Fådeltskoledidaktikk 1: Aldersblandede grupper og didaktisk arbeid
Arbeider du ved en fådeltskole og ønsker mer kompetanse innen aldersblandede grupper og didaktisk arbeid? Fådeltskoledidaktikk 1 tar for seg følgende tema: Aldersblanding, fagdidaktikk – læremidler, ulike læringsarenaer, og planarbeid
Dette emnet er for deg som arbeider i eller er interessert i aldersblandede klasser med søkelys på muligheter og utfordringer som spesielt kjennetegner denne typen klasser. Det sentrale tema i emnet vil handle om bruk av læremidler sett i sammenheng med fagdidaktiske problemstillinger og planarbeid på ulike nivå.
Gjennom refleksjon oppfordres det til å praktisere et normkritisk perspektiv i møte med ulike utfordringer i skolen/samfunnet rundt i emnet fådeltskoledidaktikk 1. Bruk av nærmiljø som læringsressurs, både stedet og uteklasserommet, vil være aktuelle læringsarena.
Det vil bli stilt spørsmål om hva vi forstår med aldersblandede klasser både ut fra utviklingspsykologi, nyere forskning og et mer erfaringsbasert ståsted. Videre vil det i emnet reflekteres over det potensialet som finnes i en aldersblandet klasse med f.eks fokus på læringsvenner og fagdidaktiske problemstillinger også i tilknytning til mulighetsrommet i læreplanen.
Lokalt læreplanarbeid med et spesielt søkelys på rullering av fagplaner vil også være en del av emnet
For opptak kreves generell studiekompetanse. Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.
Søkere må kunne dokumentere to års arbeidserfaring.
I tillegg må søkere dokumentere ansettelse i skole. Ansettelsesforhold dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver.
Hvis det er flere søkere enn studieplasser rangeres kvalifiserte søknader etter søketidspunkt, under forutsetning at gyldig dokumentasjon for opptakskravet er lastet opp på søketidspunktet.
Kunnskap
Studenten:
- har innsikt i læreplanverket, generell del og læreplaner i fag i grunnskolen.
- har forståelse for temabasert opplæring og tilrettelegging for undervisning i fådeltskolen
- har kunnskap om teoretiske perspektiver i tilknytning til samarbeidslæring og praktiske og estetiske læreprosesser i aldersblandete grupper
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende læreplanverket for trinnvist planarbeid i grunnskolen
- kan legge til rette for temabasert og praktisk undervisning.
kan anvende fagdidaktiske prinsipper for bruk av uteskole og stedsbasert læring
Generell kompetanse
Studenten:
- kan analysere, diskutere og vurdere ulike profesjonsfaglige og fagdidaktiske problemstillinger ved hjelp av relevant teori, med spesiell relevans for sammensatte og aldersblandede klasser.
- kan anvende og videreutvikle egen kompetanse, justere egen praksis og bidra til kollegaers og skolens faglige og organisatoriske utvikling i fådelt skolen
Emnet er organisert slik at undervisning og læring kan foregå på ulike læringsarena slik som forelesninger, arbeidsgrupper/workshop og diskusjonsforum på nett. I tillegg er selvstudium en vesentlig del av læringsaktiviteten i emnet.
Digitale samlinger:
12 september 2024
29.november i 2024
31.januar 2025
Arbeidskrav (AK): Egenopplevd kasus/situasjon med tydelig problemformulering (dilemma, konflikt), inkludert et faktisk/valgt problemløsning, leveres inn halvveis i emnet. Vurderingsform: Godkjent/ikke godkjent. Vekting: 0/100
Muntlig eksamen (MU) i gruppe: Det legges opp til muntlig eksamen der den enkelte legger frem arbeidskravet der valgt problemløsning blir diskutert og andre løsningsforslag med forankring i relevant teori blir vurdert. Mer informasjon blir gitt av faglærer i emnet.
Vurderingsform: Bestått/ Ikke bestått
Varighet 3 dager (inkludert forberedelse/gruppearbeid)
Vekting: 100/100
Alle hjelpemidler
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

