene på emnet Funksjonsvariasjon (SPD5023). Har tidligere bidratt til REKOM og bruker aktivt erfaringene fra dette i undervisning og veiledning. Ny arbeidsplass tillitsvalgt (ATV) for Utdanningsforbundet på campus Bodø.

Kill your deamons - save your darlings!


  • Jeg har ulike "hjertebarn", altså tematikker og problemstillinger innenfor pedagogikk og spesialpedagogikk, som jeg interesserer meg svert mye for. Kunnskapen min medfører en profesjons- og forskningsetisk aktivitetsplikt til å bidra i utviklingsarbeid på flere ulike nivåer for at barnekonvensjonen formidles - og praktiseres på et kunnskapsbasert grunnlag. Dette gjør jeg med stort engasjement.


  • Lekens egenart.
  • Pedagogikkens egenart.
  • The art of teaching (jf. John Dewey)
  • Relasjoner og tilknytting.
  • Utviklingsvitenskap.
  • Arbeidsmiljø, studentmiljø og oppvekstmiljø (trivsel og utvikling).
  • Hiphop pedagogikk.


Master's thesis:

"Fra alarmert til regulert". Spesialpedagogisk oppfølgning av barnehagebarn etter grov relasjonsvold i spe- og småbarnsalderen. En kvalitativ studie med grounded theory som metode.


Medlem i forskningsgruppen Profesjon, praksis og utvikling i barnehage og skole