Emnebeskrivelse for 2024/25
Språk, formidling og kommunikasjonsteknologi
JOU5002
Emnebeskrivelse for 2024/25

Språk, formidling og kommunikasjonsteknologi

JOU5002
I dette emnet skal du reflektere over egen språkbruk og prøve ut ulike språklige stilarter og retoriske grep i en rekke praktiske oppgaver og øvelser. Emnet er nært knyttet opp mot emnet «Digital historiefortelling».
Sikker språkføring og grundig forståelse av sjangernormer, mottakerbevisshet, kontekst og medium er grunnleggende kompetanseområder i studiet. Formidlingskompetanse omfatter også bruken av bilder, video, lyd, animasjoner, m.m. Noe av dette blir tematisert under emnet «Digital historiefortelling», men i dette emnet settes det hele både inn i en bredere teoretisk ramme, og danner grunnlag for ei rekke praktiske oppgaver og øvelser. Ei sentral side ved dette er å reflektere over egen språkbruk, og prøve ut ulike språklige stilarter og retoriske grep.

Emnet er obligatorisk for studenter på Master i journalistikk og kommunikasjonsarbeid.

Har du ikke studierett på Master i journalistikk og kommunikasjonsarbeid, kan du søke opptak på enkeltemner. Velg "enkeltemne med spesielle opptakskrav" i søknadsweben.

Krav til opptak for enkeltemnesøkere:

  • Bachelorgrad eller tilsvarende, med et vektet snitt på karakteren "C".
  • Minst to år med relevant yrkespraksis (tilsvarende 100 stilling).
Ingen forkunnskapskrav.

Kunnskap:

Studenten

  • har avansert kunnskap om språk- og kommunikasjonsteori. Dette omfatter ulike tegnsystemers (modaliteters) særpreg og hvordan de kan samspille, sjangernormer, retorikk og kontekstens og mediets betydning for meningsdannelse.
  • har inngående kunnskaper om vår mediekultur, og hvilken betydning den har for utøvelsen av yrket som journalist eller kommunikatør.
  • kan bruke kunnskapene for å forstå de mulighetene/ressursene digital kommunikasjonsteknologi gir, i nåtid og framtid.

Ferdigheter:

Studenten

  • kan arbeide planmessig med formidling i tekst, bilder, video og lyd, selvstendig og i samarbeid med andre. Kan uttrykke språklig korrekt og hensiktsmessig.
  • kan analysere og anvende ulike teorier om mediert kommunikasjon og meningsdannelse.
  • har avanserte analyseferdigheter og kildekritisk kompetanse.

Generell kompetanse:

Studenten-

  • kan formidle et selvstendig arbeid, med forståelse av kontekst, plattform, sjanger og målgruppe.
  • kan formidle bevisst og hensiktsmessig ved hjelp av språk, foto, lyd og video.
  • behersker de studietekniske verktøyene som kreves ved nettbasert læring.
Studenter må påregne utgifter til pensum, reise og opphold i forbindelse med samlinger, og følgende utstyr: Bærbar datamaskin (win/mac), smarttelefon eller stillbildekamera med videofunksjon (helst også egen inngang for mikrofon). Det anbefales også å anskaffe programpakken Adobe CC.
Obligatorisk

Emnet legger til rette for ulike læringsaktiviteter og undervisningsmetoder (ansikt-til-ansikt på samlinger og via nettet): Forelesninger og seminarer/webinarer, sjølstudium, instruksjoner i sanntid og som videoopptak, arbeid med teoretiske og praktiske oppgaver individuelt og i grupper, dels med tanke på presentasjon for medstudenter, dels for publisering i studiets nettavis og på sosiale medier.

Høstens samlinger i uke 34 og 43

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem

Obligatorisk deltakelse (-/OD): Det er obligatorisk deltakelse på samlinger i dette emnet. Obligatorisk deltakelse beregnes per økt, ikke time for time. Vurderingsuttrykk: Godkjent/Ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren. Forutsettes fullført før fremstilling til eksamen/vurdering i emnet.

Oppgave (OP/O): Skriftlig individuelt arbeid (essay) ut fra gitt tema, med innlevering på fastsatt dato (første gang 2022 høst). Det gis veiledning i en begrensa tidsperiode. Vurderingsuttrykk: A-F.

Alle hjelpemidler tillatt.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk