Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Bærekraftsrapportering for næringslivet
ECO5031
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Bærekraftsrapportering for næringslivet

ECO5031

Dette kurset vil gi deg en særlig kompetanse i bærekraftsrapportering. Det inkluderer profesjonsrettet kompetanse i relevante begreper (samfunnsansvar, bærekraft mv.), rapporteringspraksis, lovkrav, rapporteringsstandarder og revisjon og attestasjon av rapporteringen. I tillegg gir det akademisk, teoribasert refleksjon og forskningsbasert kunnskap om de samme temaene som fagområde. For at informasjon skal ha en verdi, er det nødvendig med forståelse for formålene med regnskap og kvalitative egenskaper ved brukernyttig regnskapsinformasjon inkludert bedriftsøkonomiske og eksterne effekter. Det krever rapportering av høy kvalitet. Informasjon av høy kvalitet om foretaks prestasjoner på miljø,- samfunnsansvars- og/eller bærekraft er viktig for at hensiktsmessige beslutninger kan bli tatt og aktører kan bli stilt til ansvar for sine valg. Bærekraftsrapportering kan bidra til å endre atferd i bærekraftig retning, samt gi bedre beslutningsgrunnlag også for bedriftsøkonomiske vurderinger. Reguleringer, revisjon og attestasjon kan bidra til bedre rapporteringspraksis, både for å forklare hvordan foretak påvirker miljø og sosiale forhold (eksterne effekter) og hvordan miljø og sosiale forhold påvirker foretaket (bedriftsøkonomiske effekter).

Kurset skal bidra til å bevisstgjøre og ansvarliggjøre studentene med hensyn til etiske utfordringer innenfor næringsliv, forvaltning og rapportering. Kursets temaer blir aktualisert og illustrert gjennom bruk av teorier og praktiske bedriftseksempler (rapporteringspraksis, attestasjonspraksis mv.), og det blir lagt vekt på å utvikle studentenes evne til selvstendig kritisk tenkning. Studentene vil lære om hvorfor foretak rapporterer slik de gjør. For å utvikle ferdigheter i å identifisere, analysere og løse aktuelle og fremtidige utfordringer i skjæringspunktet mellom regnskap, bærekraft og etikk er en flerfaglig tilnærming der samspillet mellom økonomi, samfunn og natur sentralt.

Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Søkeren må enten oppfylle gjeldende opptakskrav for Master of Science in Business eller Master i Regnskap og Revisjon, eller ha annen relevant bachelorgrad som opptaksgrunnlag (ingeniør, statsvitenskap, jus mv.).

Mer informasjon om enkeltemneopptak og frister

Kunnskap - studenten skal ved fullføring

  1. Ha inngående kunnskap om samfunnsansvar og bærekraft, inkludert FNs bærekraftsmål, både virksomheters og interessenters rolle
  2. Ha inngående innsikt i formål med bærekraftsrapportering, kvalitetskrav for brukernyttig informasjon inkludert vesentlighet og sammenhenger mellom og forskjeller på rapportering om bedriftsøkonomiske versus eksterne effekter
  3. Ha avansert kunnskap om rapporteringskrav og frivillige rapporteringsstandarder
  4. Ha avansert kunnskap om rapporteringspraksis for pålagt og frivillig bærekraftsrapportering, inkludert rapporteringskvalitet og overholdelse av regelsett
  5. Ha inngående innsikt i verifisering av bærekraftsrapportering
  6. Ha avansert kunnskap faktorer som påvirker foretaks rapporteringsatferd, inkludert virkninger av regulering og håndheving, samt avansert innsikt i etterspørsel og bruk av bærekraftsrapportering fra relevante interessenter

Ferdigheter - Studenten skal ved fullføring kunne

  1. Bidra vesentlig til planlegging, gjennomføring og videreutvikling av foretaks bærekraftsrapportering for å overholde reguleringer og gi brukernyttig informasjon for etterspørselsformål
  2. Gjennomføre prosesser med identifikasjon og analyse av vesentlige eksterne og bedriftsøkonomiske effekter knyttet til samfunnsansvar og bærekraft
  3. Vurdere foretaks interne kontroll og annen kritisk infrastruktur for gjennomføring av bærekraftsrapportering
  4. Bidra vesentlig til planlegging og utføring av verifisering av bærekraftsrapportering
  5. Bidra til utvikling av beste praksis, regulering og standardsetting gjennom evne til kritisk vurdering og integrering av kunnskap fra forskning, økonomisk/regnskapsmessig teori, nåværende regelverk og rapporterings- og attestasjonspraksis.

Generell kompetanse - studenten skal ved fullføring:

  1. Ha tilstrekkelig teoretisk og praktisk kompetanse til å kunne holde seg oppdatert på den løpende faglige utviklingen innenfor bærekraftsrapportering, -regulering og -verifisering
  2. Kunne utveksle faglige synspunkter og erfaringer med og formidle sentralt fagstoff til andre innen fagområdet, profesjonen og andre interessenter
  3. Kunne ta del i samfunnsdebatten om hvordan bærekraftsrapportering kan bidra til bevisstgjøring og atferdsendring i retning av bærekraftig utvikling, i hvilken grad rapporteringspraksis er egnet til dette samt hvordan hensiktsmessig rapportering kan sikres
  4. Ha evne å bruke etiske perspektiver for å nyansere forståelsen av foretaks samfunnsansvar, hvilke bedriftsøkonomiske og eksterne effekter det er vesentlig å rapportere og hvordan dette skal formidles i rapporteringen
  5. Kunne anvende kombinasjonen av teoretisk, forskningsbasert og praktisk profesjonsbasert kunnskap til å bidra til rapporteringsinnovasjon i foretak
  6. Kunne reflektere kritisk om vesentlige forhold knyttet til relevans og pålitelighet ved rapportering, regulering og verifisering av bærekraftsinformasjon, inkludert transparens, informasjonskilder, benyttede forutsetninger og rapporteringsprinsipper, samt brukernytten av rapporteringen for dens formål
  7. Være skolert for kritisk tenkning om spenningsforhold mellom FNs bærekraftsmål og næringslivets virksomhet og relaterte spenningsforhold mellom teori, rapporteringspraksis og bruk av bærekraftsrapportering
  8. Kunne reflektere kritisk over profesjonsetiske utfordringer i rapportering og verifisering av rapportering om samfunnsansvar og bærekraft, inkludert strategisk/opportunistisk bruk av rapportering
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin og har tilgang til internett.

Forelesninger og seminar.

Forelesninger i form av forelesninger og arbeid med case. Skriving av en oppgave om et fritt emne innenfor pensum, godkjent av fagansvarlig. Studentene får et variert tilbud om veiledning/ oppfølging. Undervisningsspråk er norsk.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Skriftlig skoleeksamen, 4 timer, bokstavkarakterer (A-F)

Kun tillatt standard hjelpemidler; enkel kalkulator og tospråklige ordbøker. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.