Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
BLU2003
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid

BLU2003
Kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid er et obligatorisk tverrfaglig emne med integrert praksis tredje studieår i studieprogrammet Bachelor barnehagelærerutdanning.

Kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU) er et tverrfaglig emne basert på fagene pedagogikk, samfunnsfag og RLE.

Kunnskapsområdet bygger på den helhetlige kompetansen studenten har opparbeidet seg gjennom de fem andre kunnskapsområdene og fordypningen, og skal være forskningsbasert og profesjonsrettet. Dette innebærer også samarbeid om relevante tema i emnet med eksterne samarbeidspartnere og i ulike partnerskap

Hovedfokuset er ledelse og utvikling av barnehagen som en lærende organisasjon, samt samarbeid med barn, medarbeidere, foresatte og eksterne instanser til barns beste. Det sentrale i kunnskapsområdet er ledelse av læringsprosesser, veiledning og bruk av ulike metoder og verktøy som egner seg for å planlegge og lede utviklingsarbeid. Lover, styringsdokumenter og politiske prosesser som styrer og påvirker barnehagens samfunnsmandat er også sentralt.

Dette innebærer kunnskap om hvordan pedagogisk ledelse, lederhandlinger og egen lederrolle kan bidra til å fremme barns lek og styrke barnehagen som lærings- og utviklingsarena. Kunnskapsområdet skal bidra til kompetanse i å reflektere over hvordan profesjonsetiske spørsmål, maktforhold og barnehagens organisatoriske forhold påvirker ledelsesprosesser og hvordan barnehagen skal jobbe i ulike partnerskap.

Praksis er en integrert del av emnet.

Bestått 60 studiepoeng etter to år på studieprogrammet barnehagelærerutdanning. Bestått praksis emnene 2. studieår og 5.semester
Bestått 60 studiepoeng etter to år på studieprogrammet barnehagelærerutdanning. Bestått praksis emnene 2. studieår og 5.semester

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om ulike ledelses- og organisasjonsteorier
  • har kunnskap om lover, styringsdokumenter og internasjonale konvensjoner med relevans for barnehagen
  • har kunnskap om hvordan politiske prosesser kan påvirke barnehagens virksomhet og mandat
  • har kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelse, læring og utviklingsarbeid
  • har kunnskap om personalledelse, profesjonsetikk og maktforhold innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
  • har kunnskap om hvordan egen ledelse påvirker samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte, medarbeidere, eksterne instanser og i ulike partnerskap

Ferdigheter

Studenten

  • Kan analysere, bruke og kritisk reflektere over lovverk og styringsdokumenter som grunnlag for begrunnelser og beslutninger innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
  • Kan identifisere og reflektere over etiske dilemma og foreta valg som ivaretar barns beste
  • Kan lede, planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et avgrenset utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig og i samarbeid med andre
  • Kan motivere til, veilede i og kritisk reflektere over lek og læringsprosesser i barnehagen
  • Kan samarbeide med medarbeidere, foresatte, eksterne instanser og i ulike partnerskap til barns beste

Generell kompetanse

Studenten

  • Har innsikt i og kan anvende forskningsbasert kunnskap og profesjonsetikk i utvikling av egen lederrolle
  • Kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon
  • Kan vurdere hvordan strukturelle og kulturelle forhold i og utenfor organisasjonen legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
  • Utøver etisk bevissthet og foretar valg til barnets beste i forbindelse med ledelse og i samarbeid med barn, foresatte, medarbeidere og eksterne instanser
  • Utøver godt pedagogisk skjønn og relasjonskompetanse i alle ledelses og samarbeidsprosesser i barnehagen
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk teoriemne

Varierte undervisningsmetoder, individuelle oppgaver og gruppeoppgaver. Undervisningen integrerer praktiske, didaktiske og teoretiske perspektiv. Arbeid i grupper vil inngå som en del av pedagogisk ledelse, refleksjon og veiledning. Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter. Med utgangspunkt i praksiserfaringer vil studenten utvikle evne til å reflektere og begrunne pedagogiske valg. Det legges vekt på tett samarbeid med praksisbarnehagene og andre relevante samarbeidspartnere.

Undervisningen ved campus Bodø er samlingsbasert. Samlingsuker fremgår av timeplan for emnet.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Praksis er integrert i alle kunnskapsområder i barnehagelærerutdanningen.

Nærmere informasjon om praksisperiodenes innhold framgår av emneplan for praksis. Praksisperioden må være bestått for å gå videre til neste praksisperiode. I særskilte tilfeller kan faggruppeleder bestemme avvik fra denne regelen.

Sammensatt vurdering (SV): alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

  • Obligatorisk deltagelse (OD): Obligatorisk deltakelse på undervisning vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Det er krav om 80% deltakelse. Teller 0/100 av karakteren.
  • Muntlig( MU): individuell muntlig eksamen basert på presentasjon ut av gitte forutbestemte temaer. Varighet på muntlig eksamen ca.30 minutter.Karakter A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Teller 100/100 av karakteren.
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen.