Retningslinjer for økonomisk tilskudd til studenter som gjennomfører praksisstudier ved Nord universitet

Retningslinjer for tilskudd til reise- og boutgifter i praksisstudier gjelder for studenter som har rammeplan-/studieplanbestemte praksisstudier, der praksisplassen inngår i universitetets praksisavtaler.

Retningslinjene gjelder ikke for:

• Studenter som deltar i internasjonale utvekslingsprogrammer.
  • Studenter i utenlandspraksis.
  • Studenter på studier med ekstern finansiering.
  • Studenter i utdanninger som tillater at studenten selv skaffer praksisplass, med  mindre dette er etter avtale med universitetet.
  • Studenter som har lønnet praksis eller stipend fra arbeidsgiver.

1. Reisetilskudd

Nord universitet gir tilskudd til reiser i praksis for den avstand som overstiger avstanden
studenten har mellom semesteradresse (der du bor i semesteret) og studiested (campus der
utdanningen har tilhørighet).

Det er ikke nødvendig med søknad for å få reisetilskudd.

Tilskudd gis når praksisplassen ligger i området der den enkelte utdanning har avtale om
praksisopplæring/praksisstudier.

Tilskuddet beregnes etter følgende satser;

• Tilskuddet begrenses oppad til måneds/periodebillett i aktuelt område
  • Ved reiser til og fra praksis er tilskuddet kr 1,25 per km uavhengig av reisemåte.
    • Der kollektivtransport ikke kan benyttes legges bompenger etter billigste sats til i beregningen for tilskudd.
  • Der det tilkommer kostnader til ferje/båt vil billigste reisemåte bli lagt til i beregningen for tilskudd.

Fakultet for sykepleie og helsevitenskaps utfyllende retningslinjer for reisetilskudd

• Studenter som får tildelt praksis i folkeregistrert kommune/region kan motta reisetilskudd for avstanden mellom bostedsadresse og praksisplass hvor avstanden mellom semesteradresse og campus/studiested trekkes fra.
    • Folkeregistrert adresse ved studieårets start er gjeldene hele studieåret.
  • For studenter som får innvilget botilskudd eller bor ved bostedsadresse kan studenten få reisetilskudd for èn reise til/fra praksisstedet (etter punkt 1, reisetilskudd) per praksisperiode.
  • Reisetilskudd utbetales ved semesterslutt.
  • Reisetilskudd beregnes til maksimalt kr. 1250 pr. praksisuke. Kostnader knyttet til bom og/eller ferge/båt inngår i makssum.
  • Reisetilskudd utbetales kun om tilskuddssum overstiger kr 100 pr uke.
  • For å få utbetalt reisetilskudd må studenten registrere kontonummer på studentweb ved semesterstart (1. september for høstsemesteret og 1. februar for vår semestret).

2. Botilskudd

Botilskudd kan søkes for studenter som får praksis der det ikke er mulig med pendling.

Det gis ikke botilskudd der det kan benyttes kollektiv transport mellom semesteradresse og praksisstedet.

Fakultetene inngir egne retningslinjer for det enkelte studie, og studiested.

• Husleiekontrakt (på praksisstedet) skal vedlegges søknad.
  • Søknad om botilskudd sendes til fakultetet.
  • Det gis tilskudd på inntil kr. 1 250 pr. uke, begrenset oppad til kr. 5 000,- måned.

Fakultet for sykepleie og helsevitenskaps utfyllende retningslinjer for botilskudd

• Deltidsstudenter er fulltidsstudenter under gjennomføring av praksisperiode og vil kunne motta botilskudd.
  • For å avvike av avsnitt 2 om botilskudd må turnusplan fremlegges. Avsnitt 3 vil uansett være gjeldene; Studenter som får tildelt praksis i sin folkeregistrerte kommune/region har ikke krav på botilskudd. Folkeregistrert adresse ved studieårets start er gjeldene hele studieåret.
  • Søknad om botilskudd kan sendes inn 1 uke før oppstart av praksisperioden og senest 2 uker etter oppstart av praksisperiodene.
  • Dokumentasjonskrav til botilskudd:
    • Leieavtale som er signert av leietaker og utleier.
    • Det kan ikke innvilges botilskudd for opphold på hjemstedsadresse.
    • Søknader som ikke inneholder påkrevd dokumentasjon, blir ikke behandlet og vil bli sendt i retur.
  • Søknad om botilskudd som skal benyttes er tilgjengelig her.