Demos, Senter for utdanning for bærekraftig utvikling og globalt medborgerskap

Demos skal koordinere, synliggjøre og styrke forskningen og utdanningen ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag innen demokrati, medborgerskap og bærekraftig utvikling. 

I en tid preget av en rekke globale utfordringer har demokrati, medborgerskap og bærekraftig utvikling inntatt en sentral posisjon i nasjonal og internasjonal utdanningsdiskurs.

Gjennom forsknings- og utviklingssamarbeid med nasjonale og internasjonale partnere vil Demos bidra til å styrke forskningen og utdanningen ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU) innen disse fagområdene.

Senterleder: Eirik Julius Risberg

  • Verden står overfor en rekke sammensatte utfordringer, hvor bl.a. klimaendringer, tap av artsmangfold, demokratisk tilbakegang, økende flyktningestrømmer og fattigdom utgjør en eksistensiell trussel mot menneskeheten (FN, Our Common Agenda, 2021). Disse og andre utfordringer krever umiddelbar og koordinert innsats, samtidig som det er en gryende erkjennelse at langsiktige og varige løsning på disse problemene bare kan komme gjennom utdanning (UNESCO, Reimagining our Future Together. A New Social Contract for Education, 2021) – en utdanning som vektlegger «bærekraftig utvikling og livsstil, menneskerettigheter, likestilling, fremme av freds- og ikkevoldskultur, globalt medborgerskap og verdsetting av kulturelt mangfold og kulturens bidrag til bærekraftig utvikling» (USDG, 4.7).

    Som et resultat av dette har Education for Sustainable Development (ESD) og Global Citizenship Education (GCE) inntatt nøkkelroller i internasjonal utdanningspolitikk og utdanningsdiskurs. En rekke land har tatt begrepene inn i sine læreplaner for grunn- og videregående opplæring, deriblant Norge, hvor demokrati, medborgerskap og bærekraftig utvikling er løftet fram som tverrfaglige tema i den nye reviderte læreplanen for grunnopplæring som tro i kraft høsten 2020.

    En utdanning for bærekraftig utvikling og globalt medborgerskap berører imidlertid ikke bare grunnopplæring, men også lærerutdanningene. Dersom fremtidens lærere skal kunne undervise i bærekraftig utvikling, demokrati og globalt medborgerskap må disse temaene styrkes i utdanningsprogrammene ved landets lærerutdanningsinstitusjoner. Et sterkere søkelys på utdanning for bærekraftig utvikling og globalt medborgerskap ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag vil derfor være viktig for fornyelsen av lærerutdanningen ved Nord universitet og for å kunne tilby en oppdater, attraktiv og internasjonalt rettet utdanning.

    Det overordnede målet til Demos er å bidra til en langsiktig og systematisk styrking av fagmiljøet innen demokrati, medborgerskap og bærekraftig utvikling ved fakultetet. Dette skal vi gjøre gjennom:

    1. et utstrakt samarbeid med andre fagmiljøer ved Nord universitet og andre institusjoner, både nasjonalt og internasjonalt, for å utvikle demokrati-, medborgerskaps- og bærekraftundervisningen i lærerutdanningene

    2. å søke ekstern finansering til forskningsprosjekter og til å utvikle og nye pedagogiske metoder for undervisning innen demokrati-, medborgerskap- og bærekraftutdanning, samt,

    3. å sette i gang aktiviteter internt på fakultetet og Nord for å skape nye møtesteder for studenter og ansatte for å øke bevisstheten og kompetansen om disse temaene.

    Gjennom dette arbeidet vil Demos støtte opp om FLUs strategi om «å fremme nøkkelkvaliteter som intellektuell nysgjerrighet, problemløsningsferdigheter, digital og kulturell kompetanse, samt globalt medborgerskap», samt universitetets strategi for 2030 om «å skape trygge og demokratiske samfunn som fremmer robust samfunns- og næringsutvikling» og «å være en drivkraft for det grønne skiftet gjennom forskning og utdanning innenfor blå og grønne fagfelt».

  • Arbeidet i senteret er organisert i fire arbeidspakker, hvor begrepet medborgerskap fungerer som en akse som binder de ulike arbeidspakkene sammen. Hensikten med dette er å vektlegge den sentrale rollen utdanning har i danningen av fremtidens borgere, og som dermed står sentralt i en langsiktig løsning av de globale problemene vi står overfor. For selv om løsningene på disse problemene i mange tilfeller krever spesialisert kunnskap innenfor en rekke fagområder, forutsetter de også holdninger og verdier; viljen og evnen til å sette seg inn i og vurdere andre perspektiver. Uten et globalt blikk på de utfordringene vi står over og viljen til å samarbeide, vil vi ikke kunne løse noen av disse problemene.

    • Medborgerskap, migrasjon og menneskerettigheter
      Ansvarlig: Berit Irene Vannebo

      Medborgerskap blir diskutert som et viktig prinsipp som utfordres i møte med økende migrasjon på tvers av landegrenser. Stadig flere mennesker er på flukt fra krig og klimarelaterte trusler, og denne utviklingen fordrer viktige spørsmål relatert til hvordan skape et bærekraftig og inkluderende samfunn. Forskning omkring hvordan denne utviklingen utfordrer vår forståelse av medborgerskap, og hvordan ivareta menneskerettigheter i et samfunn preget av disse transnasjonale utfordringene, settes på agendaen, samt utdanningsinstitusjoners rolle i dette arbeidet.

    • Demokrati, medborgerskap og ytringsfrihet//medborgerskap, medbestemmelse og miljø/mangfold
      Ansvarlig: Geir K. Almlid

    • Medborgerskap, bærekraft og urfolk
      Ansvarlig: Lars K. Pharo

    • Inkludering, medborgerskap og kunst
      Ansvarlig: Solveig S. Kolaas

      Arbeidspakken «Inkludering, medborgerskap og kunst» omhandler forskning på muligheter og utfordringer i dagens skole og utdanning, med fokus på inkludering og medborgerskap, og med et særlig fokus på de praktiske og estetiske fagenes plass, funksjon og ikke minst mulighetsrom i dagens skole. Arbeidet i arbeidspakken bører derfor grunnleggende spørsmål om hvordan vi kan vi skape en skole for alle: Hvordan kan vi skape en skole der alle elever kan finne sin plass og oppleve mestring? Og hvordan kan vi skape en skole som preges av inkludering og medborgerskap, en skole som verdsetter et mangfold av ulike mennesketyper og kunnskapsformer?

    Senterets kjernegruppe, som består av senterleder, administrativ koordinator for senteret og arbeidspakkeleder, har jevnlige møter hvor senterets aktivitet diskuteres og planlegges. Senterleder rapporterer hver år/hvert halvår til en styringsgruppe bestående av Dekan ved FLU (Rosemary Kate Martin), Dekan ved FSV (Elisabet Carine Ljunggren), Direktør ved Falstadsenteret (Øyvind Skogvold), Direktør ved Museene arven (Heidi Anett Øvergård Beistad) og senterleder ved Senter for samisk og urfolkstudier (Tove Synnøve Mentsen Ness).

Oppdatert
14.01.2025
Oppdatert av
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag