Emnebeskrivelse for 2024/25
Omdømmehåndtering og omdømmeforsvar
HR303S
Emnebeskrivelse for 2024/25

Omdømmehåndtering og omdømmeforsvar

HR303S
Omdømme og omdømmehåndtering er en av vår tids mest dominerende organisasjonstrender, både blant offentlige, private og ideelle organisasjoner. Mens omdømme viser til den samlede vurderingen som interessenter i omgivelsene gjør av organisasjoner, viser omdømmehåndtering til hvordan organisasjoner aktivt forvalter sitt omdømme - herunder også forsvarer sitt omdømme når det utsettes for kritikk og angrep. Med bakgrunn i et organisasjonsfaglig ståsted belyses bakgrunn, innhold og betingelser for fremveksten og spredningen av denne trenden, samt at den mer praktiske siden ved omdømmehåndtering gjennomgås og drøftes.
  • Omdømmefagets historikk og kjernebegreper
  • Tilnærminger til organisatorisk identitet
  • Omdømmemålinger
  • Verbale og visuelle virkemidler for omdømmehåndtering
  • Transparenstrenden og CSR (samfunnsansvar)
  • Strategier for omdømmeforsvar (krisekommunikasjon)
  • Omdømmehåndtering i offentlig sektor
  • Omdømmehåndterings utfordringer og paradokser

Emnet passer for ledere og personell som arbeider med- og har interesse for informasjon, kommunikasjon og HRM-arbeid i bedrifter, offentlige organisasjoner, så vel som i ideelle organisasjoner og kulturinstitusjoner. Målet er å gi studentene kunnskap om omdømme som begrep og fenomen, drivkreftene bak omdømmetrenden og ‘the brand society|’, omdømmemålinger, virkemidler og medier (kanaler) for omdømmehåndtering, omdømmehåndteringens utfordringer, strategier for å imøtekomme angrep på organisasjonens omdømme, samt noen av omdømmehåndteringens utfordringer - både generelt og i forhold til offentlig sektors organisasjoner spesielt.

Studenter må som hovedregel ha studierett på master i HRM (erfaringsbasert).

Det er også mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Følgende opptakskrav gjelder:

Søker må ha fullført en bachelorgrad på 180 studiepoeng eller tilsvarende utdanning av minimum tre års varighet. Karakterkravet er C på et vektet gjennomsnitt. Søker må også ha fullført minimum 2 års fulltids arbeidserfaring jamfør opptakskravet til master i HRM.

Mer informasjon om enkeltemneopptak og frister

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • Ulike tilnærminger til omdømme og organisatorisk identitet, samt om forutsetninger for- og konsekvenser av ulike oppfatninger av organisatorisk identitet.
  • Ideer som kan forstås med bakgrunn i den overordnede omdømme trenden, som inngående kunnskap om CSR (organisasjoners samfunnsansvar), verbale og visuelle identitetsuttrykk, samt de ulike fasene i en omdømmeprosess.
  • Strategier for omdømmeforsvar (krisekommunikasjon), og kan drøfte deres relevans i ulike situasjoner.
  • Utfordringene knyttet til omdømmehåndtering, særlig i forhold til offentlig sektors organisasjoner.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Anvende teorier om omdømme og omdømmeforsvar i egne analyser og identifisere mulige tiltak med bakgrunn i disse.
  • Peke på betingelser for og konsekvenser av ulike virkemidler for omdømmehåndtering på bakgrunn av egne analyser.
  • Analysere eksisterende teorier og metoder innenfor litteraturen om organisatorisk omdømme, og skaffe seg oppdatert kunnskap om fagets deltema.

Kompetanse

Studenten kan:

  • Tilrettelegge for omdømmeanalyser-, prosjekter og strategier.
  • Foreta en kritisk vurdering av omdømmetiltak, virkemidler og målinger
  • Anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye prosjekter og bidra til større bevissthet om omdømmeprosjekters effekter, eksternt og internt.
  • Formidle fagets teorier og problemstillinger, samt delta i diskusjoner på bakgrunn av egen og andres forskning.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur
Obligatorisk emne for Master i HRM (90 stp.).
Emnet er samlingsbasert der det legges opp til en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og plenumsdiskusjoner av case (film, nettsider, pressekonferanser m.m.) og studentenes erfaringer.
Årlige evalueringer som inngår i universitetets kvalitetssikringssystem
Eksamen består av en skriftlig hjemmeeksamen over oppgitt tekst. Skrivetiden er 14 dager (inkl helg).
Blyant, penn, linjal, enkel kalkulator og tospråklige ordbøker.