Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Natur, helse og bevegelse
BLU1003
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Natur, helse og bevegelse

BLU1003
Kunnskapsområdet Natur, helse og bevegelse er et obligatorisk tverrfaglig emne med integrert praksis, andre studieår i studieprogrammet Bachelor barnehagelærerutdanning, heltid.

Kunnskapsområdet Natur, helse og bevegelse (NHB) er et tverrfaglig emne basert på fagene naturfag, fysisk fostring,mat og helse og pedagogikk. Kunnskapsområdet skal gi kunnskap om barns motoriske utvikling, forebyggende helsearbeid, næringsrikt og godt kosthold, naturvitenskap, bærekraftig utvikling og hvordan dette kan arbeides med i barnehagen.

Kunnskapsområdet skal gi innsikt i hvordan legge til rette for allsidige naturopplevelser og utfordrende bevegelseslek i ulike miljø og verdien av å lære om og ferdes i naturen til alle årstider samt gi kjennskap til ulike kulturelle perspektiv, samisk kultur, historie og hverdagsliv.

Undervisningen skal være forskningsbasert og profesjonsrettet. Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet.

Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:

  • Bærekraftig utvikling
  • Naturvitenskapelige fenomener og biologisk mangfold
  • Motorisk utvikling og læring gjennom kropp og sanser
  • Mat og måltider
  • Lek og læringsprosesser
  • Fagdidaktikk
Emnet er forbeholdt studenter på bachelor barnehagelærerutdanning

Bestått 30 studiepoeng etter 1.studieår, barnehagelærerutdanningen.

Bestått praksisemnene 1. studieår.

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om fagdidaktikk innenfor kunnskapsområdet
  • har kunnskap om barns læring gjennom kropp og sanser, og om hvordan man kan støtte og legge til rette for lek og læringsprosesser basert på barns erfaringer, nysgjerrighet og initiativ
  • har kunnskap om betydningen av friluftsliv og naturopplevelser for barns helse, livsmestring og danning
  • har kunnskap om naturvitenskapelige fenomener, biologisk mangfold, sammenhenger i naturen og bærekraftig utvikling og om hvordan dette kan arbeides med i barnehagen
  • har kunnskap om menneskekroppen, motorikk, utviklingspsykologi, helsefremmende og forebyggende arbeid og barns fysiske og psykiske helse
  • har kunnskap om mat, matlaging og måltid for barns helse, livsmestring og danning

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske, eksperimentere, samtale og resonnere sammen med barn over ulike tema og fenomener
  • kan velge og bruke teknologier, materialer, råvarer og redskaper i praktisk arbeid med barn og gjøre nytte av lokale kultur- og naturressurser
  • kan legge til rette for varierte og næringsrike måltid, god hygiene, fysisk aktivitet og hvile for barn i barnehagen
  • kan legge til rette for varierte og stimulerende miljø som gir rom for utfordring, mestring og læring, med utgangspunkt i barns individuelle forutsetninger
  • kan bruke nærmiljøets muligheter til utforsking, opplevelser, lek og læring knyttet til naturfag, fysisk aktivitet og mat sammen med barn
  • kan observere barn i ulike situasjoner og tolke observasjonene med bakgrunn i faglig teori

Generell kompetanse

Studenten

  • kan stimulere barnas interesse for kunnskapsområdet og bidra til et lærende fellesskap som verdsetter ulike uttrykk og meninger
  • kan ta hensyn til ulike kulturelle perspektiv i arbeidet med kunnskapsområdet, herunder samisk kultur
  • kan være delaktig, oppmerksom, inspirerende og lyttende sammen med barn og voksne
  • skal bidra til at barn får en forståelse for samspillet mellom mennesket og naturen, særlig i et bærekraftig perspektiv
  • kan fremme natur-, bevegelses- og matglede hos barn og voksne
Semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk.
Forelesninger, undervisning og læringsaktiviteter i klasserom, utendørs og i lokalmiljøet. Individuelt selvstendig arbeid, gruppe-/seminararbeid, prosessarbeid, ekskursjoner, og praktisk arbeid.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.
Praksis er integrert i alle kunnskapsområder i barnehagelærerutdanningen. Nærmere informasjon om praksisperiodenes innhold framgår av emneplan for praksis. Praksisperioden må være bestått for å gå videre til neste praksisperiode. I særskilte tilfeller kan faggruppeleder bestemme avvik fra denne regelen.

Sammensatt vurdering (SV): alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

  • Obligatorisk deltagelse (OD), Obligatorisk deltakelse på vurderes til godkjent/ ikke godkjent.Det er krav om 80% deltakelse. Teller 0/100 av karakteren.
  • Arbeidskrav 1 (AK1), Skriftlig grupperapport. Gruppearbeid knyttet til naturkjennskap og didaktisk arbeid med barn i natur. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Vurderes til godkjent /ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Arbeidskrav 2 (AK2), gruppearbeid knyttet til livsmestring og helse. Muntlig presentasjon i gruppe. Vurderes til godkjent/ikke godkjent, Teller 0/100 av karakteren..
  • Skriftlig skoleeksamen (SK/S), Individuell skriftlig eksamen,varighet 6 timer. (vårsemesteret). Teller 100/100 av karakteren. Karakterregel A-F. Beste A. Ikke bestått F.

Hovedregelen er at det gis maksimalt to innleveringsforsøk på skriftlig arbeidskrav.

Tillatte hjelpemidler skriftlig eksamen er Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver og Lov om barnehager. Tospråklig ordbok.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

Informasjon om fusk og plagiat: https://www.nord.no/student/eksamen/fusk-og-plagiat