Trygve Kvåle Løken
Jeg er utdannet sivilingeniør innen energi- og prosessteknologi fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (2015). Etter et opphold som rådgiver i bygg- og anleggsbransjen, tok jeg praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) innen matematikk og naturfag ved Høgskulen i Volda (2018). Jeg har min doktorgrad fra Matematisk institutt ved Universitetet i Oslo (2021), hvor jeg forsket på interaksjonene mellom bølger og havis i Arktis. Jeg arbeider fortsatt aktivt innen dette feltet, som interesserer meg fordi forskningen kan bidra til en forbedret forståelse for og modellering av vær og klima i polområdene.
For tiden er jeg ansatt som førsteamanuensis i matematikk ved Nord universitet hvor jeg underviser lærerstudenter i matematikk, programmering og statistikk. Her har jeg begynt å engasjere meg i utdanningsforskning, og temaer som interesserer meg er blant annet utforskende undervisning og implementering av programmering i grunnskolematematikken. Programmering er en kunnskap og et fagfelt som blir stadig viktigere i samfunnet på tvers av yrkesgrupper. Det finnes mange muligheter og utfordringer knyttet til programmering i skolen, blant annet må kompetansen blant lærerne heves, og vi må komme frem til gode didaktiske prinsipper for å best mulig kunne formidle kunnskapen til elevene. Min forskning fokuseres for øyeblikket langs disse aksene. I tillegg er jeg involvert i forskningsprosjekter innen spesialpedagogikk og psykologi som statistiker.
MAT1002 (Matematikk 1a), MAT1003 (Matematikk 1b), MAT2001 (Matematikk 2a), VIT5001/5002 (Vitenskapelig metode - statistikk), PED2002/2003 (veileder FoU-oppgave), MAT5003/5006 (veileder masteroppgave)
Jeg er leder for forskningsgruppa 'Matematikkundervisning og læring': Matematikkundervisning og -læring (nord.no)