Ansattbilde: Olivia Hansen

Olivia Hansen

Universitetslektor
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag
Studiested
Bodø
Kontor
Levanger, E Pav1, 3
Kompetanseområder
Pedagogy, Special needs education, Early Childhood Education, Children and youth, Violence and abuse in childhood, Trauma in childhood, Adjustment difficulties, Play, Playfull Learning, Caring management, Coping & resilience, Hip hop pedagogy

Pedagog, spesialpedagog og sosialpedagog i hjertet, hodet, hendene og med magefølelsen. Jeg brenner for yrket og for å skape sammenheng mellom forskning, utdanning og praksis. Jeg har en holistisk tilgang til mennesker og digger å skape god kjemi og harmoni i skjæringsfeltet mellom ulike fag, emner og yrker.


Don't ever underestimate a teacher! (Tim Waltz, 2024)

Fast foreleser i pedagogikk på barnehagelærerutdanningen (BLU) i det tverrfaglige emnet Språk, tekst og matematikk (STM). I tillegg har jeg med stor glede en fast forelesing i spesialpedagogikk med studentene på emnet Funksjonsvariasjon (SPD5023). Har tidligere bidratt til REKOM og bruker aktivt erfaringene fra dette i undervisning og veiledning. Ny arbeidsplass tillitsvalgt (ATV) for Utdanningsforbundet på campus Bodø.

Kill your deamons - save your darlings!


  • Jeg har ulike "hjertebarn", altså tematikker og problemstillinger innenfor pedagogikk og spesialpedagogikk, som jeg interesserer meg svert mye for. Kunnskapen min medfører en profesjons- og forskningsetisk aktivitetsplikt til å bidra i utviklingsarbeid på flere ulike nivåer for at barnekonvensjonen formidles - og praktiseres på et kunnskapsbasert grunnlag. Dette gjør jeg med stort engasjement.


  • Lekens egenart.
  • Pedagogikkens egenart.
  • The art of teaching (jf. John Dewey)
  • Relasjoner og tilknytting.
  • Utviklingsvitenskap.
  • Arbeidsmiljø, studentmiljø og oppvekstmiljø (trivsel og utvikling).
  • Hiphop pedagogikk.


Master's thesis:

"Fra alarmert til regulert". Spesialpedagogisk oppfølgning av barnehagebarn etter grov relasjonsvold i spe- og småbarnsalderen. En kvalitativ studie med grounded theory som metode.


https://hdl.handle.net/11250/2835813


Medlem i forskningsgruppen Profesjon, praksis og utvikling i barnehage og skole