Emnebeskrivelse for 2024/25
Strategisk innovasjonsledelse
LED2004
Emnebeskrivelse for 2024/25

Strategisk innovasjonsledelse

LED2004

Innovasjon er den viktigste driveren for bedrifters konkurransefortrinn i mange industrier. Bedrifter trenger å innovere for å svare på mulighetene og utfordringene innenfor områder som digitalisering og bærekraft.

Strategisk innovasjonsledelse tar et strategisk perspektiv på innovasjonsledelse, og gir innsikt i hvordan organisasjoner kan rigges for å identifisere og realisere innovasjon gjennom tre delemner: (1) organisasjon og ledelse, (2) strategi og (3) innovasjon. Det legges opp til en aktiv læringsprosess i emnet, hvor studentene anvender teori på praktiske problemstillinger i reelle, lokale bedrifter.

Emnet er kun åpent for studenter på studieprogrammet Bachelor i økonomi, digitalisering og forretningsutvikling.

Etter fullført emne skal kandidaten ha følgende:

Kunnskaper:

  • Kunnskap om- og forståelse av ulike teoretiske perspektiv innen organisasjon, ledelse, strategi og innovasjon
  • Hvordan organisasjoner fungerer internt, og i forhold til sine omgivelser
  • Hva som hemmer og fremmer innovasjonsprosesser i organisasjoner generelt, og bærekraftige innovasjoner spesielt

Ferdigheter:

  • Kan analysere organisasjoners organisering og ledelse
  • Kan gjennomføre strategiske analyser og vurdere hvordan virksomheter kan organiseres og ledes for å utvikle sitt konkurransefortrinn
  • Kan fungere som fagstøtte for organisasjoner som ønsker å lykkes med innovasjonsbaserte tilnærminger, både internt i bedriften og gjennom samarbeid med andre organisasjoner
  • Forstår betydningen av- og bidra til innovasjon og endringsprosesser i ulike organisasjoner

Generell kompetanse:

  • Kunne analysere og kommunisere ulike problemstillinger innenfor strategisk innovasjonsledelse, samt foreslå forbedringer
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk
Forelesninger, gruppearbeid og case.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Oppgave, gruppe. Karakter A-F. Teller 40 %.

Oppgave, individuell. Karakter A-F. Teller 60 %.

Alle relevante hjelpemidler tillatt. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.