Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Bærekraft i praksis
ECO2009
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Bærekraft i praksis

ECO2009
I dette kurset får studenten en unik erfaring med å jobbe praktisk og teoretisk med bærekraft og entreprenørskap, i tverrfaglige team. Studenten jobber med lokale case fra virkeligheten sammen med studenter fra ulike fakulteter og studieretninger. Kurset diskuterer bærekraft fra ulike faglige perspektiver.

I dette kurset får studentene en unik erfaring med å jobbe praktisk og teoretisk med bærekraft og entreprenørskap, i tverrfaglige team. Å skape et mer bærekraftig samfunn er kompleks hvor vi må ta hensyn til samspillet mellom økologiske, sosial, og økonomiske forhold. Det er derfor et behov for å jobbe tverrfaglig for å utvikle bærekraftige løsninger.

Kurset diskuterer bærekraft fra ulike faglige perspektiver. Videre vil studentene jobbe med lokale case fra virkeligheten i team med studenter fra ulike fakulteter og studieretninger. Kurset kombinerer bærekrafts- og entreprenørskapsmetoder. Studentene diskuterer og designer bærekraft for real-world case konteksten. Deretter bruker studentene verktøy for entreprenøriell handling for å identifisere og undersøke bærekraftige muligheter i real-world casene.

Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Søkeren må oppfylle gjeldende opptakskrav for Bachelor i økonomi og ledelse.

Mer informasjon om enkeltemneopptak og frister

Kunnskap:

Studenten skal etter fullført emne ha fått:

  • kunnskap om ulike perspektiver på bærekraft.
  • forståelse for kompleksiteten av bærekraft og utfordringer relatert til bærekraft og kunne vurdere de i forhold til ulike perspektiver på bærekraft.
  • kunnskap om hvordan en gjennom entreprenøriell handling kan bidra til et mer bærekraftig samfunn.
  • kunnskap om kommunikasjon og samarbeid i tverrfaglige team.

Ferdigheter:

studenten skal etter fullført emne:

  • kunne identifisere problemområder for bærekraftig utvikling og hva som er bærekraftig i en spesiell kontekst.
  • ha utviklet entreprenørielt tankesett som gjør han/hun kompetent til å se muligheter og handle aktivt for å løse bærekraftsutfordringer.
  • kunne bruke sin faglige bakgrunn og erfaringer til å jobbe med et bærekraftsprosjekt i et tverrfaglig team.
  • ha utviklet samarbeidskompetanse og kommunikasjonsferdigheter i tverrfaglige team.

Generelle kompetanser:

Studenten skal etter fullført emne kunne:

  • fungere som en endringsagent som bidrar til et mer bærekraftig samfunn.
  • forstå tverrfaglige utfordringer, og bidra med sin kompetanse i diskusjoner om komplekse problemstillinger.
  • samarbeide med, og formidle løsningsforslag, til aktører i samfunnet som jobber med bærekraftsproblemer.
  • forstå hvordan han/hun kan bruke egen faglige kompetanse i prosjektarbeid i tverrfaglige team.
  • reflektere over hvordan en prosjektprosess og et samarbeid i et team fungerer.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Valgemne

Sammensatt vurdering, karakterregel Bokstavkarakterer

  • Obligatorisk deltakelse 80%, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.
  • Mappe - refleksjonsnotat ind. og en gruppeinnlev., teller 100/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer.