Nord universitet har en viktig nasjonal rolle innen profesjonsstudier, spesielt knyttet til utdanning og videreutdanning av lærere, sykepleiere og sosialarbeidere, gjør at profilområdet Helse, velferd og oppvekst er sentralt. Integrert med de andre profilområdene bidrar dette til å utvikle kunnskap og attraktive samfunn. Profesjonsutdanningene preges av forskningsbasert undervisning, noe som er grunnlaget for bl.a. å forsyne helse-, utdannings- og velferdssektoren med kompetente fagpersoner. Kandidater utdannet ved universitetet vil, i tillegg til nasjonale krav, ha grunnleggende kunnskap om hvordan blå og grønn vekst og innovasjon og entreprenørskap påvirker utviklingen i samfunns- og næringsliv.
Denne forskningen skal fremme god helse, innovasjon og tjenesteutvikling, i nært samarbeid med tjenesteutøvere og tjenestemottakere. Brukernes rettigheter, lokale forhold og bruken av moderne digitale løsninger og velferdsteknologi er en naturlig del av dette.
Mål
Helse, Velferd og oppvekst er grunnlaget for å skape livskvalitet - på et kollektivt nivå gjennom folkehelse og på individnivå gjennom livsmestring. Forenklet er det tre fundamenter for god livskvalitet; Act – keep active, Belong – connect with others og Commit – do something meaningful, som alle er viktige faktorer innen denne tematiske satsingen.
Uten Helse, Velferd og Oppvekst kollapser samfunnet; barn får ikke utdanning og innbyggere får ikke nødvendig helsehjelp, noe som igjen fører til fraflytting. Gode oppvekstsvilkår er også en investering i vår felles fremtid. Både forskningen og utdanningen ved Nord sikrer regionale behov, i tillegg til det nasjonale ansvaret for å opprettholde en sterk profesjonell kvalitet på våre profesjonsutdanninger.
Forskningsprosjekter knyttet til helse, velferd og oppvekst
Prosjektets mål
Målet med dette prosjektet er å forstå hvordan skolefravær oppfattes og håndteres i norsk grunnskole.
Prosjektleder
Finansiering
Norges forskningsråd
Tidsperiode
2021-2026
Prosjektets mål
Prosjektet vil undersøke hvordan Samisk og Inuitt hjemmearbeid som hverdagspraksis er en form for kulturell motstandskraft etter effektene av assimilering, kolonisering og etterkrigstidens velferdspolitikk i de skandinaviske landene.
Prosjektleder
Finansiering
Norges forskningsråd
Tidsperiode
2021-2025
Prosjektets mål
Prosjektet studerer samskapning, som viser til en bestemt type interaksjon mellom offentlige, private og sivile aktører.
Prosjektleder
Finansiering
Norges forskningsråd
Prosjektets mål
Prosjektet undersøker hvilke krav som stilles til styring av turbulens og søker å utvikle en forståelse for hvilke ulike faktorer som påvirker robusthet i styresett, offentlige institusjoner og ulike måter å samarbeide på.
Prosjektleder
Finansiering
Norges forskningsråd
Tidsperiode
2021-2024
Prosjektets mål
Prosjektet skal tilegne seg relevant kunnskap og utvikle målrettede tiltak for å møte noen spesielle kompetanse- og likestillingsutfordringer som universitetet i dag står overfor.
Prosjektleder
Finansiering
Norges forskningsråd
Tidsperiode
2018-2021
Prosjektets mål
I prosjektet studeres nylige forsøk på å fremme tillitsbasert styring i danske og norske kommuner.
Prosjektleder
Finansiering
Norges forskningsråd
Tidsperiode
2020-2023
Prosjektets mål
Prosjektet skal utvikle ny kunnskap om hvordan kjønn (og alder, klasse og etnisitet) påvirker bruk og forvaltning av utmarka
Prosjektleder
Aase Kristine Lundberg (Nordlandsforskning)
Finansiering
Forskningsrådet - Miljøforsk
Tidsperiode
2019-2023
Prosjektets mål
Prosjektet til studere innsikt i opptak og levering av ytelser og tjenester blant foreldre til barn med nedsatt funksjonsevne.
Prosjektleder
Finansiering
Norges forskningsråd
Tidsperiode
2020-2023
Prosjektets mål
Prosjektet har som mål å styrke Computational Thinking (CT) i skoler (klasse 2-8) ved å tilby innovative læremidler og en attraktiv spillapp som motiverer elevene til å trene.
Prosjektleder
Helga Dis Isfold Sigurdardottir
Finansiering
EU Erasmus+
Tidsperiode
2021-2022
Prosjektets mål
Dette prosjektet undersøker hva som skjer når Sannhets- og forsoningskommisjonen flyttes inn i en skandinavisk kontekst.
Prosjektrepresentant
Finansiering
Danmarks Frie Forskningsfond
Tidsperiode
2021-2023
Prosjektets mål
Prosjektet skal fremme integrering og arbeide for sosialt og etnisk mangfold.
Prosjektleder
Finansiering
Bufdir
Tidsperiode
2007-til dags dato
Prosjektets mål
Hovedmålet til prosjektet er å identifisere sosiokulturelle og materielle faktorer som påvirker helse, sykdom og overlevelse i Finnmark.
Prosjektrepresentant
Finansiering
Regionalt forskningsfond Nordland
Tidsperiode
2018-2021
Prosjektets mål
Prosjektet tar for seg forskning på temaene ferdighet, omsorg og velvære hos eldre mennesker i en digitalt styrt verden.
Finansiering
Horisont 2020
Tidsperiode
2019-2023
Prosjektets mål
Dette partnerskapet tar sikte på å adressere, fra et helhetlig og internasjonalt perspektiv, de mest presserende problemene som utdanningssektoren står overfor for å bedre forberede neste generasjon lærere. Ved å koble pedagogisk forskning, klasseromserfaring, studentmobilitet og institusjonell ledelse, vil CANOPY utvikle global kompetanse innen pedagogikk, forskning og opplæring gjennom internasjonalt samarbeid.
Finansiering
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
Tidsperiode
2020-2024
Prosjektets mål
Gjennom prosjektet skal det utvikles og testes et praksisnært etterutdanningskurs for lærere i den videregående skole i Nordland.
Prosjektleder
Karin Marie Antonsen (Nordlandsforskning)
Finansiering
Norges forskningsråd
Tidsperiode
2021-2023
Prosjektets mål
Prosjektet skal inspirere og utvikle kompetanse til eksisterende og etablere nye læringsnettverk, med det overordnede målet å utvikle en ressursplattform for kultur- og kreativitetssektorens (CCS) tilretteleggere som vil gi dem verktøy for en fortsatt kreativ utvikling av de kulturelle og kreative sektorene.
Prosjektleder
European Training Center Copenhagen (DK)
Finansiering
Erasmus+
Tidsperiode
2021
Prosjektets mål
Prosjektet utvikler et nytt kurs for interkulturell kompetanse for å forberede lærerutdanningsstudenter bedre på deres moderne norske arbeidsplass - et flerspråklig klasserom med en satid mer mangfoldig evelpopulasjon.
Prosjektleder
Finansiering
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
Tidsperiode
2022-2024
Prosjektets mål
Prosjektet jobber for å sørge for at Norge er i fronten av utviklingen av innovativ IT-utdanning.
Prosjektleder
Finansiering
Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen
Tidsperiode
2017-2021
Utdanning
Universitetet har en unik ph.d.-utdanning i profesjonsvitenskap. Gjennom sin forskning skal universitet videreutvikle profesjonsutdanningene for å sikre kvalitativt gode helse-, velferds-, og oppveksttjenester basert på regionalt, nasjonalt og internasjonalt datamateriale.
Kortere studier