Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Mat og helse 2B: Mat og måltiders kulturelle dimensjoner
MOH2002
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Mat og helse 2B: Mat og måltiders kulturelle dimensjoner

MOH2002

Vil du fordype deg i mat og måltiders kulturelle dimensjoner, ulike matkulturer, og mat og måltid som identitets- og kulturuttrykk?

Vi tilbyr en fleksibel og desentralisert videreutdanning i mat og helse, skreddersydd for deg som allerede underviser i faget i skolen.

Mat og helse er et svært viktig fag i grunnskolen, både for folkehelse og livsmestring. Dette emnet bygger på mat og helse 1.

Dette emnet utdyper mat og måltiders kulturelle dimensjoner, og hvordan mat og måltider inngår i ulike sammenhenger i skolens virksomhet. Studenten skal videreutvikle sin pedagogiske og fagdidaktiske kompetanse ved å reflektere over og kritisk vurdere undervisning og forsknings- og utviklingsarbeid i faget mat og helse. Studenten skal tilegne seg akademiske ferdigheter og vurdere faget mat og helse i en videre samfunnsmessig kontekst.

Emnet skal gi brei erfaring med studentaktive læringsformer knyttet til mat og måltider.

Emnet bygger på mat og helse 1.

Emnet består av to fysiske samlinger à 3 dager, i tillegg til synkront og asynkront digitalt arbeid og digital undervisning mellom samlingene. De fysiske samlingene vil tilbys parallelt både ved studiested Bodø og studiested Levanger, med plass til inntil 20 studenter hvert studiested, mens nettundervisningen vil være for alle studentene på studiet samlet.

Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Søkeren må oppfylle gjeldende opptakskrav for Mat og helse 2.

Mer informasjon om enkeltemneopptak og frister

Fullført minimum 180 stp lærerutdanning. I tillegg kreves det fullført og bestått mat og helse 1 eller tilsvarende på grunnleggende nivå. Ved flere søkere enn antall studieplasser, vil søkere med fullført mat og helse 1 prioriteres.
Søkere må dokumentere et ansettelsesforhold i en skole. Hvis du ikke er ansatt i en skole må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praktiske oppgaver i mat og helse ved en skole mens du gjennomfører videreutdanningen. Ansettelsesforhold og praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver. Søkere som har et ansettelsesforhold i en skole, vil bli prioritert.

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om barn og unges rolle som matforbrukere og hvordan mat og måltider inngår i deres identitetsutvikling og sosialisering
  • har kunnskap om ulike måltidstradisjoner (norsk tradisjonsmat, samisk mat, matkultur blant etniske minoriteter i Norge)
  • har kunnskap om faktorer som skaper variasjoner i matkultur
  • har kunnskap om entreprenørskap, retrovasjon og innovasjon i faget mat og helse

FERDIGHETER

Studenten

  • kan ivareta mattradisjoner og anvende innovative ferdigheter i skapende arbeid med elever
  • kan beherske og anvende sensoriske uttrykk i praktisk matlaging og tilrettelegge for estetisk erfaring med mat og måltider
  • kan legge til rette for kreative læringsaktiviteter som tar hensyn til ulike kulturelle og sosiale kontekster
  • kan benytte teori og relevante metoder og planlegge, gjennomføre og rapportere forsknings- og utviklingsprosjekt knyttet til egen lærerkompetanse og undervisning i mat og helse

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan vurdere kulturelle perspektiver ved mat og måltider
  • kan ta ansvar for lokalt læreplanarbeid i mat- og helsefaget i skolen og bidra til nytenking og videreutvikling av faget mat og helse
  • kan drifte undervisningskjøkkenet i faget mat og helse
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin. Webkamera og hodetelefoner inngår som del av standard tilbehør. Studenten må selv dekke kostnader til dette.
Teoriemne

Vi vil bruke Canvas som læringsverktøy, der vi henter inspirasjon fra digitalpedagogiske tilnærminger for å støtte og forbedre pedagogiske prosesser og læringsopplevelser. Undervisningen vil ha et praksisnært fokus, slik at studentene kan prøve ut undervisningsopplegg og ulike didaktiske komponenter i arbeidshverdagen mellom samlingene, og reflektere kritisk over egen praksis i samarbeid med medstudenter og faglærere.

Gjennom denne utprøvingen får studentene også utforske ulike perspektiver og roller som kan bidra til bedre læring og -undervisningspraksis og økt refleksjonsnivå og didaktisk forståelse, idet vi veksler mellom studentperspektivet, elevperspektivet og lærerperspektivet i planlegging, gjennomføring og evaluering av ulike undervisningskomponentene.

På de fysiske samlingene vil vi vektlegge aktiv og praktisk læring, der studentene får kjennskap til og erfaring med ulike undervisningsmetoder, som demonstrasjoner, utforsking og eksperimentering med mat, inkludering av elementer fra ulike matkulturer, ekskursjoner, feltarbeid, smaking og utprøving av ulike matlagingsteknikker og -metoder. Vi vil legge vekt på bærekraftige matvaner, etisk matforbruk og miljøbevissthet i undervisningen. Vi støtter oss til konstruktivistisk-, sosial-, kognitiv- og humanistisk læringsteori i arbeidet med dette studiet.

Obligatorisk deltakelse er nødvendig for å ivareta fagets praktiske egenart og den praktiske delen av læringsutbyttene.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

Obligatorisk deltakelse (OD):

Obligatorisk deltakelse på undervisning vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det er krav om minimum 80% deltakelse. Teller 0/100 av karakteren.

Obligatoriske arbeidskrav (AK):

Studenten skal i løpet av studiet levere/presentere 2 mindre oppgaver/arbeider knyttet til faglige emner. Alt arbeid må være utført innen fastsatte tidsfrister og godkjent av faglærer før endelig karakter i emnet kan settes. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.

Nærmere opplysninger om premissene for obligatorisk deltakelse, innleveringsfrister og krav til innhold, vil bli gitt i semesterplaner ved studiestart og i løpet av studiet.

Oppgave med justerende muntlig (OMU):

Individuell. Oppgave som består av en skriftlig, individuell innlevering, som skal leveres innen fastsatt tidsfrist, og en digital, justerende muntlig eksamen (inntil 20 minutter) der karakteren kan justeres til gunst eller ugunst på bakgrunn av etterfølgende muntlig presentasjon. Teller 100/100 av karakteren. Karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.

Alle hjelpemidler tillatt.

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.