Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)
Samfunn, religion, livssyn og etikk
BLU1002
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)

Samfunn, religion, livssyn og etikk

BLU1002
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk er et obligatorisk tverrfaglig emne med integrert praksis, første år i studieprogrammet Bachelor barnehagelærerutdanning. 

Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) er et tverrfaglig emne basert på fagene RLE, samfunnsfag, pedagogikk og norsk.

Kunnskapsområdet skal gi kunnskap om barnehagelærerrollen, barnehagen som organisasjon, og hvilke vilkår og rammer barnehagen opererer under. Barnehagen bygger på særskilte verdier som er bredt forankret i samfunnet og som skal legges til grunn for alt arbeid i barnehagen. Kunnskapsområdet skal gi innsikt i hvordan religion og kultur er viktig for barns identitet. Kjennskap til det flerkulturelle samfunn, samisk historie, kultur og hverdagsliv tillegges også vekt. Respekt og inkludering på tvers av kulturgrenser vil ligge til grunn for hele kunnskapsområdet.  Det legges tydelig vekt på en barnehagepedagogisk tilnærming og fagdidaktisk forskning fra kunnskapsområdet. Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet.

Emnet er forbeholdt studenter på bachelor barnehagelærerutdanning.
Emnet er forbeholdt studenter på bachelor barnehagelærerutdanning

Kunnskap

Kandidaten 

  • har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag og hva dette innebærer i et flerkulturelt samfunn, samt kunnskap om samiske kulturer, samiske fortellertradisjoner og urfolks rettigheter
  • har kunnskap om barns språkutvikling i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv samt om skjønnlitteratur og sakprosa for barn, moderne tekst- og mediekulturer og sjangrer fra muntlige fortellertradisjoner
  • har kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, barndom, barnehage og familie i historisk, nåtidig og framtidig perspektiv
  • har kunnskap om en bærekraftig utvikling, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet.
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner
  • har kunnskap om kristen tro og kulturarv, om de øvrige verdensreligionene, andre livssyn og filosofi
  • har kunnskap om etisk grunnlagstenkning og profesjonsetikk, barns rettigheter og lovgivning, forskrifter og internasjonale konvensjoner som regulerer arbeidet i barnehagen

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan praktisere, begrunne og formidle innholdet i barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag 
  • kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter, være bevisst asymmetriske maktforhold i arbeidet, og handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse 
  • kan formidle fortellinger fra samiske og andre kulturer, og legge til rette for språklig utforskning i et inkluderende og variert læringsmiljø.
  •  kan observere, vurdere, legge til rette for og støtte barns språklige- og tekstlige utvikling i lys av barnehagens pedagogiske virksomhet
  • kan se barns undring og samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål, samt i samarbeid med hjemmene tilrettelegge for markering av høytider og merkedager i barnehagen.
  • kan legge til rette for leik som fremmer barns medvirkning og demokratiske danningsprosesser

Generell kompetanse

Kandidaten 

  • kan identifisere etiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over  disse og begrunne sine handlingsvalg 
  • har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig i barnehagen 
  • viser evne til samarbeid med barn og barns foresatte 
  • kan gi veiledning i etiske spørsmål til barn og personale med ulik bakgrunn med sikte på å skape inkluderende fellesskap 
  • har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere disse sammenhengene til praksis 
Semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk
Forelesninger, undervisning og læringsaktiviteter i klasserom, utendørs og i lokalmiljøet. Individuelt selvstendig arbeid, gruppe-/seminararbeid, prosessarbeid, ekskursjoner og praktisk arbeid.
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.
Praksis er integrert i alle kunnskapsområder i barnehagelærerutdanningen. Nærmere informasjon om praksisperiodenes innhold framgår av emneplan for praksis. Praksisperioden må være bestått for å gå videre til neste praksisperiode. I særskilte tilfeller kan faggruppeleder bestemme avvik fra denne regelen.

Sammensatt vurdering (SV):

  • Obligatorisk deltagelse (OD), krav om 80% tilstedeværelse ved undervisning og timeplanfestet aktivitet. Vurderes til godkjent/ikke godkjent, settes som vilkår for å få endelig karakter i emnet.
  • Arbeidskrav 1 (AK), muntlig presentasjon i grupper. Vurderes til godkjent/ikke godkjent, settes som vilkår for å få endelig karakter i emnet.
  • Skriftlig skoleeksamen (SK/S), 6 timer. Gradert vurderingsskala A-F. Vektes 40/100. Høstsemesteret.
  • Oppgave (OP/O), Gradert vurderingsskala A-F. Vektes 60/100. Vårsemesteret.

Hovedregelen er at det gis maksimalt to innleveringsforsøk på skriftlig arbeidskrav.

Tillatte hjelpemidler skriftlig eksamen er Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver og Lov om

barnehager. Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, og Lov om barnehager er tilgjengelig i Inspera ved skoleeksamen.

Tospråklig ordbok