Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Engelsk didaktikk
ENG2021
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Engelsk didaktikk

ENG2021
Dette emnet vil gi deg kompetanse i engelsk didaktikk - altså læren om det å undervise i engelsk. Her ser vi på hvordan vi forstår språktilegnelse, språklæring og språkundervisning og hvordan disse elementene henger sammen. Vi har fokus på hvordan vi kan arbeide med ulike deler av engelskfaget for å skape god læring og språktilegnelse for elevene og hvordan vi arbeider med litteratur, kultur og tekstskaping på ungdomstrinnet og i den videregående skolen.

Dette emnet vil gi studentene kompetanse i engelsk fagdidaktikk som inkluderer det å planlegge, forsvare, utføre, vurdere og videreutvikle engelskundervisning for skoleårstrinn 8-13. Vi fokuserer på undervisning og læring innenfor områdene språklæring, muntlig kommunikasjon, skriftlig kommunikasjon, interkulturell kompetanse, digitale ferdigheter, og tilpasset opplæring.

Emnet har to hovedmål:

1) Å gjøre studenter kompetente i relevante teorier for språklæring og undervisning i engelsk som fag for trinnene 8-13, og

2) Å gi praktisk kunnskap i planlegging og gjennomføring av læring, undervisning og vurdering i engelsk for ungdomstrinnet og videregående skole.

Emnet inneholder både pedagogisk didaktisk litteratur og et utvalg teksteksempler som utgangspunkt for arbeid med ulike undervisnings- og læringsmetoder.

Generell studiekompetanse.

Emnet er også det av Engelsk Årsstudium og kan tas enkeltvis av studenter som er tatt opp på lokalt opptak med generell studiekompetanse

Generell studiekompetanse og/eller internasjonal eller utvekslingsstudent status ved Nord universitet.

Ved fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

KUNNSKAP

  • kunnskap om relevante læreplaner i engelsk, fagets egenart og plass i den norske skolen og samfunnet
  • et variert repertoar av undervisnings- og læringsstrategier, arbeidsmetoder og læremidler i faget
  • innsikt i ulike faglige utfordringer for elevene på ungdomstrinnet og den videregående skolen

FERDIGHETER

  • analysere læreplaner og utvikle lokale fagplaner som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering av egen undervisning
  • lede og motivere elever i det faglige arbeidet og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
  • differensiere opplæringen og identifisere og møte ulike lærevansker og behov for spesialundervisning
  • bruke faglige kjennetegn på måloppnåelse og gi gode faglige begrunnelser, samt ta i bruk et bredt spekter av vurderingsformer som bidrar til å fremme læring i faget
  • anvende IKT for å fremme god læring og vurderingspraksis i faget

GENERELL KOMPETANSE

  • skape en god sammenheng mellom overordnede prinsipper for opplæringen og fagets læreplaner
  • orientere seg i og forholde seg kritisk til faglitteratur
  • reflektere over og utvikle egen faglig praksis
  • videreutvikle sin kompetanse gjennom faglitteratur og forskning
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk

Studentene vil få en undervisningsplan for semesteret. Vi forventer at tekster og annet forberedelsesmateriell på Canvas er bearbeidet før undervisningen i hvert tema og at studentene møter godt forberedt til aktiv deltakelse i samtaler og andre undervisningsaktiviteter.

Det gis veiledning på oppgaver som er levert innen oppsatte frister, samt muntlige tilbakemeldinger på arbeid i undervisningen.

Studentene er selv ansvarlig for å holde seg oppdatert på- og følge med på informasjonsskriv inkludert undervisningsnotater, utlevert materiale i forbindelse med undervisning samt universitetets læringsplattformer på nett.

Undervisning og praktisk arbeid krever at studenten er aktiv. Egenlæring og, der det er nødvendig, gruppearbeid sammen med medstudenter er forventet. I tillegg til obligatorisk tilstedeværelse krever kurset at studentene selv tilegner seg teoretisk kunnskap fra pensum og andre relevante kilder, og videre er det forventet at studentene aktivt deltar i- og på arbeidskrav for å få godkjent mappevurderingen.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Sammensatt vurdering bestående av:

  • Obligatorisk deltakelse - minimum 85% deltakelse, teller 0/100 av karakteren, godkjent /ikke godkjent. Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
  • Arbeidskrav - bestående av 5 skriftlige arbeid. Studentene får veiledning av portefølje, karakterregel bestått/ikke bestått. Arbeidskravet må være bestått for at studenten skal kunne ta eksamen.
  • Muntlig eksamen, varighet 30 minutter, Karakter A-F, teller 100/100

Ingen.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.