Experience Pedagogy
Opptak krever generell studiekompetanse.
Kan tas som enkeltemne.
Det er begrenset med plasser. Studenter som søker opptak til studieprogrammet prioriteres fremfor studenter som ønsker å ta det som enkeltemne. Dersom antallet internasjonale søkere overstiger antall ledige plasser, vil studenter fra institusjoner som har en studentutvekslingsavtale med Nord universitet prioriteres.
KUNNSKAP
Studenten
- skal kjenne til utdanningsstrukturen, opplæringsloven, læreplanen og tradisjoner og grunnleggende ideer i det norske utdanningssystemet.
- skal ha kjennskap til stedsbasert læring som en tilnærming til pedagogisk tilbud og det s.k. Experience pedagogy og Experience-based learning, og forholdet mellom erfaring, refleksjon og læring.
- skal kjenne til utendørs læring og kulturelle aktiviteter, og identifisere eksempler på erfaringsbasert læring i norsk skole.
- skal kjenne til entreprenørskap-læring i skolen.
- skal ha kjennskap til EU-politikk for erfaringsbasert, uformell og livslang læring.
FERDIGHETER
Studenten
- skal kunne analysere, beskrive og sammenligne det norske utdanningssystemet med skolesystemet i hjemlandet og andre land.
- skal kunne ta del i sted- og erfaringsbaserte læringsaktiviteter som studiebesøk og ekskursjoner.
- skal kunne planlegge og organisere steds- og opplevelsesbaserte læringsaktiviteter for barn.
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- skal kunne forstå ulike begreper om læring og bruken av dem i de nasjonale utdanningssystemene.
- skal kunne delta i diskusjoner om ideene bak dannelsen av de europeiske og nasjonale utdanningssystemene.
- skal kunne være reflektert om sin egen læring i forskjellige sammenhenger.
Forelesinger, gruppearbeid, studiebesøk til skoler og barnehager.
Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne nå emnets læringsutbytter. Dette gir en kompetanse som ikke studentene kan tilegne seg på annet vis.
Sammensatt vurdering (SV): Alle delene beskrevet under må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.
Obligatorisk deltakelse (OD): Det er krav om minimum 80% deltakelse. Teller 0/100 av karakteren.
Hjemmeeksamen (HJ): 4-dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen. HJ har vurderingsuttrykk A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Teller 100/100 av karakteren.