Emnebeskrivelse for 2024/25
Fôr og ernæring
BI247F
Emnebeskrivelse for 2024/25

Fôr og ernæring

BI247F
Emnet gir studentene grunnleggende kunnskap om ernæringsfysiologi og ernæringsbehov hos de vanligste kjæledyr (hovedsakelig hunder og katter) i ulike livsfaser, samt ved sykdom og rekonvalesens og ved ernæringsbetinget lidelser. Fôrets ulike bestanddeler og framstillingsmåter gjennomgås.
Emnet gir studentene grunnleggende kunnskap om ernæringsfysiologi og ernæringsbehov hos de vanligste kjæledyr (hovedsakelig hunder og katter) i ulike livsfaser, samt ved sykdom og rekonvalesens og ved ernæringsbetinget lidelser. Fôrets ulike bestanddeler og framstillingsmåter gjennomgås.

Forbeholdt studenter på bachelor i dyrepleie.

Følgende emner må være bestått før oppmelding:

  • BI145F Anatomi og fysiologi for dyrepleiere
  • BIO1002 Cellebiologi
  • KJ100F Grunnleggende kjemi.

Kunnskap: Studenten skal ha kunnskap om

  • de ulike næringsstoffenes oppbygging, funksjon og betydning for kroppens funksjoner og for dyrehelsen.
  • kjæledyrenes ernæringsbehov i ulike livsfaser og ved ulike sykdomstilstander.
  • forskjellige fremstillingsmetoder for produksjon av kommersielle fôr, samt de vanligste anvendt råvarer og tilsetningsstoffer.
  • generelle aspekter om kravene fra forvaltningen (Mattilsynet) for produksjon og kommersialisering av fôr til kjæledyr.
  • fagområdets historie, tradisjoner, egenart, plass i samfunnet og nye trender.

Ferdigheter. Studenten skal kunne:

  • anvende faglig kunnskap i praksis slikt at kandidaten kan gi gode begrunnede råd om fôring til kjæledyr (hovedsakelig hunder og katter) under forskjellige forutsetninger på en selvstendig måte.
  • reflektere over fordeler og ulemper med forskjellige fôringsstrategier i praksis gitt forskjellige forutsetninger.
  • tilegne seg informasjon innenfor fagområdet ved bruk av relevant faglitteratur, samt anvende denne informasjon i praksis.
  • forstå innholdsdeklarasjonen og anvendelsesformen av forskjellige kommersielle fôr og diettfôr.
  • tilpasse fagspråk i kommunikasjonen med dyreeiere og annen fagpersonell, samt formidle faglig informasjon om fôr og ernæring både muntlig og skriftlig på en profesjonell måte.
  • utveksle synspunkter og erfaringer med annen fagpersonell og medarbeidere om fôr og ernæring og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis på arbeidsplassen og andre faglige fora.

Generell kompetanse. Studenten skal ha:

  • tilegnet seg grunnleggende og nyansert kunnskap om betydningen av makro- og mikronæringsstoffene, ernæringsfysiologi og ernæringsbehov hos katter og hunder i ulike livsfaser og ved ulike sykdomstilstander.
  • tilegnet seg kunnskap om sammensetning og fremstilling av fôr til kjæledyr.
  • innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger relatert til forskjellige fôringsstrategier og nyere fôringstrender.
  • tilegnet seg kunnskap om næringsaktorer, fôrprodusenter og fôrmerker
Semesteravgift og pensumlitteratur. Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk for og bare for bachelor i dyrepleie.

Undervisningsaktivitetene i emnet forutsetter at studenten er på studiestedet.

  • Forelesninger
  • Skriftlige prøver og oppgaver
  • Studentpresentasjoner
  • Obligatoriske seminarer
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering, bokstavkarakter

Obligatorisk deltakelse - 100% deltakelse på seminar, teller 0/100 av karakter. Karakterregel: godkjent/ikke godkjent

Arbeidskrav - skriftlig prøve underveis, innlevering av skriftlig prøve og presentasjon av denne i plenum på seminar, teller 0/100 av karakter. Karakterregel: godkjent/ikke godkjent

Skriftlig skoleeksamen, 5 timer, teller 100/100 av karakter. Karakterregel: Bokstavkarakter,(A - F)

Penn og linjal.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.