Trinn 1: Installer appen Microsoft Authenticator
Klargjør mobilen din for tofaktorautentisering ved å installere appen Microsoft Authenticator.
- Android: Installer Microsoft Authenticator fra Google Play
- iPhone (iOS): Installer Microsoft Authenticator fra App Store
Trinn 2: Oppsett av tofaktorautentisering
Bruk en PC eller Mac. Gå til: https://aka.ms/mfasetup
a) Logg på med Nord universitet e-post:
b) Skriv inn passord:
c) Vinduet "Trenger mer informasjon" dukker opp. Trykk Neste:
d) Trykk Last ned nå. Fra Google Play eller App Store legger du inn appen på telefonen din. Etter på trykker du Neste.
e) Når Microsoft Authenticator vinduet dukker opp, trykk Neste
Nå kan du starte appen. Ikke trykk "Neste" enda.
f) Godta personvernerklæringen i vinduet under, og hopp over eventuelle tilbud om å legge til personlig konto. Du må tillate at appen kan bruke kameraet hvis du blir spurt om det.
g) Trykk på + (pluss) tegnet
h) Velg Jobb- eller skolekonto.
i) Trykk på Skann en QR kode
QR-koden skannes når den røde linja treffer koden:
Etter et par sekunder vil du se kontoen lagt til i appen
j) Trykk på Neste i vinduet under
k) I appen taster du inn nummeret som vises og trykker Ja. Deretter må du taste inn PIN-koden eller bruke biometrisk alternativ. Merk at nummeret i bildet er et eksempel.
l) Appen kan nå brukes, men for sikkerhets skyld anbefaler vi at du legger til en ekstra metode. Trykk Jeg vil konfigurere en annen metode.
m) I listen velger du Telefon. Trykk bekreft
n) Tast inn ditt nummer og velg kode i melding. Trykk Neste.
o) Tast inn 6-sifret kode som du har mottatt på SMS fra Microsoft. Trykk Neste.
p) Trykk Neste
q) Trykk Fullfør
Både app og SMS kan nå brukes til tofaktor autentisering
Ny telefon eller nytt nummer
Har du fått ny telefon eller nytt nummer kan du endre metoder via https://aka.ms/mfasetup Appen kan hentes fra https://aka.ms/getMicrosoftAuthenticator
Se også veiledning: "Hvordan overføres autentiseringsappen til ny telefon?"Nullstilling
Nullstilling kan gjøres ved personlig oppmøte hos IT-Helpdesk. Husk legitimasjon!
Oppdatert
19.07.2024
Oppdatert av
IT Helpdesk