Ledelse av gjennomføring og vurdering av utviklingsarbeid i barnehagen
Studiet er nettbasert og vil gi utdypende kunnskap og kompetanse om prosessarbeid, metoder og verktøy innenfor ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen.
Studiet er prosessbasert og studentene skal lede og vurdere utviklingsarbeid på egen arbeidsplass gjennom studieperioden. Det tilbys veiledning.
Ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen vil bidra til at barnehagelærere og pedagogiske ledere tilegner seg utdypende kompetanse i å lede arbeid med kvalitetsutvikling i barnehagen.
Ledelse av gjennomføring og vurdering av utviklingsarbeider i en lærende barnehage er hovedtema. I emnet vil det bli lagt vekt på motivasjon, motstand mot endring, læring i profesjonelle læringsfellesskap, ulike modeller og verktøy for utviklingsarbeid som også prøves ut i praksis. Refleksjon, kritisk refleksjon og veiledning er også viktige tema.
Det vil bli lagt vekt på utviklingsarbeid i partnerskap og nettverk. Studenter som er ansatt i barnehager som deltar i tilskuddsordninger som regional kompetanseutvikling vil ha mulighet til å se dette i sammenheng med studiets krav til å lede utviklingsarbeid der studentene arbeider i prosesser på egne arbeidsplasser.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Har bred kunnskap om partnerskap – og nettverksarbeid i kompetanseutvikling i barnehagen
- Har utdypende kunnskap om profesjonelle læringsfellesskap i barnehagen, inkludert veiledning og refleksjon
Ferdigheter:
- Kan lede og vurdere relevant utviklingsarbeid i barnehage
- Kan bruke ulike veiledningsstrategier
- Kan lede refleksjon og samarbeidsprosesser i ett lærende praksisfellesskap
Generell kompetanse:
- Kan kritisk reflektere over eget utviklingsarbeid og egen ledelse av dette
- Har avansert forståelse av betydningen av partnerskap i utviklingsarbeid
- Kan etablere en kollektivorganisasjonskultur i personalgrupper
Studiet er nettbasert og inneholder varierte læringsaktiviteter som forelesninger, erfaringsdeling, seminar, arbeid med caser og ulike digitale gruppeprosesser, samt praktisk arbeid og utprøving i prosess i egen barnehage gjennom studiet.
Det tilbys veiledning. Noe av studiet vil kreve digital tilstedeværelse, mens andre deler vil kunne utføres fleksibelt etter studentens arbeidssituasjon og studiekapasitet.