Omdømmehåndtering og omdømmeforsvar
- Omdømmefagets historikk og kjernebegreper
- Tilnærminger til organisatorisk identitet
- Omdømmemålinger
- Verbale og visuelle virkemidler for omdømmehåndtering
- Transparenstrenden og CSR (samfunnsansvar)
- Strategier for omdømmeforsvar (krisekommunikasjon)
- Omdømmehåndtering i offentlig sektor
- Omdømmehåndterings utfordringer og paradokser
Emnet passer for ledere og personell som arbeider med- og har interesse for informasjon, kommunikasjon og HRM-arbeid i bedrifter, offentlige organisasjoner, så vel som i ideelle organisasjoner og kulturinstitusjoner. Målet er å gi studentene kunnskap om omdømme som begrep og fenomen, drivkreftene bak omdømmetrenden og ‘the brand society|’, omdømmemålinger, virkemidler og medier (kanaler) for omdømmehåndtering, omdømmehåndteringens utfordringer, strategier for å imøtekomme angrep på organisasjonens omdømme, samt noen av omdømmehåndteringens utfordringer - både generelt og i forhold til offentlig sektors organisasjoner spesielt.
Studenter må som hovedregel ha studierett på master i HRM (erfaringsbasert).
Det er også mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Følgende opptakskrav gjelder:
Søker må ha fullført en bachelorgrad på 180 studiepoeng eller tilsvarende utdanning av minimum tre års varighet. Karakterkravet er C på et vektet gjennomsnitt. Søker må også ha fullført minimum 2 års fulltids arbeidserfaring jamfør opptakskravet til master i HRM.
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- Ulike tilnærminger til omdømme og organisatorisk identitet, samt om forutsetninger for- og konsekvenser av ulike oppfatninger av organisatorisk identitet.
- Ideer som kan forstås med bakgrunn i den overordnede omdømme trenden, som inngående kunnskap om CSR (organisasjoners samfunnsansvar), verbale og visuelle identitetsuttrykk, samt de ulike fasene i en omdømmeprosess.
- Strategier for omdømmeforsvar (krisekommunikasjon), og kan drøfte deres relevans i ulike situasjoner.
- Utfordringene knyttet til omdømmehåndtering, særlig i forhold til offentlig sektors organisasjoner.
Ferdigheter
Studenten kan:
- Anvende teorier om omdømme og omdømmeforsvar i egne analyser og identifisere mulige tiltak med bakgrunn i disse.
- Peke på betingelser for og konsekvenser av ulike virkemidler for omdømmehåndtering på bakgrunn av egne analyser.
- Analysere eksisterende teorier og metoder innenfor litteraturen om organisatorisk omdømme, og skaffe seg oppdatert kunnskap om fagets deltema.
Kompetanse
Studenten kan:
- Tilrettelegge for omdømmeanalyser-, prosjekter og strategier.
- Foreta en kritisk vurdering av omdømmetiltak, virkemidler og målinger
- Anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye prosjekter og bidra til større bevissthet om omdømmeprosjekters effekter, eksternt og internt.
- Formidle fagets teorier og problemstillinger, samt delta i diskusjoner på bakgrunn av egen og andres forskning.