Olivia Hansen
Pedagog, spesialpedagog og sosialpedagog i hjertet, hodet, hendene og med magefølelsen. Jeg brenner for yrket og for å skape sammenheng mellom forskning, utdanning og praksis. Jeg har en holistisk tilgang til mennesker og digger å skape god kjemi og harmoni i skjæringsfeltet mellom ulike fag, emner og yrker.
Don't ever underestimate a teacher! (Tim Waltz, 2024)
Fast foreleser i pedagogikk på barnehagelærerutdanningen (BLU) i det tverrfaglige emnet Språk, tekst og matematikk (STM). I tillegg har jeg med stor glede en fast forelesing i spesialpedagogikk med studentene på emnet Funksjonsvariasjon (SPD5023). Har tidligere bidratt til REKOM og bruker aktivt erfaringene fra dette i undervisning og veiledning. Ny arbeidsplass tillitsvalgt (ATV) for Utdanningsforbundet på campus Bodø.
Kill your deamons - save your darlings!
- Jeg har ulike "hjertebarn", altså tematikker og problemstillinger innenfor pedagogikk og spesialpedagogikk, som jeg interesserer meg svert mye for. Kunnskapen min medfører en profesjons- og forskningsetisk aktivitetsplikt til å bidra i utviklingsarbeid på flere ulike nivåer for at barnekonvensjonen formidles - og praktiseres på et kunnskapsbasert grunnlag. Dette gjør jeg med stort engasjement.
- Lekens egenart.
- Pedagogikkens egenart.
- The art of teaching (jf. John Dewey)
- Relasjoner og tilknytting.
- Utviklingsvitenskap.
- Arbeidsmiljø, studentmiljø og oppvekstmiljø (trivsel og utvikling).
- Hiphop pedagogikk.
Master's thesis:
"Fra alarmert til regulert". Spesialpedagogisk oppfølgning av barnehagebarn etter grov relasjonsvold i spe- og småbarnsalderen. En kvalitativ studie med grounded theory som metode.
Medlem i forskningsgruppen Profesjon, praksis og utvikling i barnehage og skole