Ledelse av initiering og planlegging av utviklingsarbeid i barnehagen
Studiet er nettbasert og vil gi utdypende kunnskap og kompetanse om teorigrunnlag innenfor ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen.
Studiet er prosessbasert, og studentene skal identifisere og planlegge utviklingsarbeid på egen arbeidsplass. Det tilbys veiledning.
Ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen vil bidra til at barnehagelærere og pedagogiske ledere tilegner seg utdypende kompetanse i å lede arbeid med kvalitetsutvikling i barnehagen.
Ledelse av Initiering og planlegging av utviklingsarbeider i en lærende barnehage er hovedtema. Teorien om lærende organisasjoner er den grunnleggende forståelsesrammen for kvalitetsutviklingen. I emnet vil det bli lagt vekt på kunnskap om relevant ledelse, bygging av god organisasjonskultur og læring i profesjonelle læringsfellesskap. Refleksjon, kritisk refleksjon og veiledning er også viktige tema.
Det vil bli lagt vekt på utviklingsarbeid i partnerskap og nettverk. Studenter som er ansatt i barnehager som deltar i tilskuddsordninger som regional kompetanseutvikling vil ha mulighet til å se dette i sammenheng med studiets krav til å lede utviklingsarbeid der studentene arbeider i prosesser på egne arbeidsplasser.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Har utdypende kunnskap om teoretiske perspektiver på utviklingsarbeid i barnehagen.
- Har avansert kunnskap om ulike lederstrategier i utviklingsarbeid i barnehagen.
- Har inngående kunnskap om teori og nyere forskning om barnehagen som en lærende organisasjon.
Ferdigheter:
- Kan analysere og vurdere behov for utviklingsarbeid i barnehage i forhold til rammeplanens innhold og oppgaver
- Kan initiere, planlegge og lede relevant utviklingsarbeid i barnehage
- Kan delta i forbindelse med refleksjon og samarbeidsprosesser i ett lærende praksisfellesskap
Generell kompetanse:
- Kan reflektere over eget utviklingsarbeid og egen ledelse av dette
- Har forståelse av betydningen av partnerskap i utviklingsarbeid
- Kan bidra til å etablere en kollektiv organisasjonskultur i personalgrupper
Studiet er nettbasert og inneholder varierte læringsaktiviteter som forelesninger, erfaringsdeling, seminar, arbeid med caser og ulike digitale gruppeprosesser, samt praktisk arbeid og utprøving i prosess i egen barnehage gjennom studiet.
Det tilbys veiledning. Noe av studiet vil kreve digital tilstedeværelse, mens andre deler vil kunne utføres fleksibelt etter studentens arbeidssituasjon og studiekapasitet.