Ex. Phil. Etikk, bærekraft og samfunnsansvar
Målet med Examen Philosophicum er å gi studentene innføring i sentrale posisjoner, teorier og ideer innenfor vestlig filosofi. Ikke-vestlige tradisjoner som for eksempel Buddhisme blir også forklart og diskutert. Det blir lagt stor vekt på øvelse i kritisk refleksjon over dagsaktuelle utfordringer i lys av filosofisk kunnskap og forståelse.
Lærestoffet er valgt ut slik at temaene skal ha relevans for videre studier innenfor humanistiske fagområder, og samfunns- og naturvitenskaper. Kunnskap om vitenskapenes tenke- og arbeidsmåter og øvelse i dialog på tvers av ulike fagområder inngår også som en del av kurset.
Lærestoffet blir presentert og diskutert i ulike moduler; Virkelighetsoppfatning og vitenskapelig forståelse, ekspertise og kunnskap, evolusjon, diversitet og etikk, økonomi, natur og samfunn, religion, kunst og frihet, og massemedias rolle i det moderne samfunnet.
Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Søkeren må oppfylle gjeldende opptakskrav for Bachelor i økonomi og ledelse, Bachelor i økonomi, digitalisering og forretningsutvikling eller Bachelor i regnskap.
Kunnskap:
Studentene skal:
- Ha inngående kunnskap om sentrale posisjoner, teorier og ideer som beskrevet og definert i læreplan, forelesninger og øvrig undervisningsmateriell.
Ferdigheter:
Studentene skal:
- Være i stand til å redegjøre for sentrale filosofiske tradisjoner, teorier og ideer behandlet i pensum.
- Være i stand til å gi en filosofisk redegjørelse for faglige og praktiske problemstillinger.
- Være i stand til å reflektere over egne erfaringer i lys av filosofisk kunnskap.
- Forholde seg kritisk til bruk av ulike informasjonskilder.
Generell kompetanse:
Studentene skal:
- Være i stand til å identifisere, analysere og utarbeide velbegrunnede løsningsforslag forankret i filosofisk innsikt på aktuelle utfordringer.
- Kunne reflektere kritisk over sin egen stilling som forsker og forvalter av vitenskapelig kunnskap.
- Kunne delta aktivt i samfunnsdebatten omkring spørsmål som knytter seg til dagsaktuelle problemstillinger med filosofisk relevans
Undervisningen er en blanding av forelesninger, dialoger og film. Studentene forventes å ta ansvar for egen læring gjennom aktiv deltakelse i de ulike aktivitetene.
Eksamen må besvares i grupper på 2-3 studenter.
Alle relevante hjelpemidler tillatt. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.