Ernæring 2
Ernæring 2 vil belyse hva som ligger til grunn for matvarevalg, -vaner og -preferanser i ulike grupper. Matvaner er en viktig del av identitet og livskvalitet, som er nært knyttet opp til de historiske, kulturelle og sosiologiske aspektene av matproduksjon og -tilgang, distribusjon og forbruk over tid.
Studiet vil også ha fokus på sammenhengen mellom fysisk aktivitet, ernæring og helse. Sentralt er også ernærings- og helsekommunikasjon som vil gi studentene økt forståelse for hvordan formidle kunnskapsbaserte kostholdsråd til ulike grupper i befolkningen. Studentene skal kunne omsette kunnskapen om sammenhenger mellom mat, ernæring, helse og samfunn til teoribaserte tiltak og råd om helsefremmende kosthold tilpasset ulike befolkningsgrupper.
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om ulike aspekter og faktorer som påvirker matkultur, matvaner og -valg
- har inngående kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet, ernæring og helse
- har inngående kunnskap om kosthold for personer med spesielle behov som matintoleranser og -allergier
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om ernærings- og helsekommunikasjon i planlegging og utvikling av helsefremmende tiltak for ulike befolkningsgrupper, spesielt knyttet til kosthold og ernæring
- kan analysere og forklare hvordan og hvorfor matvaner og matkultur varierer i samfunnet og i ulike grupper i befolkningen
- kan bruke relevante metoder og verktøy for å øke og styrke befolkningens bevissthet, kunnskap, holdninger og preferanser omkring mat, kosthold og ernæring i et helsefremmende perspektiv
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere om ernæringsfaglige problemstillinger og formidle ernæringsinformasjon tilpasset mottakeren/-e
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og mindre prosjekter
Nettbasert, både synkron og asynkron undervisning.
Det legges opp til to digitale nettsamlinger per semester, hvor studentene kan delta aktivt gjennom diskusjon i grupper og i plenum. Øvrig undervisning innebærer primært asynkron undervisning som studentene kan følge når det passer. Undervisningen vil ta opp sentrale tema fra emneplanen, men for å oppnå læringsutbyttet i studiet forutsettes i tillegg stor grad av selvstudium for å fordype seg innen de ulike tema.
Sammensatt vurdering (SV): Begge eksamensaktivitetene, beskrevet under, må være bestått for å få fullført emnet.
- Mappe (MA): Inneholder to skriftlige innleveringer. Vurderingsuttrykk A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Teller 30/100
- Hjemmeeksamen (HJ): En ukes (7 dager) individuell skriftlig hjemmeeksamen. Vurderingsuttrykk A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Teller 70/100
Alle hjelpemidler.
Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.
