Emnebeskrivelse for 2024/25
Etikk i en usikker verden
LED5011
Emnebeskrivelse for 2024/25

Etikk i en usikker verden

LED5011
Kurset gir innsikt i og ferdigheter relevant for å håndtere utfordringer knyttet til etikk, miljø- og samfunnsansvar i virksomheter. Praktisering av ansvarlig ledelse og etisk refleksjon er sentralt for enhver medarbeider i bedrifter, organisasjoner og offentlig sektor. Vi utforsker hvordan kompetanseutvikling, inspirert av forskjellige perspektiver og ideer, er nøkkelen til å skape bærekraftige samfunn i dagens komplekse og usikre verden. Ansvarlighet blir belyst gjennom etiske teorier og konkrete eksempler, og forklart gjennom en flerfaglig tilnærming som tar hensyn til samspillet mellom økonomi, kultur og natur.

Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Søkeren må oppfylle gjeldende opptakskrav for Master of Science i Global ledelse.

Mer informasjon om enkeltemneopptak og frister

Etter å ha gjennomført kurset skal studentene ha tilegnet seg;

Kunnskaper:

  • Studenten har inngående kunnskap om sentrale trekk i utviklingen av ide-grunnlaget i økonomifaget i retning av sosial og økologisk bærekraft.
  • Studenten har inngående kunnskap om hvordan samspillet mellom økonomiske, kulturelle og naturlige verdier påvirker beslutningsprosesser og virksomheters ansvarlighet.
  • Studenten har avansert kunnskap om etisk begrunnelse innenfor antroposentrisk og økosentrisk etikk, herunder utilitarisme, pliktetikk, dygdsetikk, og moderne former av disse som diskursetikk, ansvarsetikk, rettferdighetsteori og biosentrisk utilitarisme.

Ferdigheter:

  • Studenten kan forholde seg kritisk og reflektert til ulike etiske perspektiv og anvende disse til å identifisere og analysere problemer, og foreslå praktiske løsninger på etiske utfordringer knyttet til samspillet mellom bedrift, samfunn og natur
  • Studenten utvikler avansert kunnskap som er relevant for å reflektere etisk rundt komplekse beslutningssituasjoner, og vurdere implikasjonene for ulike interessenter.
  • Har stor evne til refleksjon over sammensatte problemstillinger og verdikonflikter basert på flerfaglige perspektiver.
  • Studentene kan gjennomføre undersøkelser og utarbeide etisk reflekterte løsningsforslag for bærekraftig utvikling med relevans for næringsliv og samfunn

Generell kompetanse:

  • Studenten kan kommunisere relevansen av etiske problemstillinger og refleksjoner til andre fagpersoner og til allmennheten
  • Studenten evner å ta bedre beslutninger, håndtere verdikonflikter og stimulere til samarbeid
  • Studenten kan delta aktivt i samfunnsdebatten om hvordan næringsliv, offentlig forvaltning og enkeltmennesker kan bidra til endring i retning av sterk bærekraft.
  • Studenten skal kunne identifisere og foreslå konkrete forslag til utvikling av bærekraftige samfunn gjennom virksomheters praksis og samfunnsengasjement.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk
Veksling mellom forelesninger, gruppearbeid/diskusjoner av ulike case, praktiske øvelser, studentpresentasjoner og dialogbaserte metoder der studentene tar aktivt del i undervisningen.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering, karakterregel Bokstavkarakterer

  • Arbeidskrav - presentasjon i gruppe, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.
  • Oppgaveinnlevering - individuell, teller 100/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer

Det tas forbehold om endringer i vurderingsform. Korrekte vurderingsform vises i StudentWeb ved oppmelding til aktuelt emne