Emnebeskrivelse for 2023/24
Juss for ledere
LED7001
Emnebeskrivelse for 2023/24

Juss for ledere

LED7001

Emnet er basert på rammeverket for den modulbaserte styrer- og rektorutdanningen og de krav som stilles til styrere og rektorer. Den skal i tillegg basere seg på relevant forskningsbasert kunnskap og rettspraksis, for utvikling av gode praksiser som gjør ledere bedre i stand til å utnytte handlingsrommet.

Vektlegging av lederes læring og kompetanseutvikling på det juridiske kompetanseområdet står sentralt. I emnet skal deltakerne anvende og prøve ut kunnskaper i egen organisasjon. Det skal legges vekt på erfaringsutveksling, samarbeid og veiledning mellom deltakerne - også mellom deltakerne fra barnehage- og skoleområdet når det er relevant.

Den gjennomføres med fire samlinger a 3 dager. Underveis i studiet vil vi også bruke digital metodikk gjennom blant annet veiledning via videomøter og webinarer.

Leders styringsrett, ansettelser og samarbeid med de tillitsvalgte (tema samling 1).

Saker knyttet til det psykososiale miljøet for elever i skolen og barn i barnehagen. Skolens erstatningsansvar (tema samling 2).

Ytringsfrihet, lojalitetsplikt, overtallighet/nedbemanning og de ansattes stillingsvern (tema samling 3)

Personvern, taushetsplikt m.m (tema samling 4)

For å bli kvalifisert for opptak må søker være leder som har gjennomført styrer- eller rektorutdanning eller har fullført minimum 30 studiepoeng i skoleledelse eller tilsvarende. Søker må kunne dokumentere ansettelsesforhold i skole eller barnehage, hvor de har en lederfunksjon.

Målet med emnet er å utvikle studentens kunnskap, holdninger og ferdigheter innenfor fagområdet. Ut fra Nasjonalt kvalitetsrammeverk for livslang læring har vi formulert følgende beskrivelser for denne påbyggingsmodulen om Juss for ledere:

Kunnskap:

Studenten:

  • Har avansert kunnskap om aktuelle lover og forskrifter gjeldende for barnehage og skole på individ- gruppe- og organisasjonsnivå
  • Har spesialisert kunnskap for å kunne analysere og vurdere juridiske forhold som omhandler rettigheter og plikter for barn, elever, foreldre, skole og barnehage
  • Har inngående kunnskap om fagområdet for å utvikle skolen som organisasjon
  • Har avansert kunnskap om å videreutvikle skolen og barnehagen som forvaltningsorgan

Ferdigheter:

Studenten kan

  • kritisk analyse av teori og forskning fra ulike informasjonskilder og rettspraksis i en kontinuerlig utvikling av skolens juridiske kompetanse
  • gjennomføre et selvstendig og avgrenset utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende etiske normer
  • utvikle og gjennomføre en forelesing i egen organisasjon om et aktuelt juridisk tema
  • utvikle et helhetlig planverk for egen skoles juridiske kompetanse
  • utvikle kvalitet for å oppnå varige forbedringer i barnehage og skole
  • lede og tilrettelegge for personalets pedagogiske og administrative bruk av lover og regler
  • lede personalets arbeid med å tilrettelegge for legitim og legal undervisning i tråd med nasjonale myndigheters føringer
  • kartlegge behovet for å utvikle systematikk i tverrsektorielle samarbeidsfora som berører barnet, eleven og foresatte
  • Kan anvende kunnskap gjennom å diskutere relevante problemstillinger for å utvikle egen lederrolle i juridiske spørsmål

Generell kompetanse:

Kandidaten skal kunne:

  • analysere relevante problemstillinger knyttet til juridisk kompetanse i barnehage og skole
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i studiet innenfor det juridiske fagområdet i egen barnehage og skole.
  • lede nytenking og innovasjon i utviklingen av nye rutiner og systemer
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer

Studiet vil gjennom disse læringsutbyttebeskrivelsene kunne føre til konkrete forbedringer i tråd med styrers og rektors ledelse av kompetanseutvikling for å håndtere saker og utfordringer innenfor det juridiske området slik kravspesifikasjonen beskriver det.

Pensumlitteratur. I tillegg må studentene dekke reise- og oppholdsutgifter til studiestedet.
Teoriemne
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.
Praksis inngår ikke i emnet

Obligatorisk deltakelse (OD) - min 80% - godkjent/ikke godkjent.

Må være godkjent for å få endelig karakter i emnet. Ved fare for ikke godkjent OD, kan det etter avtale med faglig ansvarlig avtales kompensatorisk arbeidskrav.

Hjemmeeksamen (HJ), skriftlig individuell, varighet: 3 dager

Casebasert. Teller 40%. Vurdering: A-F

Skriftlig oppgave (OP), prosjektbasert.

Studenten skal beskrive en relevant faktisk case fra egen arbeidsplass, og juridisk drøfte denne konkrete saken og komme med et forslag til løsning. Utvelgelse av case skjer etter avtale med veileder. Oppgaven kan løses individuelt eller i gruppe med inntil tre studenter.Teller 60%. Vurdering: A-F

Alle