Digital forretningsutvikling
I en verden som er i stadig forandring er det kritisk at virksomheter har ansatte som søker etter nye løsninger, forretningsidéer og en enda mer effektiv forretningsdrift. Dette emnet gir deg kunnskap og ferdigheter til å se muligheter som kan styrke en virksomhets konkurranseposisjon ved hjelp av digitale verktøy.
Nett og samlingsbasert undervisning.
I en verden som er i stadig forandring er det kritisk at virksomheter har ansatte som søker etter nye løsninger, forretningsidéer og en enda mer effektiv forretningsdrift. I dette emnet vil vi fokusere på digitalisering, innvirkningen av digitalisering på virksomheter, ledelse og forretningsutvikling. Dette gir deg kunnskap og ferdigheter til å se muligheter som kan styrke en virksomhets konkurranseposisjon i en verden som krever og vil kreve mer digitalisering og bærekraft.
Dette emnet er tilrettelagt for kandidater som er i jobb. Undervisningen gjennomføres som nett- og samlingsbasert.
Opptak til studieprogrammet krever Generell studiekompetanse.
Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.»
Etter å ha gjennomført emnet skal studentene ha tilegnet seg:
Kunnskaper:
- Ha kunnskap om effektene av den digitale transformasjon av virksomheter og markeder
- Ha kunnskap om muligheter og utfordringer relatert til digitalisering i virksomheter
- Ha kunnskap om forholdet mellom forretningsstrategi, digitalisering og bærekraft
- Ha kunnskap om hvordan organisasjoner og ledelsen påvirker og blir påvirket av digitalisering og bærekraft.
Ferdigheter
- Kan identifisere, vurdere hvordan digitalisering kan bidra til å realisere driftsmessige og markedsmessige gevinster.
- Kan analysere bedriftens ressurser og forretningsutviklingsmuligheter.
- Kan analysere og modellere forretningsprosesser for å kartlegge virkeligheten og lete etter prosessforbedringer.
- Kan foreslå tiltak for styring og drift av bedriftens digitale ressurser
Generell kompetanse
- Kan forstå mulighetene og utfordringene ved digitalisering
- Kan bidra til nytenking og innovasjon der digitalisering brukes som et strategisk forretningsverktøy
- Kunne analysere og kommunisere ulike problemstillinger innenfor digital forretningsutvikling
Videreutdanning
- Forelesninger med gjennomgang av relevant litteratur
- Arbeid (ofte i grupper) med praktiske caser knyttet til forelesningene og diskusjoner
- Gjesteforelesninger som gir praktiske vinklinger på ulike tema og bedriftseksempler
- Obligatorisk oppgave. Oppgaven skal være tilknyttet tema som naturlig hører inn under en av hoveddelene i emnet.