Kunst, kultur og kreativitet
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet (KKK) er et tverrfaglig emne basert på fagene kunst og håndverk, musikk, drama og pedagogikk.
Kunnskapsområdet omfatter det å se, forstå og verdsette barns estetiske uttrykksformer, og hvordan studenten kan bli medskaper i en levende barnehagekultur. Barnehagen utvikler sin kultur i nært samspill med ulike aktører i kunst- og kulturfeltet i lokalmiljøet, og kunnskapsområdet tydeliggjør barnehagelærerens ansvar for å gi barn tilgang til kulturelle tradisjoner og aktuelle strømninger i kunst- og kulturliv.
Utvikling av praktiske ferdigheter, estetisk oppmerksomhet og skapende evner utgjør en sentral del av kunnskapsområdet. Barnehagelæreren har ansvar for at alle barn utvikler et rikt uttrykksrepertoar gjennom allsidige sanseopplevelser, kroppslige erfaringer, tid til lek og eksperimentering, refleksjon og kommunikasjon. Kunnskapsområdets mål er å bruke kunstfaglige arbeidsformer i en tydelig profesjonsrolle, som inviterer til utforskende og skapende virksomhet og ser sammenheng mellom estetiske læringsprosesser og barns lek, læring og danning. Kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning med relevans for kunnskapsområdet vektlegges.
Bestått 50 studiepoeng etter 2.studieår, barnehagelærerutdanningen, deltid.
Bestått praksis emnene 2.studieår.
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i hvordan fagene i kunnskapsområdet bidrar til barns lek, opplevelser, uttrykksformer, læring og danning
- har kunnskap om barnekultur, samiske kunst- og kulturtradisjoner, kulturelt mangfold og kulturarv, og forståelse for hvordan kultur påvirker barns uttrykksformer
- har kunnskap om metoder knyttet til kommunikasjon, dramatisk lek, samspill, kunstformidling og synliggjøring av kunstfaglig arbeid i barnehagen og i samfunnet
- har kunnskap om estetiske virkemidler, materialer, instrumenter, verktøy og teknologi i musikk, drama og kunst og håndverk
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke metoder og teknikker knyttet til utforskning av materialer, instrumenter, verktøy og teknologi i eget skapende arbeid og lede og utforske disse sammen med barn i planlagte og spontane estetiske læreprosesser
- kan legge til rette for barns møter med et mangfold av kunst- og kulturuttrykk fra fortid og samtid
- kan ivareta og synliggjøre barns egne estetiske uttrykk
- kan skape inne- og uterom som inviterer barn til estetiske opplevelser, læring, undring, fordypning, utforsking, skaperglede og lek
Generell kompetanse
Studenten
- kan se barn som kompetente deltakere på samfunnets kulturarena og sikrer barns ytringer og demokratiske rettigheter ved å fremme deres estetiske uttrykksformer
- forstår barnehagelærerens betydning som deltaker og rollemodell og evner å inkludere alle barna i estetiske læringsprosesser
- kan stimulere barns musiske væremåte og livsmestring
- kjenner og kan bygge på barnehageforskning og utviklingsarbeid innen kunst, kultur og kreativitet.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin med kamera og headset for deltakelse i nettbasert undervisning. Studenten må ha internettlinje med kapasitet til nettundervisning.
Materialkostnader kr. 400.- inngår som læremidler i undervisning i emnet.
Undervisningen har en forskningsbasert tilnærming og inkluderer forelesninger, case-/problembasert undervisning, øvelser og diskusjoner i grupper og plenum.
Emnet er nett- og samlingsbasert. Undervisningen foregår fysisk og digitalt via forelesninger og gruppearbeid.
Undervisningen vil ta opp sentrale tema fra emneplanen. Det forutsettes stor grad av selvstudium og selvstendig arbeid mellom samlingene med formålet å fordype seg innen de ulike tema.
Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter. Dette gir en kompetanse som studentene ikke kan tilegne seg på annet vis.
Sammensatt vurdering (SV) - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.
- Obligatorisk deltagelse (OD): Obligatorisk deltakelse på undervisning vurderes til godkjent/ ikke godkjent.Det er krav om 80 % deltakelse. Teller 0/100 av karakteren.
- Arbeidskrav 1 (AK): Tverrfaglig prosjekt (for 0-3 år). Gjennomføres som gruppearbeid. Tilhørende visuell og/eller skriftlig innlevering. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
Mappe 1 (MA): faglig arbeid i forming. Individuell innlevering og vurdering. Gradert vurderingsskala A-F. A beste, F ikke bestått. Teller 50/100 av karakteren i sammensatt vurdering.
- Utstilling av fysiske arbeider
- Skriftlig og visuell dokumentasjon av skapende praksis med ulike materialer og prosesser med digital innlevering
- Praktisk eksamen (PE): faglig arbeid i musikk og drama. Musikalsk og dramaturgisk uttrykk med fremvisning i gruppe. Fremvisningen settes i barnehagefaglig kontekst. Individuell vurdering. Gradert vurderingsskala A-F. Teller 50/100 av karakteren i sammensatt vurdering.
Hovedregelen er at det gis maksimalt to forsøk på arbeidskravet.
Med overlapp menes en faglig likhet mellom emner med samme faginnhold. Du vil derfor få følgende reduksjon i studiepoeng om du har tatt emner som er angitt under:
BLU1005 - Kunst, kultur og kreativitet - 20 Studiepoeng
ABLU310 - Kunst, kultur og kreativitet - 20 Studiepoeng
BLD210 - Kunst, kultur og kreativitet - 20 Studiepoeng
BLD2310 - Kunst, kultur og kreativitet - 20 Studiepoeng
BLU2001 - Kunst, kultur og kreativitet - 20 Studiepoeng
BLU210 - Kunst, kultur og kreativitet - 20 Studiepoeng
BLU2101 - Kunst, kultur og kreativitet - 20 Studiepoeng
BLU501 - Kunst, kultur og kreativitet - 20 Studiepoeng
KKK100L - Kunst, kultur og kreativitet - 20 Studiepoeng
KKK100SL - Kunst, kultur og kreativitet - 20 Studiepoeng
KKK110L - Kunst, kultur og kreativitet - 20 Studiepoeng
ABLU1006 - Kunst, kultur og kreativitet - 20 Studiepoeng