Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2021/22)
Fysiologisk testing og teknologi
IDR2004
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2021/22)
Fysiologisk testing og teknologi
IDR2004
Fysiologisk testing og analysering av innsamlede data kan gi et bredt spekter av nyttige effekter for de som arbeider innen idrett og ulike helserelaterte yrker. Selv om den kan være krevende med tanke på krav til gjennomføring og til analysering av innsamlede data, er det i mange sammenhenger vel verdt det arbeidet som legges ned. Testingen benyttes for å kunne legge planer for hva slags trening som er fornuftig å gjennomføre på ulike utøvere. Samtidig kan disse testene fortelle noe om hva slags prestasjonsevne en person vil inneha i forhold til ulike idretter og fysiske aktiviteter. Likeledes benyttes disse testene for å kunne si noe om effektene av den treningen som gjennomføres gjennom at utviklingen fra en test til neste test blir dokumentert. De som behersker disse testene og som lærer seg å bruke teknologi og resultatene fra testene aktivt inn mot trening og fysisk øker sin faglige innsikt, og blir mer effektive og målrettede som instruktører.
Opptak til bachelor i trening, helse og prestasjon, eller opptak til emnet som utvekslingsstudent ved Nord universitet, eller som enkeltemnestudent.
Bestått IDR1010 Anatomi og fysiologi, og IDR1008 Funksjonell vurdering av utøvere og biomekanikk, eller tilsvarende.
Kunnskap:
Studenten skal
- ha bred kunnskap om de vanligste fysiologiske testene, teorier, problemstillinger, prosesser, teknologisk verktøy og metoder som inngår i emnet
- inneha den nødvendige faktakunnskap om de mest aktuelle testene og kjenne til ulike begreper som er viktige for fagområdet
- kunne identifisere ulike av de vanligste testene innen emnet og kunne drøfte resultatene fra disse
- kjenne til aktuell teknologi
- kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid innen testing
- ha kunnskap om historien til fysiologiske tester, treningsteknologi og plass/betydning i samfunnet
- forstå etiske utfordringer involvert i fagets forskning, formidling og praksis
Ferdigheter:
Studenten skal
- kunne anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning- og utviklingsarbeid på praktiske og/eller teoretiske problemstillinger
- evne å tilegne seg ny oppdatert kunnskap, herunder utviklingen av teknologisk utstyr
- vise evne til å treffe begrunnede valg om tester og treningsvalg
- kunne bruke teknologi i daglig trening
- kunne reflektere over egen faglig utøvelse som testleder og justere denne under veiledning
- kunne finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
- kunne beherske relevante verktøy,teknologi, teknikker og uttrykksformer slik at det forstås av ulike grupper og utøvere
- vurdere etiske utfordringer i praksisfeltet og justere egen praksis i forhold til veiledning
- kunne praktisere faget innen dets mest sentrale anvendelsesområder
- evne å analysere tekstlige materiale fra emnets vanligste kilder - kunne dokumentere kunnskap og arbeidsprosesser
Generell kompetanse:
Studenten skal:
- ha innsikt i relevante og fag- og yrkesetiske problemstillinger
- kunne planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter som gjelder emnet for ulike grupper og enkeltutøvere
- beherske de arbeidsformer for fysiologisk testing som gjelder i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kunne bruke teknologi for å bedre utbytte av trening og fysisk aktivitet
- kunne formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og valg av tester både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre på ulikt faglig nivå med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis for gjennomføring av tester
- kjenne til utviklingstrekk innen emnet
Semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk for studenter på Bachelor trening. Valgfritt for utvekslingsstudenter ved Nord.
Forelesning og utprøving av praktiske utprøving i forhold til fagområde.
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveis-evaluering og slutt-evaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Sammensatt vurdering:
- Skriftlig skoleeksamen, 2 Timer. Teller 50/100 av karakteren. Karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.
- Praktisk eksamen med muntlig høring, 30 minutter, 50/100 av karakteren. Karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.
- Obligatorisk deltakelse 80%. Karakterregel: godkjent/ikke godkjent.
MERK: Våren 2022: Skriftlig skoleeksamen endres til hjemmeeksamen.
Endringene gjøres pga. Covid-19 epidemien og ih.h.t “Midlertidig forskrift om tillegg til forskrift. 28.10.2020 nr. 2474 om studier og eksamener ved Nord universitet - Ekstraordinære tiltak som følge av koronaepidemien” jmf § 2, Vurderingsformer ledd 1-4
Ingen.
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.