Natur, helse og bevegelse
Kunnskapsområdet Natur, helse og bevegelse (NHB) er et tverrfaglig emne basert på fagene naturfag, fysisk fostring, mat og helse og pedagogikk.
Kunnskapsområdet skal gi innsikt i hvordan legge til rette for allsidige naturopplevelser og utfordrende bevegelseslek i ulike miljø og verdien av å lære om og ferdes i naturen til alle årstider samt gi kjennskap til mat og måltider, ulike kulturelle perspektiv, samisk kultur, historie og hverdagsliv.
Undervisningen skal være forskningsbasert og profesjonsrettet.Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet.
Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:
- Bærekraftig utvikling
- Naturvitenskapelige fenomener og biologisk mangfold
- Motorisk utvikling og læring gjennom kropp og sanser
- Mat og måltider
- Lek og læringsprosesser
- Fagdidaktikk
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om fagdidaktikk innenfor kunnskapsområdet.
- har kunnskap om menneskekroppen og barns læring gjennom kropp og sanser, og om hvordan man kan støtte og legge til rette for lek og læringsprosesser.
- har kunnskap om betydningen av friluftsliv, førstehåndserfaringer og hvordan bruke naturen for barns lek og læring.
- har kunnskap om naturvitenskapelige fenomener, biologisk mangfold, sammenhenger i naturen og bærekraftig utvikling og om hvordan dette kan arbeides med i barnehagen.
- har kunnskap om mat, matlaging og måltid for barn.
Ferdigheter
Studenten
- kan utforske, eksperimentere, samtale og resonnere sammen med barn over ulike tema og fenomener.
- kan velge og bruke teknologier, materialer, råvarer og redskaper i praktisk arbeid med barn og gjøre nytte av lokale kultur- og naturressurser.
- kan legge til rette for varierte og næringsrike måltid, god hygiene, fysisk aktivitet og hvile for barn i barnehagen.
- kan legge til rette for varierte og stimulerende miljø som gir rom for utfordring, mestring og læring, med utgangspunkt i barns individuelle forutsetninger.
- kan observere barn i ulike situasjoner og tolke observasjonene med bakgrunn i teori og utøve faglig skjønn.
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over ulike natursyn og ta hensyn til ulike kulturelle perspektiv, blant annet samiske, i arbeidet med mat, helse, natur og bevegelse.
- er medvirkende og inspirerende sammen med barn i deres bevegelseslek, naturopplevelser og måltid.
- kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsområde.
Undervisningen har en forskningsbasert tilnærming og inkluderer forelesninger, case-/problembasert undervisning, øvelser og diskusjoner i grupper og plenum. Noe av undervisningen vil foregå utendørs og i lokalmiljøet. Det vil variere mellom prosessarbeid, ekskursjoner, feltarbeid, lab og praktisk arbeid.
Emnet er nett- og samlingsbasert. Undervisningen foregår fysisk og digitalt via forelesninger og gruppearbeid.
Undervisningen vil ta opp sentrale tema fra emneplanen. Det forutsettes stor grad av selvstudium og selvstendig arbeid mellom samlingene med formålet å fordype seg innen de ulike tema.
Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter. Dette gir en kompetanse som studentene ikke kan tilegne seg på annet vis.
Praksis er integrert i alle kunnskapsområder i barnehagelærerutdanningen.
Nærmere informasjon om praksisperiodenes innhold framgår av emneplan for praksis. Praksisperioden må være bestått for å gå videre til neste praksisperiode. I særskilte tilfeller kan faggruppeleder bestemme avvik fra denne regelen.
Sammensatt vurdering (SV) - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet:
- Obligatorisk deltagelse (OD), Obligatorisk deltakelse på vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Det er krav om 80% deltakelse. Teller 0/100 av karakteren.
- Arbeidskrav 1 (AK1), Arbeid knyttet til motorisk utvikling, naturkjennskap og didaktisk arbeid med barn i natur. a) Kreativt produkt presenteres muntlig, individuelt eller i gruppe. b) Årstidskalender er individuell og leveres skriftlig. Vurderes til godkjent /ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
- Arbeidskrav 2 (AK2), gruppearbeid knyttet til livsmestring og helse. Muntlig presentasjon i gruppe. Vurderes til godkjent/ikke godkjent, Teller 0/100 av karakteren.
- Skriftlig skoleeksamen (SK/S), Individuell skriftlig eksamen,varighet 6 timer. (vårsemesteret). Teller 100/100 av karakteren. Karakterregel A-F. Beste A. Ikke bestått F.
Hovedregelen er at det gis maksimalt to innleveringsforsøk på skriftlig arbeidskrav.
Tillatte hjelpemidler skriftlig eksamen er Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver og Lov om barnehager. To tospråklige ordbøker, penn og linjal.
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.
Med overlapp menes en faglig likhet mellom emner med samme faginnhold. Du vil derfor få følgende reduksjon i studiepoeng om du har tatt emner som er angitt under:
BLU1003 - Natur, helse og bevegelse - 20 Studiepoeng
ABLU210 - Natur, helse og bevegelse - 20 Studiepoeng
BLD120 - Natur, helse og bevegelse - 20 Studiepoeng
BLD2210 - Natur, helse og bevegelse - 20 Studiepoeng
BLU120 - Natur, helse og bevegelse - 20 Studiepoeng
BLU121 - Natur, helse og bevegelse - 20 Studiepoeng
BLU502 - Natur, helse og bevegelse - 20 Studiepoeng
NHB100L - Natur, helse og bevegelse - 20 Studiepoeng
NHB100SL - Natur, helse og bevegelse - 20 Studiepoeng
NHB110L - Natur, helse og bevegelse - 20 Studiepoeng
NHBF100L - Natur, helse og bevegelse - 20 Studiepoeng
NHBF100SL - Natur, helse og bevegelse - 20 Studiepoeng
ABLU1005 - Natur, helse og bevegelse - 20 Studiepoeng