Emnebeskrivelse for 2024/25
Avansert markedsføring og ledelse
MAF5000
Emnebeskrivelse for 2024/25

Avansert markedsføring og ledelse

MAF5000
Avansert markedsføring og ledelse problematiserer og beriker fagene ved å ta med studentene på en reise fra opprinnelige begreper og modeller til moderne forskning og prasis som har stor betydning for virksomheter og samfunn i dag.
Formålet med emnet er å gjennomgå hvordan globale trender innvirker på markedsføring og ledelse. Hvordan kan virksomheter skape verdi for forbrukere, bedrifter og samfunn? Hva kjennetegner moderne markedsføring og ledelse, og hvordan kan ledelse og markedsføringspraksis bidra til å skape et mer positivt samfunn? Emnet omhandler kritiske perspektiver og problematiserer den makt markedsføring og ledelse har i vårt samfunn. For å få til dette utfordres eksisterende markedsførings- og ledelsesteorier, og studentene tas med på en læringsreise der ny kunnskap i forskning og prasis vektlegges.

Kunnskaper: Etter fullført emne har kandidaten,

  • solid dybdekunnskap innenfor markedsførings- og ledelsesteori som kurset legger opp til,
  • avansert innsikt i sentrale perspektiver og aktuell teori og forstår teoriutvikling og forskningsbasert kunnskapsutvikling gjeldene for fagområdene,
  • inngående kunnskap om hvordan markedsføring og ledelse skaper verdi for forbrukere, bedrifter og samfunn.

Ferdigheter: Etter fullført emne kan kandidaten,

  • innhente spesialisert forskningslitteratur innenfor markedsføring og ledelse, og evner å sammenstille, analysere og evaluere litteraturen,
  • utvikle gode og presise teoribaserte forskningsspørsmål,
  • gjennomføre kritisk litteraturanalyse og evaluering som plattform for solid forskningsdesign,
  • gjennomføre avanserte analyser av ulike perspektivers betydning for praksis.

Generell kompetanse: Etter fullført emne kan kandidaten,

  • formidle omfattende selvstendige analyser basert på nyere perspektiver og tilhørende faglige begreper og uttrykksformer,
  • bidra til nytenking i kjølvannet av analyser tilknyttet markedsføring og ledelse,
  • fremstille et selvstendig analytisk og vitenskapelig arbeid i tråd med bedriftsøkonomisk tradisjon for akademisk formidling både skriftlig og muntlig.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Hovedprofil , obligatorisk
Det legges opp til aktiv studentmedvirkning. Dette innebærer aktiv deltagelse i diskusjoner, med blant annet studentpresentasjoner i forbindelse med prosjektoppgaven (POPP). Tradisjonelle forelesninger benyttes i liten grad, men det vil arrangeres seminarer der utvalgte tema vil bli presentert og diskutert.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering, bokstavkarakterer

  • Muntlig eksamen, teller 60/100 av karakteren, bokstavkarakterer.
  • Mappe, teller 40/100 av karakteren, bokstavkarakterer.

Det tas forbehold om endringer i vurderingsform. Korrekte vurderingsform vises i StudentWeb ved oppmelding til aktuelt emne