Emnebeskrivelse for 2024/25
Språk, tekst og matematikk
BLU1004
Emnebeskrivelse for 2024/25

Språk, tekst og matematikk

BLU1004
Kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk er en del av andre studieår i studieprogrammet Bachelor barnehagelærerutdanning. Kunnskapsområdet er et obligatorisk tverrfaglig emne med integrert praksis.

Språk, tekst og matematikk (STM) er et tverrfaglig emne basert på fagene matematikk, norsk og pedagogikk.

Sentrale tema er barns matematiske, språklige og skriftspråklige utvikling, videre begrepslæring i matematikk, barnelitteratur og litteraturformidling, mediekultur samt matematisk forståelse og evne til utforskning og problemløsning.

Overgangen barnehage/skole og foreldresamarbeid er tungt vektlagt i dette emnet.

Emnet er forbeholdt studenter på bachelor barnehagelærerutdanning.
Bestått 30 studiepoeng i studieprogrammet barnehagelærerutdanning. Bestått praksis emnene 1. studieår

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om språk-, tekst- og matematikkmiljøets betydning for alle barns lek og deltakelse i hverdagsaktiviteter
  • har grunnleggende kunnskap om lekens og samtalens betydning for barns teksterfaringer, språk- og matematikkutvikling og hvordan språk og matematikk brukes som verktøy for utforskning og tenkning
  • har kunnskap om estetiske og kroppslige aspekter ved barns språklige og matematiske utvikling
  • har kunnskap om barns undring og utforskende arbeidsmåter knyttet til språk, skriftspråk, barnelitteratur og matematikk
  • har kunnskap om barns matematiske utvikling, herunder utvikling av tallforståelse, romforståelse og geometriforståelse
  • har kunnskap om måling og telling på samisk

Ferdigheter

Studenten

  • kan observere, vurdere, legge til rette for og støtte barns språklige, skriftspråklige, tekstlige og matematiske utvikling i lys av barnehagens pedagogiske virksomhet
  • er en bevisst språklig rollemodell og samtalepartner som fremmer barns aktive deltakelse, utvikling og danning
  • kan skape et inkluderende og variert leke- og læringsmiljø for matematisk, språklig og skriftspråklig utforskning
  • kan legge til rette for fortelling og høytlesing og sikre mangfold i barns tekstopplevelser og lesefellesskap
  • kan veilede, lede og kritisk reflektere over arbeidet med språk, skriftspråk, tekst og matematikk i barnehagen, herunder bruk av kartlegging
  • kan bruke skjønnlitteratur og sakprosa for barn, moderne tekst- og mediekulturer, på norsk og samisk, i lek og læring
  • kan mestre digitale verktøy for didaktiske og kommunikative formål og utvise digital dømmekraft

Generell kompetanse

Studenten

  • kan delta aktivt og kritisk i samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk, samt drøfte etiske og faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
  • kan ta ulike perspektiv i forbindelse med overgangen barnehage/skole
  • kan utøve pedagogisk ledelse i arbeidet med å inkludere og anerkjenne alle barns språklige, skriftspråklige, tekstlige og matematiske erfaringer
  • er bevisst det språklige, tekstlige og matematiske leke- og læringsmiljøets betydning for barns danning og demokratisk deltakelse
  • mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk teoriemne
Forelesninger, undervisning og læringsaktiviteter i klasserom, utendørs og i lokalmiljøet. Individuelt selvstendig arbeid, gruppe-/seminararbeid, prosessarbeid, ekskursjoner og praktisk arbeid.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.
Praksis er integrert i alle kunnskapsområder i barnehagelærerutdanningen. Nærmere informasjon om praksisperiodenes innhold framgår av emneplan for praksis. Praksisperioden må være bestått for å gå videre til neste praksisperiode. I særskilte tilfeller kan faggruppeleder bestemme avvik fra denne regelen.

Sammensatt vurdering - alle delene må¨være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

  • Obligatorisk deltagelse (OD) på undervisning vurderes til godkjent/ikke godkjent.Det er krav om minimum 80 % deltakelse.Teller 0/100 av karakteren.
  • Arbeidskrav 1 (AK1) - Muntlig presentasjon av gruppeoppgave, faglig innlegg. Vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Arbeidskrav 2 (AK2) - Individuell didaktisk oppgave, skrives på sidemål. Vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Mappe (MA) Individuelt, bestående av to deler:

    • Digital fortelling, pedagogisk dokumentasjon
    • Faglig innlegg

Det gis veiledning på arbeid i mappen. Studenten leverer til slutt samlet mappe og mappen gis en samlet karakter. Mappen teller 100/100 av karakteren, karakterregel A-F, Beste A, Ikke bestått F.

Pensum,faglitteratur og styringsdokumenter.

Informasjon om fusk og plagiat: https://www.nord.no/student/eksamen/fusk-og-plagiat