Markedsstrategi - teori og praksis
Alle organisasjoner, private, offentlige eller frivillige organisasjoner operer i et marked der suksess eller overlevelse er betinget av gode valg i forhold til mål, evner og eksterne ikke kontrollerbare rammer. Målet er ofte å identifisere og nå frem til en gruppe kunder, brukere eller tilhengere med organisasjonens produkt/tjeneste slik at virksomheten optimaliseres. Hvordan graden av suksess kan uttrykkes avhenger selvsagt av type organisasjon, men generelt vil graden av tilfredshet blant brukerne/interessenter på den ene siden og organisasjonens interne målsettinger på den andre siden være vanlige indikatorer.
Faget er teoribasert og anvendt der studenten trenes i å identifisere og analysere status og kritiske suksessfaktorer. Disse skal igjen anvendes for å utvikle en robust strategi som møter mål og intensjoner for organisasjonen. Som ledelsesfag handler markedsstrategi om hvordan summen av kunnskap og organisasjonens evner kan ta gode økonomiske og organisatoriske valg slik at innsatsen rettes inn mot å nå et oppsatt mål i et marked.
Målet er å bygge studentens kunnskaper om hvordan man lager gode markedsstrategier basert på organisasjonens egne evner og ressurser på den ene siden og kunder/klienters behov i valgte segmenter i ett eller flere markeder, samt lover og regler, øvrige rammevilkår og påvirkning fra markeds- og organisatoriske strukturer på den andre siden. Det legges vekt på markedsbasert strategisk planlegging og handling.
Studentene trenes til å se muligheter og begrensninger i hvordan en virksomhets spesifikke mål kan oppnås innenfor de rammene de arbeider innenfor. Til hjelp for studentene vil det trekkes veksler på bedrifts- og samfunnsøkonomisk teori, og studentene vil trenes i markedsstrategiske tankemåter.
Kunnskap:
- studenten har god kunnskap om organisatoriske, økonomiske om institusjonelle forhold som vil påvirke en virksomhets evne til å realisere spesifikke mål
- studenten har inngående kjennskap til begreper og modeller som grunnlag for å beskrive og forstå ulike virksomheter
- studenten har kunnskap som er kritiske for å kunne fatte beslutninger i ulike virksomheter
Ferdigheter:
- studenten kan identifisere og vurdere ulike virksomheters handlingsrom og hvilke strategiske muligheter dette åpner for
- studenten kan gjøre rede for et beslutningsgrunnlag og foreslå beslutninger for ulike virksomheter som kan gi god måloppnåelse
Generell kompetanse
- studenten kan gi en grundig beskrivelse av hvordan interne kapabiliteter kan matche eksterne rammevilkår og strukturelle forhold påvirker en virksomhets beslutninger
- studenten kan foreslå og gjennomføre strategiske analyser som kan brukes som beslutningsgrunnlag for ulike virksomheter
Undervisningen i emnet gjennomføres over 4 samlingsdager der forelesninger og aktiv studentmedvirkning gjennomføres i plenum og i grupper. I løpet av dagene legges det opp til øvinger som studentene forutsettes å jobbe aktivt med gjennom gruppediskusjoner. Øvingene er basert på eksempler fra ulike type beslutningsproblemer. Det er en forventning at studenten jobber individuelt og/eller gruppevis aktivt med pensum mellom forelesningsdagene. Undervisningsopplegget organiseres i følgende fire deler:
DEL I
Fokus på en virksomhet og hva som er formålet med virksomheten (offentlig/privat/ideell organisasjon): Nyttemaksimering/profittmaksimering/kostnadsminimalisering/andre formål. I tillegg skal studenten også gjennomføre en analyse av virksomhetenes egne ressurser og evner til å etablere og gjennomføre strategiske valg.
DEL II
Fokus på institusjonelle forhold, marked, konkurranse, identifisere organisasjonens sterke og svake sider og hvordan disse kan påvirke en virksomhetens mulighetsrom og gode strategiske valg.
DEL III
Identifisere robuste strategier og lage en klar plan på hvordan suksessfull implementering av en strategi kan gjennomføres og en strategisk posisjon kan vedlikeholdes
DEL IV
Gjennomgang av eksempler der en bruker det faglige innholdet fra DEL I, II og III til å belyse hva som kan påvirke de strategiske beslutningene for en organisasjon.
Eksamen består av et arbeidskrav og en hjemmeeksamen.
- Arbeidskrav (godkjent/ikke godkjent)
- Aktiv deltagelse i caseløsning og gruppediskusjoner på begge samlingene –
eller
- Gruppearbeid: Innlevering av skriftlig oppgave etter fastsatt format og tema
- Hjemmeeksamen (Gruppe 1-3 personer) 1 uke Bokstavkarakterer (A-F)
Det tas forbehold om endringer i vurderingsform. Korrekt/Oppdatert vurderingsform vises i StudentWeb ved oppmelding til emnet.