Emnebeskrivelse for 2024/25
Strategisk ledelse av teknologibedrifter i dynamiske omgivelser
LED5005
Emnebeskrivelse for 2024/25

Strategisk ledelse av teknologibedrifter i dynamiske omgivelser

LED5005
Strategisk ledelse av teknologibedrifter i dynamiske omgivelser tar for seg hvordan organisasjoner forholder seg til og tilpasser seg større endringer og trender i deres omgivelser. Emnet omhandler de omfattende teknologiske, markedsmessige og politiske skiftene som skaper disrupsjon i eksisterende forretningsmodeller og som kan danne utgangspunkt for nye muligheter, forretningsmodeller og innovasjonsprosjekt, men også utgjør trusler for eksisterende virksomheter. Det legges særlig vekt på teknologiske endringer, nye digitale teknologier, digitalisering og hva dette betyr for organisasjoners strategi.

Strategisk ledelse av teknologibedrifter i dynamiske omgivelser tar for seg hvordan organisasjoner forholder seg til og tilpasser seg større endringer og trender i deres omgivelser. Emnet omhandler de omfattende teknologiske, markedsmessige og politiske skiftene som skaper disrupsjon i eksisterende forretningsmodeller og som kan danne utgangspunkt for nye muligheter, forretningsmodeller og innovasjonsprosjekt, men også utgjør trusler for eksisterende virksomheter. Det legges særlig vekt på teknologiske endringer, nye digitale teknologier, digitalisering og hva dette betyr for organisasjoners strategi.

Emnet er kun åpent for studenter på studieprogrammet MBA i teknologiledelse.

Kunnskap

Etter fullført emne

  • har studenten inngående kunnskap om hvordan organisasjoner kan beholde og videreutvikle sine konkurransefortrinn i en verden der endringene skjer hyppigere og er mer dyptgående enn tidligere.
  • kan studenten anvende sentrale momenter i moderne strategisk ledelsesteori og knytte disse til usikkerhet i omgivelsene. Det legges stor vekt på hvordan slike endringer oppstår, hvordan de kan knyttes til mulighetsrom for eksisterende organisasjoner, og hvilke samspill som eksisterer mellom bedrifter, konkurrenter, leverandører, kunder og myndigheter i dette bildet.
  • har studenten avansert kunnskap om hvordan organisasjoner utvikler ressurser og kapabiliteter, samt rekonfigurerer disse til å håndtere endring.

Ferdigheter

Etter fullført emne

  • kan studenten gjennomføre systematiske mulighets- og trusselanalyser samt anvende disse for å planlegge gjennomføring av organisatoriske endringer.
  • kan studenten arbeide selvstendig med avanserte teoretiske og praktiske problemstillinger tilknyttet strategiske tiltak for å møte større endringer og trender.

Generell kompetanse

Etter fullført emne

  • kan studenten gjennomføre «state of the art» strategisk analyse av virksomheter, identifisering av tiltak og implementering av strategi under stor ekstern usikkerhet.
  • kan studenten formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske avanserte konsepter innen strategisk ledelse og teknologisk endring og innovasjon.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk

Undervisningsmetodene vil i hovedsak ta utgangspunkt i en kombinasjon av forelesninger med gjennomgang av relevant litteratur, case-undervisning og flipped-classrom pedagogikk der studentene individuelt og i grupper aktivt tar del i undervisningen. Undervisningen bygger på at studentene har forberedt seg til hver samling, og studentene må forvente å bruke betydelig tid på forberedelser før samlingene.

For å sikre «state of the art» anvendt kunnskap kombineres forelesninger og arbeid med teoretiske konsepter med case fra praksisfeltet.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Oppgave - individuell, teller 100/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer.

Arbeidskrav - gruppe (1-3 studenter), teller 0/100 av karakteren (Godkjent/Ikke godkjent).

Det tas forbehold om endringer i vurderingsform. Korrekte vurderingsform vises i StudentWeb ved oppmelding til aktuelt emne.