Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Digital markedsføring og kundeverdi
MAF2005
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Digital markedsføring og kundeverdi

MAF2005
Studiet vil gi innsikt i grunnprinsipper innenfor digital markedsføring og kundeverdi både når det gelder markedsanalyser, tilbudsutvikling, kommunikasjon og relasjonsmarkedsføring. Digitaliseringen gir et stort tilfang av data som er en viktig ressurs i å analysere og monitorer markeder og markedsaktiviteter. Tilbudsutforming innebærer produktutvikling, prissetting, promosjon og tilgjengelighet/distribusjon. Digitalisering gir muligheter for å påvirke kundeverdien på alle disse områdene. Endelig påvirker digitaliseringen kommunikasjonsmuligheten og behovet for å forstå mekanismene bak god kundeopplevelse ved bruk av innhold i digitale medier.
Emnet er kun åpent for studenter på studieprogrammene Bachelor i økonomi og ledelse, Bachelor i markedsføring og Bachelor i bærekraftig økonomi og bioproduksjon.

Kunnskaper

  • har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen digital markedsføring og kundeverdi
  • har kunnskap om markedsføring på Internett og kjennskap til hvordan bedrifter kan bli mer synlige og aktive på nettet og hvordan det påvirker markeds- og tilbuds utviklingen
  • forstår hvordan digitaliseringen er en ressurs som påvirker virksomheters verdiskaping og mulighet for økt kundeverdi

Ferdigheter

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger om digital markedsføring og digital verdi i forretningsmessige sammenhenger
  • kan kartlegge og vurdere effekten av ulike former for digital markedsføring og identifisere problemstillinger innenfor digital markedsføring og kundeverdi
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og teorier innenfor digital markedsføring for å belyse behov for tiltak som fører til bedre synlighet og økt aktivitet på nettet

Generell kompetanse

  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer innenfor digital markedsføring
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor digital markedsføring og kundeverdi og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk eller valgemne, avhengig av program
Kurset gjennomføres som en kombinasjon av teoretisk kunnskapstilegnelse, seminar og praktisk gjennomføring av en case. Casen er en analyse av en virksomhets praksis og potensiale når det gjelder økt kundeverdi gjennom bruk av digitaliserte muligheter.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering, karakterregel Bokstavkarakterer

  • Arbeidskrav, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.
  • Oppgave - gruppe, teller 100/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer.