Samfunn, religion, livssyn og etikk
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) er et tverrfaglig emne basert på fagene RLE, samfunnsfag, pedagogikk og norsk.
Kunnskapsområdet skal gi kunnskap om barnehagelærerrollen, barnehagen som organisasjon, og hvilke vilkår og rammer barnehagen opererer under. Barnehagen bygger på særskilte verdier som er bredt forankret i samfunnet og som skal legges til grunn for alt arbeid i barnehagen. Kunnskapsområdet skal gi innsikt i hvordan religion og kultur er viktig for barns identitet. Kjennskap til det flerkulturelle samfunn, samisk historie, kultur og hverdagsliv tillegges også vekt. Respekt og inkludering på tvers av kulturgrenser vil ligge til grunn for hele kunnskapsområdet. Det legges tydelig vekt på en barnehagepedagogisk tilnærming og fagdidaktisk forskning fra kunnskapsområdet. Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet.
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag og hva dette innebærer i et flerkulturelt samfunn, samt kunnskap om samiske kulturer, samiske fortellertradisjoner og urfolks rettigheter
- har kunnskap om barns språkutvikling i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv samt om skjønnlitteratur og sakprosa for barn, moderne tekst- og mediekulturer og sjangrer fra muntlige fortellertradisjoner
- har kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, barndom, barnehage og familie i historisk, nåtidig og framtidig perspektiv
- har kunnskap om en bærekraftig utvikling, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet.
- har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner
- har kunnskap om kristen tro og kulturarv, om de øvrige verdensreligionene, andre livssyn og filosofi
- har kunnskap om etisk grunnlagstenkning og profesjonsetikk, barns rettigheter og lovgivning, forskrifter og internasjonale konvensjoner som regulerer arbeidet i barnehagen
Ferdigheter
Kandidaten
- kan praktisere, begrunne og formidle innholdet i barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter, være bevisst asymmetriske maktforhold i arbeidet, og handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse
- kan formidle fortellinger fra samiske og andre kulturer, og legge til rette for språklig utforskning i et inkluderende og variert læringsmiljø.
- kan observere, vurdere, legge til rette for og støtte barns språklige- og tekstlige utvikling i lys av barnehagens pedagogiske virksomhet
- kan se barns undring og samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål, samt i samarbeid med hjemmene tilrettelegge for markering av høytider og merkedager i barnehagen.
- kan legge til rette for leik som fremmer barns medvirkning og demokratiske danningsprosesser
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan identifisere etiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over disse og begrunne sine handlingsvalg
- har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig i barnehagen
- viser evne til samarbeid med barn og barns foresatte
- kan gi veiledning i etiske spørsmål til barn og personale med ulik bakgrunn med sikte på å skape inkluderende fellesskap
- har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere disse sammenhengene til praksis
Sammensatt vurdering (SV):
- Obligatorisk deltagelse (OD), krav om 80% tilstedeværelse ved undervisning og timeplanfestet aktivitet. Vurderes til godkjent/ikke godkjent, settes som vilkår for å få endelig karakter i emnet.
- Arbeidskrav 1 (AK), muntlig presentasjon i grupper. Vurderes til godkjent/ikke godkjent, settes som vilkår for å få endelig karakter i emnet.
- Skriftlig skoleeksamen (SK/S), 6 timer. Gradert vurderingsskala A-F. Vektes 40/100. Høstsemesteret.
- Oppgave (OP/O), Gradert vurderingsskala A-F. Vektes 60/100. Vårsemesteret.
Hovedregelen er at det gis maksimalt to innleveringsforsøk på skriftlig arbeidskrav.
Tillatte hjelpemidler skriftlig eksamen er Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver og Lov om
barnehager. Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, og Lov om barnehager er tilgjengelig i Inspera ved skoleeksamen.
Tospråklig ordbok