Helse, velferd og oppvekst

Helse, Velferd og Oppvekst er kjerneområder for Nords sentrale profesjonsutdanninger. Begrepet utgjør en mental og fysisk ramme for individuell og kollektiv utvikling i et livsløpsperspektiv, og inngår som den helhetlige, sammenhengende nordiske velferdsmodellen. Gjennom studier og forskning bidrar Nord til å sikre gode levekår og livskvalitet på alle livsområder, inkludert helse og oppvekst.

Nord universitet har en viktig nasjonal rolle innen profesjonsstudier, spesielt knyttet til utdanning og videreutdanning av lærere, sykepleiere og sosialarbeidere, gjør at profilområdet Helse, velferd og oppvekst er sentralt. Integrert med de andre profilområdene bidrar dette til å utvikle kunnskap og attraktive samfunn. Profesjonsutdanningene preges av forskningsbasert undervisning, noe som er grunnlaget for bl.a. å forsyne helse-, utdannings- og velferdssektoren med kompetente fagpersoner. Kandidater utdannet ved universitetet vil, i tillegg til nasjonale krav, ha grunnleggende kunnskap om hvordan blå og grønn vekst og innovasjon og entreprenørskap påvirker utviklingen i samfunns- og næringsliv.

​Denne forskningen skal fremme god helse, innovasjon og tjenesteutvikling, i nært samarbeid med tjenesteutøvere og tjenestemottakere. Brukernes rettigheter, lokale forhold og bruken av moderne digitale løsninger og velferdsteknologi er en naturlig del av dette.

Mål

Helse, Velferd og oppvekst er grunnlaget for å skape livskvalitet - på et kollektivt nivå gjennom folkehelse og på individnivå gjennom livsmestring. Forenklet er det tre fundamenter for god livskvalitet; Act – keep active, Belong – connect with others og Commit – do something meaningful, som alle er viktige faktorer innen denne tematiske satsingen.

Uten Helse, Velferd og Oppvekst kollapser samfunnet; barn får ikke utdanning og innbyggere får ikke nødvendig helsehjelp, noe som igjen fører til fraflytting. Gode oppvekstsvilkår er også en investering i vår felles fremtid. Både forskningen og utdanningen ved Nord sikrer regionale behov, i tillegg til det nasjonale ansvaret for å opprettholde en sterk profesjonell kvalitet på våre profesjonsutdanninger.

Forskningsprosjekter knyttet til helse, velferd og oppvekst

  • Prosjektets mål

    Målet med dette prosjektet er å forstå hvordan skolefravær oppfattes og håndteres i norsk grunnskole.

    Prosjektleder

    Ingrid Fylling

    Finansiering

    Norges forskningsråd

    Tidsperiode

    2021-2026

  • Prosjektets mål

    Prosjektet vil undersøke hvordan Samisk og Inuitt hjemmearbeid som hverdagspraksis er en form for kulturell motstandskraft etter effektene av assimilering, kolonisering og etterkrigstidens velferdspolitikk i de skandinaviske landene.

    Prosjektleder

    Astri Dankertsen

    Finansiering

    Norges forskningsråd

    Tidsperiode

    2021-2025

    Les mer om prosjektet

  • Prosjektets mål

    Prosjektet studerer samskapning, som viser til en bestemt type interaksjon mellom offentlige, private og sivile aktører.

    Prosjektleder

    Asbjørn Røiseland

    Finansiering

    Norges forskningsråd

  • Prosjektets mål

    Prosjektet undersøker hvilke krav som stilles til styring av turbulens og søker å utvikle en forståelse for hvilke ulike faktorer som påvirker robusthet i styresett, offentlige institusjoner og ulike måter å samarbeide på.

    Prosjektleder

    Janne Irén Paulsen Breimo

    Finansiering

    Norges forskningsråd

    Tidsperiode

    2021-2024

  • Prosjektets mål

    Prosjektet skal tilegne seg relevant kunnskap og utvikle målrettede tiltak for å møte noen spesielle kompetanse- og likestillingsutfordringer som universitetet i dag står overfor.

    Prosjektleder

    Gry Cathrin Brandser

    Finansiering

    Norges forskningsråd

    Tidsperiode

    2018-2021

  • Prosjektets mål

    I prosjektet studeres nylige forsøk på å fremme tillitsbasert styring i danske og norske kommuner.

    Prosjektleder

    Christian Lo

    Finansiering

    Norges forskningsråd

    Tidsperiode

    2020-2023

    Les mer om prosjektet

  • Prosjektets mål

    Prosjektet skal utvikle ny kunnskap om hvordan kjønn (og alder, klasse og etnisitet) påvirker bruk og forvaltning av utmarka

    Prosjektleder

    Aase Kristine Lundberg (Nordlandsforskning)

    Finansiering

    Forskningsrådet - Miljøforsk

    Tidsperiode

    2019-2023

    Les mer om prosjektet

  • Prosjektets mål

    Prosjektet til studere innsikt i opptak og levering av ytelser og tjenester blant foreldre til barn med nedsatt funksjonsevne.

    Prosjektleder

    Cecilie Høj Anvik

    Finansiering

    Norges forskningsråd

    Tidsperiode

    2020-2023

  • Prosjektets mål

    Prosjektet har som mål å styrke Computational Thinking (CT) i skoler (klasse 2-8) ved å tilby innovative læremidler og en attraktiv spillapp som motiverer elevene til å trene.

    Prosjektleder

    Helga Dis Isfold Sigurdardottir

    Finansiering

    EU Erasmus+

    Tidsperiode

    2021-2022

  • Prosjektets mål

    Dette prosjektet undersøker hva som skjer når Sannhets- og forsoningskommisjonen flyttes inn i en skandinavisk kontekst.

    Prosjektrepresentant

    Astri Dankertsen

    Finansiering

    Danmarks Frie Forskningsfond

    Tidsperiode

    2021-2023

  • Prosjektets mål

    Prosjektet skal fremme integrering og arbeide for sosialt og etnisk mangfold.

    Prosjektleder

    Yan Zhao

    Finansiering

    Bufdir

    Tidsperiode

    2007-til dags dato

  • Prosjektets mål

    Hovedmålet til prosjektet er å identifisere sosiokulturelle og materielle faktorer som påvirker helse, sykdom og overlevelse i Finnmark.

    Prosjektrepresentant

    Trude Karine Olaug Gjernes

    Finansiering

    Regionalt forskningsfond Nordland

    Tidsperiode

    2018-2021

  • Prosjektets mål

    Prosjektet tar for seg forskning på temaene ferdighet, omsorg og velvære hos eldre mennesker i en digitalt styrt verden.

    Finansiering

    Horisont 2020

    Tidsperiode

    2019-2023

    Les mer om INNOVATEDIGNITY

  • Prosjektets mål

    Dette partnerskapet tar sikte på å adressere, fra et helhetlig og internasjonalt perspektiv, de mest presserende problemene som utdanningssektoren står overfor for å bedre forberede neste generasjon lærere. Ved å koble pedagogisk forskning, klasseromserfaring, studentmobilitet og institusjonell ledelse, vil CANOPY utvikle global kompetanse innen pedagogikk, forskning og opplæring gjennom internasjonalt samarbeid.

    Finansiering

    Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse

    Tidsperiode

    2020-2024

    Les mer om CANOPY

  • Prosjektets mål

    Gjennom prosjektet skal det utvikles og testes et praksisnært etterutdanningskurs for lærere i den videregående skole i Nordland.

    Prosjektleder

    Karin Marie Antonsen (Nordlandsforskning)

    Finansiering

    Norges forskningsråd

    Tidsperiode

    2021-2023

    Les mer om FULVIS

  • Prosjektets mål

    Prosjektet skal inspirere og utvikle kompetanse til eksisterende og etablere nye læringsnettverk, med det overordnede målet å utvikle en ressursplattform for kultur- og kreativitetssektorens (CCS) tilretteleggere som vil gi dem verktøy for en fortsatt kreativ utvikling av de kulturelle og kreative sektorene. 

    Prosjektleder

    European Training Center Copenhagen (DK)

    Finansiering

    Erasmus+

    Tidsperiode

    2021

  • Prosjektets mål

    Prosjektet utvikler et nytt kurs for interkulturell kompetanse for å forberede lærerutdanningsstudenter bedre på deres moderne norske arbeidsplass - et flerspråklig klasserom med en satid mer mangfoldig evelpopulasjon.

    Prosjektleder

    Natallia Bahdanovich Hanssen

    Finansiering

    Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse

    Tidsperiode

    2022-2024

    Les mer om VOICES

  • Prosjektets mål

    Prosjektet jobber for å sørge for at Norge er i fronten av utviklingen av innovativ IT-utdanning.

    Prosjektleder

    Robin Isfold Munkvold

    Finansiering

    Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen

    Tidsperiode

    2017-2021

Utdanning

Universitetet har en unik ph.d.-utdanning i profesjonsvitenskap. Gjennom sin forskning skal universitet videreutvikle profesjonsutdanningene for å sikre kvalitativt gode helse-, velferds-, og oppveksttjenester basert på regionalt, nasjonalt og internasjonalt datamateriale.