Formål: Retningslinjene er utarbeidet for å sikre ansvarlig og etisk bruk av generativ kunstig intelligens i studier og læringsprosesser ved Nord universitet.
Omfang: Retningslinjene gjelder alle som utfører undervisningsaktiviteter og veiledning i regi av Nord universitet.
Innledende bestemmelser
- De som skal veilede bachelor og masteroppgaver må minimum ha gjennomført et 3-timers kurs i bruk av generativ kunstig intelligens. Ved endringer av kurset skal veiledere ha gjennomført siste versjon av kurset innen et år. (Se faktaboks for mer informasjon og påmeldingslenke).
- De som skal bruke generativ kunstig intelligens i undervisning og andre læringsprosesser universitetet organiserer må fortløpende sørge for å holde seg oppdatert i bruken av slike systemer. Det skal bare brukes systemer som er godkjent for bruk ved Nord universitet.
- Pedagogisk innhold som laget ved hjelp generativ kunstig intelligens, skal være gjenstand for grundig kvalitetskontroll.
- Emneansvarlig/underviser/veileder skal henvise studentene til informasjon om hvordan de ivaretar krav til informasjonssikkerhet, personvern og opphavsrettigheter ved bruk av generativ kunstig intelligens.
- Når det brukes generativ kunstig intelligens i læringsprosesser Nord universitet organiserer skal dette evalueres i emne-/programevaluering.
Læringsprosesser
Når generativ kunstig intelligens brukes i læringsprosesser universitetet organiserer skal det være godt forankret i emnets og studieprogrammets læringsutbytte. Studieprogramrådet bør ta stilling til om og eventuelt hvordan, generativ kunstig intelligens skal benyttes i læringsprosessene i studieprogram de har ansvaret for.
Studieplanen må inneholde krav til metodeundervisning som også dekker bruk av generativ kunstig intelligens der det er aktuelt. Gjeldende regelverk og retningslinjer for informasjonssikkerhet og personvern følges.
Systemer med generative kunstig intelligens skal ikke brukes på informasjon og opplysninger som krever beskyttelse i behandling og lagring. Beskyttelsesverdig informasjon og opplysninger kan f.eks. være personopplysninger, forretningshemmeligheter eller opphavsrettslig beskyttet materiale.»
Gjennomsiktighet
All bruk av generativ kunstig intelligens i undervisning skal tydelig kommuniseres til studenten.
Ved bruk av generativ kunstig intelligens i læringsprosesser universitetet organiserer skal studenten læres opp til å se både mulighetene og forholde seg kritisk til systemenes utfordringer, mangler og etiske sider.
Studenten må kunne utlevere rådatamateriale på forespørsel fra veileder eller sensorer. Kravet om oppbevaring av rådatamaterialet varer fram til endelig sensur foreligger.
Større skriftlige innleveringsoppgaver med veiledning av minst 10 studiepoeng
For større skriftlige innleveringsoppgaver hvor det gis veiledning og omfanget er 10 studiepoeng eller mer, skal det defineres arbeidskrav som nærmere angir formelle krav til prosess og endelig innlevering. Dette kan f.eks. være antall veiledningsmøter og muntlig presentasjon, før endelig innlevering.
Riktig bruk av verktøy med generativ kunstig intelligens er at det brukes som diskusjonspartner og til språkvask. Dette skal også beskrives i innleveringens metodedel. Selve besvarelsen skal utarbeides av studenten selv med kilder.
Vurderingsgrunnlag og vurderingskriterier er det samme, om det er benyttet verktøy med kunstig intelligens eller ikke i arbeidet med oppgaven.
Eksamen
Eksamensoppgaver eller annen oppgavetekst må inneholde informasjon om det er tillatt eller ikke tillatt å bruke generativ kunstig intelligens til å utforme besvarelsen.
Ved hjemmeeksamen må oppgaveutformingen ta høyde for bruk av generativ kunstig intelligens.
Det skal ikke henvises til generativ kunstig intelligens som en troverdig kilde i faglig arbeid. Tekst som lages av generativ kunstig intelligens må alltid verifiseres gjennom andre kilder.
Det er juks om besvarelsen er generert ved hjelp av generativ kunstig intelligens og levert helt eller delvis som egen besvarelse.