Beredskap og kriseledelse
Master i beredskap og kriseledelse gir deg teoretisk kunnskap i beredskap og kriseledelse, både på taktisk, operativt og strategisk nivå.
Om studiet
Hva kan du jobbe som?
Hvordan foregår undervisningen
Undervisningen består av en kombinasjon av samlinger på studiestedet (Bodø) og rene digitale samlinger. Normalt er det tre til fire samlinger per semester, hver av en varighet på omtrent tre dager.
Studieprogrammet er erfaringsbasert og en god del av erfaringsutvekslingen skjer ved at studentene møtes og diskuterer med bakgrunn i sin erfaring opp mot den teorien som legges til grunn i de ulike fagene. Den studentaktive undervisningen baserer seg i stor grad på refleksjon over egen praksis, table-top og diskusjonsøvelser, gruppearbeid, fullskala øvelser og bruk av beredskapsledelse lab NORDLAB. Siden studenters erfaringsutveksling benyttes på denne måten, er det ikke lagt opp til streaming eller opptak av forelesninger.
Noe av undervisningsopplegget krever at dersom man ikke kan delta, må man kompensere for det med et skriftlig arbeid. Det er ikke obligatorisk deltagelse på samlingene, men vi anbefaler sterkt deltakelse på så mange samlingsdager som mulig. Ved fravær er studenten selv ansvarlig for å ta kontakt med emneansvarlig, lese seg opp og delta i eventuelle obligatoriske arbeidsaktiviteter, samt kompensere med mulige ekstra innleveringer.
Normalt er det tre-fire samlinger per semester, hver av en varighet på tre til fire dager, totalt omtrent ti dager undervisning per semester. Noen av samlingene foregår i Bodø og noen gjennomføres digitalt.
Studieprogrammet er erfaringsbasert og en god del av erfaringsutvekslingen skjer ved at studentene møtes og diskuterer med bakgrunn i sin erfaring opp mot den teorien som legges til grunn i de ulike fagene. Den studentaktive undervisningen baserer seg i stor grad på refleksjon over egen praksis, table-top og diskusjonsøvelser, gruppearbeid, fullskala øvelser og bruk av beredskapsledelse lab NORDLAB. Siden studenters erfaringsutveksling benyttes på denne måten, er det ikke lagt opp til streaming av forelesninger.
Noe av undervisningsopplegget krever at dersom man ikke kan delta, må man kompensere for det med et skriftlig arbeid. Det er ikke obligatorisk deltagelse på samlingene, men vi anbefaler sterkt deltakelse på så mange samlingsdager som mulig. Ved fravær er studenten selv ansvarlig for å ta kontakt med emneansvarlig, lese seg opp og delta i eventuelle obligatoriske arbeidsaktiviteter, samt kompensere med mulige ekstra innleveringer.
Krav til utdanning og arbeidserfaring
- Fullført bachelorgrad eller tilsvarende grad (minst 180 studiepoeng).
- Arbeidspraksis: Det kreves minst to års relevant yrkeserfaring fra lønnet arbeid etter fullført grunnutdanning (bachelor). Yrkeserfaringen må kunne relateres til fagområdene beredskap eller kriseledelse. Eksempel er relevante stillinger innen Forsvaret, nødetater (politi-, brann- og helseetatene), adferdsrettet trafikksikkerhetsarbeid, beredskapsorganisasjoner, eller som beredskapsledere i industri eller offentlige organisasjoner som har vesentlige beredskapsoppgaver. For at praksis skal vurderes som relevant, må beredskap- og kriseledelse utgjøre hovedomfanget av stillingen.
Rangering: Hvis det er flere søkere enn plasser, rangeres kvalifiserte søkere basert på karakterpoeng og tilleggspoeng.
Tilleggspoeng: Du kan få tilleggspoeng for:
- Ekstra utdanning utover opptakskravet: 1 poeng per 30 studiepoeng, maks 2 poeng.
- Ekstra relevant praksis utover opptaksgrunnlaget: 1 poeng pr. år i inntil 10 år. Praksis må være opparbeidet etter endt grunnutdanning.
Dokumentasjon: Du må vise at du dekker opptakskravet, for at vi skal kunne behandle søknaden din. Les mer om søknad og opptak www.nord.no/studier/opptak.
Kunnskap
- Kandidaten har inngående kunnskap om hvordan offentlig og privat beredskap er organisert, og spesialisert innsikt i kritiske faktorer som påvirker beredskap og kriseledelse i organisasjoner.
- Kandidaten har inngående kunnskap om og kan anvende teorier innen beredskap og kriseledelse.
- Kandidaten har inngående kunnskap om organisatorisk læring og strategisk kompetanseutvikling, og hvordan beredskapsøving kan fremme organisasjonens kompetanse i krisehåndtering.
- Kandidaten har kunnskap i strategisk kommunikasjon og mediehåndtering.
- Kandidaten har kunnskap om digitale trusler og forebygging.
Ferdigheter
- Kandidaten kan analysere eksisterende teorier, metoder og prinsipper i beredskap og kriseledelse og omsette kunnskapen til praktisk beredskapsarbeid og utvikling i egne organisasjoner.
- Kandidaten kan kritisk reflektere over organisasjoners beredskapsstrategier.
- Kandidaten kan jobbe med strategisk kompetanseutviklingsarbeid.
- Kandidaten kan analysere forskningsproblemer innen beredskap og kriseledelse og gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
- Kandidaten har forståelse for hvordan IT-basert ledelsesstøtteverktøy kan brukes i beredskapsorganisasjoner.
Generell kompetanse
- Kandidaten kan analysere relevant forskningsbasert kunnskap om ledelse på strategisk, operasjonelt og taktisk nivå i beredskapsorganisasjoner.
- Kandidaten kan diskutere faglige emner basert på erfaring fra egen praksis.
- Kandidaten kan tilegne seg kunnskap knyttet til kompetanseutvikling innen beredskap og kriseledelse og formidle dette innen egne organisasjoner.
- Kandidaten kan bidra med nyskaping og til et mer innovativt krise- og beredskapssystem.