Sport coaching og trening
Opptak til studieprogrammet bachelor i trening, helse og prestasjon.
Opptak krever generell studiekompetanse. Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.
Kunnskap:
Studenten skal
- ha kunnskap om ulike teorier omkring coaching
- tilegne seg kunnskap hvilken betydning treneren har når det gjelder å kontrollere de mentale prestasjonene til utøveren
- ha bred kunnskap om avgrensede temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder som inngår i emnet.
- skal få forståelse av hvilken betydning coaching har på hvordan en trener fungerer i strength and conditioning
- viser forståelse for betydningen av kommunikasjon i coachingprosessen
- forstå etiske utfordringer involvert i fagets forskning, formidling og praksis
Ferdigheter:
Studenten skal
- kunne forstå prinsippene og konseptene rundt og om coaching
- evne å tilegne seg ny oppdatert kunnskap, blant annet ved hjelp av teknologisk utstyr og dialog med andre coacher
- vise evne til å treffe begrunnede valg om coaching strategier i forhold til ulike utøvere og ulike grupper av utøvere slik at deres utvikling fremmes
- kunne reflektere over egen faglig utøvelse i forhold til utøvere på ulike trinn i sin utvikling
- kunne beherske relevante verktøy, teknikker og uttrykksformer slik at han/hun kan kommunisere med utøvere og andre trenere i samme posisjon
- utvikle sine egne ferdigheter som coach/trener gjennom et utvalg praktiske øvelser. Dette gjøres ute i klubber/praksissteder, men også i gjennomføringen av andre emner i studiet
- vurdere etiske utfordringer i praksisfeltet og justere egen praksis i forhold til dette
- kunne praktisere faget innen dets mest sentrale anvendelsesområder
- evne å analysere tekstlige materiale fra emnets vanligste kilder
- kunne dokumentere kunnskap og arbeidsprosesser
Generell kompetanse
Studenten skal
- se på hvordan coaching gjøres og betydningen av at alle har en coaching filosofi
- få en innføring i hvordan teorier om coaching, styring og ledelse kan integreres i trenerens repertoar.
- beherske de arbeidsformer som benyttes innenfor coahing generelt og i strength and conditioning spesielt.
- kunne formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og treningsløsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer til ulike mottakere
- kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre på ulikt faglig nivå med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god trenerpraksis
- kjenne til eventuell nytenkning og innovasjonsprosesser
Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.
- Obligatorisk deltakelse på praktisk undervisning (80%). Teller 0/100 av karakteren. Karakterregel godkjent/ikke godkjent.
- Mappe - 4 stk skriftlige arbeider som skal besvares i grupper på inntil fire kandidater. Det gis veiledning på arbeid i mappen. Studenten leverer til slutt samlet mappe og mappen gis en samlet karakter. Mappen teller 50/100 av karakteren, karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F. Individuell vurdering.
- Skriftlig skoleeksamen, 2 Timer. Teller 50/100 av karakteren. Karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.
Penn og linjal
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.
Generell informasjon om hjelpemidler til eksamen finner du her.
Med overlapp menes en faglig likhet mellom emner med samme faginnhold. Du vil derfor få følgende reduksjon i studiepoeng om du har tatt emner som er angitt under:
KR211L - Coaching og idrettspsykologi 2 - 5 Studiepoeng
IDR2027 - Trener- og lederrollen - 5 Studiepoeng
