Planlegging av postsmoltanlegg
Emnet skal gi innsikt i design (utforming), dimensjonering, søknadsprosesser, kontrakter og prosjektledelse i bygging av postsmoltanlegg.
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.
Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.
Kunnskap:
Studenten
- skal forstå de biologiske, kjemiske og teknologiske faktorene i et postsmoltanlegg som påvirker fiskens velferd, helse og tilvekst og dermed byggingen av et slik anlegg
- skal forstå de prosesser et oppdrettsselskap må gjennomgå i et prosjekt for å etablere et postsmoltanlegg
- skal ha innsikt i faktorer som bestemmer best mulig lokasjon av et postsmoltanlegg, slik som vanntilførsel og -kvalitet, logistikkbegrensninger, tilgang på kompetente medarbeidere, og tilgang på elektrisk kraft, fôr og andre innsatsfaktorer
- skal forstå hvilke prosjekt- og kontraktsformer man kan benytte i et prosjekt for å bygge et postsmoltanlegg
- skal forstå fordeler og ulemper for et oppdrettsselskap ved å styre hele prosjektet selv med mange underentreprenører, eller inngå kontrakt med en stor leverandør som står for prosjektet
- skal forstå hvilke arbeidsoppgaver og -rutiner som inngår i prosjektering av et postsmoltanlegg
- skal forstå hva som må gjøres i den krevende fasen fra bygging er ferdig til anlegget skal produsere postsmolt og hvilke nøkkelfaktorer som er sentrale for at denne fasen skal bli en suksess
Ferdigheter:
Studenten
- skal selvstendig sette opp en produksjonsplan for et settefiskanlegg, og skal analysere og optimalisere produksjonsplanen
- skal planlegge håndteringer og transport av fisk internt i settefiskanlegg og tilpasse produksjonsplanen til dette
- skal kunne gjennomføre kjemiske analyser av sentrale vannkvalitetsparametre i postsmoltanlegg og forstå hvordan online og håndholdte sensorer fungerer
- skal forstå hvordan trendbilder av parametrene kan fortelle om situasjonen i anlegget og hvordan dette påvirker fisken og driften
- skal kunne planlegge drift og vannbehandling for å sikre stabilitet i anlegget og god fiskevelferd og -helse
- skal kunne planlegge en nedvask, desinfisering og re-start av et settefiskanlegg
- skal kunne sette opp en beredskapsplan for settefiskanlegg med fokus på tiltak for å motvirke hendelser med driftsstans og akutte forverringer i vannkvalitet
- skal kunne planlegge vedlikehold av sentrale vannbehandlingsenheter i anlegget, slik som pumper, biofiltre og luftere
Generell kompetanse:
Studenten
- skal ha oppnådd innsikt i de kritiske suksessfaktorene som inngår i planlegging, bygging og idriftsettelse av et postsmoltanlegg
- skal ha kompetanse i hvordan valgt vannkvalitet og maksimal biomasse og utfôring virker inn på nødvendig dimensjonering og design av et postsmoltanlegg
- skal ha innsikt i de viktige avveiinger som må gjøres i et postsmoltprosjekt mellom risikofaktorer og investeringsnivå, som gir god nok fiskevelferd, -helse, og -ytelse, og fremdeles er økonomisk bærekraftig
- skal kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre, i samarbeid for å planlegge postsmolt-anlegg og bidra til faglig forståelse hos teamet og dermed et bedre anlegg
- skal ha fått oversikt over de siste trender og nyvinninger i biologiske og teknologiske løsninger og bygging av postsmoltanlegg
- skal ha oppnådd samarbeidsevner som gjør at de tilfører sin kompetanse til team i oppdrettsselskap som resulterer i optimale postsmoltanlegg iht. verdidriverne for prosjektet
Kurset består av tre samlinger, hver av to dager. Kurset inneholder forelesninger, praktiske øvelser, og selvstendige oppgaver og gruppeoppgaver. Kurset har fokus på at studentene skal gjennomføre flere øvelser i samarbeid, for å oppnå læring i et miljø som er typisk for arbeidssituasjonen på settefiskanlegg. Det blir omvisning og øvelser på storskala anlegg og i laboratorier på Nord universitet.
Samling 1 har som tema hvordan man kartlegger behovet for postsmolt i et oppdrettsselskap og dimensjonerer anlegget til å oppnå produksjonen. Biologiske, vannkjemiske og teknologiske tema blir gjennomgått, slik som valg av lokalitet, vannkvalitet, vanntilførsel, oppdeling i avdelinger, vannbehandling og støttesystemer. Det vil bli undervist i søknadsprosesser for landbaserte anlegg.
Samling 2 har tema «Fra prosjektering til bygging». I denne samlingen blir produksjons-planlegging, dimensjonering og design av sentrale deler av prosessanlegget gjennomgått.
Samling 3 har tema «Ferdigstillelse og prøvedrift», og her er søkelyset på den vanskelige fasen fra bygging er ferdig til anlegget skal være i full drift. Samlingen starter med en gjennomgang av et prosjekt, sett fra krav til fiskehelse og -velferd. En RAS-leverandør deler erfaringer fra mange postsmoltprosjekt, sett fra deres side.
Vurdering og eksamen:
- OD Obligatorisk deltakelse (OD), krav om tilstedeværelse 2 av 3 samlinger
- SK Skriftlig skoleeksamen – multiple choice, bestått / ikke bestått
- PR Presentasjon + muntlig presentasjon, bestått / ikke bestått
Begge vurderingene gjennomføres på samme dag, og begge må være bestått for å bestå emnet.