Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)
Ledelse av gjennomføring og vurdering av utviklingsarbeid i barnehagen
LED6004
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)

Ledelse av gjennomføring og vurdering av utviklingsarbeid i barnehagen

LED6004

Studiet er nettbasert og vil gi utdypende kunnskap og kompetanse om prosessarbeid, metoder og verktøy innenfor ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen.

Studiet er prosessbasert og studentene skal lede og vurdere utviklingsarbeid på egen arbeidsplass gjennom studieperioden. Det tilbys veiledning.

Ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen vil bidra til at barnehagelærere og pedagogiske ledere tilegner seg utdypende kompetanse i å lede arbeid med kvalitetsutvikling i barnehagen.

Ledelse av gjennomføring og vurdering av utviklingsarbeider i en lærende barnehage er hovedtema. I emnet vil det bli lagt vekt på motivasjon, motstand mot endring, læring i profesjonelle læringsfellesskap, ulike modeller og verktøy for utviklingsarbeid som også prøves ut i praksis. Refleksjon, kritisk refleksjon og veiledning er også viktige tema.

Det vil bli lagt vekt på utviklingsarbeid i partnerskap og nettverk. Studenter som er ansatt i barnehager som deltar i tilskuddsordninger som regional kompetanseutvikling vil ha mulighet til å se dette i sammenheng med studiets krav til å lede utviklingsarbeid der studentene arbeider i prosesser på egne arbeidsplasser.

Gjennomført del 1 i ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen, tilsvarende 15 studiepoeng
Gjennomført del 1 i ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen, tilsvarende 15 studiepoeng

Læringsutbytte

Kunnskap:

  • Har bred kunnskap om partnerskap – og nettverksarbeid i kompetanseutvikling i barnehagen
  • Har utdypende kunnskap om profesjonelle læringsfellesskap i barnehagen, inkludert veiledning og refleksjon

Ferdigheter:

  • Kan lede og vurdere relevant utviklingsarbeid i barnehage
  • Kan bruke ulike veiledningsstrategier
  • Kan lede refleksjon og samarbeidsprosesser i ett lærende praksisfellesskap

Generell kompetanse:

  • Kan kritisk reflektere over eget utviklingsarbeid og egen ledelse av dette
  • Har avansert forståelse av betydningen av partnerskap i utviklingsarbeid
  • Kan etablere en kollektivorganisasjonskultur i personalgrupper
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studentene disponerer en bærbar datamaskin.
Dette er et obligatorisk emne.

Studiet er nettbasert og inneholder varierte læringsaktiviteter som forelesninger, erfaringsdeling, seminar, arbeid med caser og ulike digitale gruppeprosesser, samt praktisk arbeid og utprøving i prosess i egen barnehage gjennom studiet.

Det tilbys veiledning. Noe av studiet vil kreve digital tilstedeværelse, mens andre deler vil kunne utføres fleksibelt etter studentens arbeidssituasjon og studiekapasitet.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
MA – Mappe. Bestått/ikke bestått (100%) som inkluderer skriftlig arbeid og refleksjonsnotat
Alle hjelpemidler tillatt.