Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2025/26)
Ernæring 2
MOH7002
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2025/26)

Ernæring 2

MOH7002
Ernæring 2 vil ha fokus på matkultur, matvaner og matvarevalg for å gi studentene utvidet forståelse for hva som påvirker kostholdet vårt. Sentralt er også ernærings- og helsekommunikasjon, samt ernæringsformidling. Emnet vil gi studentene inngående kunnskap om hvordan fremme god ernæring og helse, og forebygge ernæringsrelaterte helseproblemer på individ-, gruppe-, og institusjonsnivå.

Ernæring 2 vil belyse hva som ligger til grunn for matvarevalg, -vaner og -preferanser i ulike grupper. Matvaner er en viktig del av identitet og livskvalitet, som er nært knyttet opp til de historiske, kulturelle og sosiologiske aspektene av matproduksjon og -tilgang, distribusjon og forbruk over tid.

Studiet vil også ha fokus på sammenhengen mellom fysisk aktivitet, ernæring og helse. Sentralt er også ernærings- og helsekommunikasjon som vil gi studentene økt forståelse for hvordan formidle kunnskapsbaserte kostholdsråd til ulike grupper i befolkningen. Studentene skal kunne omsette kunnskapen om sammenhenger mellom mat, ernæring, helse og samfunn til teoribaserte tiltak og råd om helsefremmende kosthold tilpasset ulike befolkningsgrupper.

Bachelorgrad (180 sp) eller tilsvarende.

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om ulike aspekter og faktorer som påvirker matkultur, matvaner og -valg
  • har inngående kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet, ernæring og helse
  • har inngående kunnskap om kosthold for personer med spesielle behov som matintoleranser og -allergier

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om ernærings- og helsekommunikasjon i planlegging og utvikling av helsefremmende tiltak for ulike befolkningsgrupper, spesielt knyttet til kosthold og ernæring
  • kan analysere og forklare hvordan og hvorfor matvaner og matkultur varierer i samfunnet og i ulike grupper i befolkningen
  • kan bruke relevante metoder og verktøy for å øke og styrke befolkningens bevissthet, kunnskap, holdninger og preferanser omkring mat, kosthold og ernæring i et helsefremmende perspektiv
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere om ernæringsfaglige problemstillinger og formidle ernæringsinformasjon tilpasset mottakeren/-e
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og mindre prosjekter
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin med kamera og headsett for deltakelse i nettbasert undervisning. Studentene må ha internettlinje med kapasitet til nettundervisning.
Obligatorisk

Nettbasert, både synkron og asynkron undervisning.

Det legges opp til to digitale nettsamlinger per semester, hvor studentene kan delta aktivt gjennom diskusjon i grupper og i plenum. Øvrig undervisning innebærer primært asynkron undervisning som studentene kan følge når det passer. Undervisningen vil ta opp sentrale tema fra emneplanen, men for å oppnå læringsutbyttet i studiet forutsettes i tillegg stor grad av selvstudium for å fordype seg innen de ulike tema.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering (SV): Begge eksamensaktivitetene, beskrevet under, må være bestått for å få fullført emnet.

  • Mappe (MA): Inneholder to skriftlige innleveringer. Vurderingsuttrykk A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Teller 30/100
  • Hjemmeeksamen (HJ): En ukes (7 dager) individuell skriftlig hjemmeeksamen. Vurderingsuttrykk A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Teller 70/100

Alle hjelpemidler.

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.