Emnebeskrivelse for 2023/24
Barns utvikling, lek og læring
BLU1001
Emnebeskrivelse for 2023/24

Barns utvikling, lek og læring

BLU1001
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring er et obligatorisk tverrfaglig emne med integrert praksis, første år i studieprogrammet Bachelor barnehagelærerutdanning.

Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) bygger i hovedsak på emner i lærerutdanningsfaget pedagogikk. Emnet er tverrfaglig basert på fagene pedagogikk, drama, musikk, norsk og fysisk fostring.

Undervisningen tydeliggjør en barnehagepedagogisk tilnærming og bygger på aktuell forskning knyttet til kunnskapsområdet. 

Kunnskapsområdet tar utgangpunkt i barnehagens verdigrunnlag og skal bidra til den faglige innsikten som er nødvendig for å kunne arbeide pedagogisk med lek, læring, omsorg og danning i et mangfoldig samfunn. Dette kunnskapsområdet omfatter barns utvikling innenfor følgende områder: språk, motorikk, tilknytning, sosial og emosjonell utvikling. Kunnskapsområdet vier også stor plass til lekens betydning for barns utvikling og læring. Demokratisk tenkning, samhandling og relasjoner mellom mennesker danner grunnlag for barns læring, samt forståelse for barnehagens rolle i samfunnet. 

Studentene skal få forståelse og bevissthet rundt egen profesjonsrolle slik at de kan legge til rette for å lede barns læring, utvikling og danningsprosess. Estetiske arbeids-, og uttrykksformer er særskilt vektlagt i dette kunnskapsområdet. Kompetansen er viktig for å fremme barns helhetlige utvikling i et inkluderende fellesskap preget av omsorg, medvirkning, samarbeid og dialog med foresatte.

Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. 

Emnet er forbeholdt studenter på bachelor barnehagelærerutdanning.
Emnet er forbeholdt studenter på bachelor barnehagelærerutdanning.

Kunnskap

Kandidaten 

  • Har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning, og om sammenhenger mellom disse.
  • Har kunnskap om lek som fenomen i barndommen og som en arena for utforsking, vennskap og samspill mellom barn, og mellom barn og voksne.
  • Har kunnskap om observasjon, refleksjon og pedagogisk dokumentasjon som forutsetning for didaktisk arbeid
  • Har kunnskap om hvordan samhandling og relasjoner har betydning for barns læring og utvikling.
  • Har kunnskap om profesjonsrollen og pedagogisk ledelse.
  • Har kunnskap om barn i forskjellige livsfaser deriblant overgang til barnehage, overganger innad i barnehagen og overgangen barnehage-skole/skolefritidsordning.
  • Har kunnskap om samiske perspektiver på barndom.

Ferdigheter

Kandidaten

  • Kan skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner og vise evne og vilje til innlevelse i og anerkjennelse av hvert enkelt barn. 
  • Kan observere,planlegge, begrunne, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forskning, og inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i dette arbeidet.
  • Kan lede pedagogiske prosesser, delta i lek sammen med barn, støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk, og bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utfordrende leke- og læringsmiljø.
  • Kan reflektere over barnehagens verdigrunnlag og spørsmål som gjelder mangfold.

Generell kompetanse 

Kandidaten

  • Kan utøve begynnende profesjonelt skjønn og reflektere kritisk over egne handlinger i samspill med barn og personale.
  • Kan utøve begynnende evne til å formulere og formidle sin pedagogiske kunnskap muntlig og skriftlig.
  • Kan vise grunnleggende forståelse for demokratiske prinsipper, og kan reflektere over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk praksis.
  • Kan vise evne til å lede seg selv og barnet i samspill med barn og personale.   
Semesteravgift og pensumlitteratur. 
Obligatorisk teoriemne.
Forelesninger, undervisning og læringsaktiviteter i klasserom, utendørs og i lokalmiljøet. Individuelt selvstendig arbeid, gruppe-/seminararbeid, prosessarbeid, ekskursjoner og praktisk arbeid.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.
Praksis er integrert i alle kunnskapsområder i barnehagelærerutdanningen. Nærmere informasjon om praksisperiodenes innhold framgår av emneplan for praksis. Praksisperioden må være bestått for å gå videre til neste praksisperiode. I særskilte tilfeller kan Faggruppeleder bestemme avvik fra denne regelen.

Sammensatt vurdering (SV):

  • Obligatorisk deltagelse (OD), krav om 80% tilstedeværelse ved undervisning og timeplanfestet aktivitet. Vurderes til godkjent/ikke godkjent, settes som vilkår for å få endelig karakter i emnet.
  • Mappe (MA) bestående av 2 deler. (høstsemester). Individuell refleksjonsoppgave. Didaktisk oppgave knyttet til barns utvikling og læringsteori.Det gis veiledning på arbeid i mappen.Studenten leverer til slutt en samlet mappe og mappen gis en samlet karakter. Gradert vurderingsskala A-F, hvor F ikke er bestått. Vektes 50/100
  • Arbeidskrav 1 (AK) (vårsemester) Skriftlig individuell oppgave med vekt på estetiske arbeids- og uttrykksformer i barnehagen. Vurderes til godkjent/ikke godkjent, settes som vilkår for å få endelig karakter i emnet.
  • Hjemmeeksamen(HJ/H), individuell, 3 dager vårsemesteret. Gradert vurderingsskala A-F. Vektes 50/100.

Hovedregelen er at det gis maksimalt to innleveringsforsøk på skriftlig arbeidskrav.

Tillatte hjelpemidler skriftlig eksamen er Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver og Lov om barnehager. Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, og Lov om barnehager er tilgjengelig i Inspera ved skoleeksamen.

Tospråklig ordbok