Samspill og ensembleledelse del 3: Utøvelse, ledelse og skaping av nye uttrykk i større ensembler
Jobbe med utøvelse og ledelse- og å skape musikk i større ensembler som korps, storband og sammensatte band.
Samspill og ledelse blir bl.a. knyttet til kulturskole og videregående skole. Knyttes også til masterclass-ensembler og hovedinstrument fordypning. Man kan også spesialisere seg noe i selvvalgt fordypningsområde innenfor en ensembletype.
Man vil også jobbe med spørsmål som: Hvordan evaluere musikk og i særdeleshet samspill og ensembleledelse?
Kunnskap: Studenten:
- har god kunnskap om samspill og ensemble-ledelse i større ensembler og å skape nye uttrykk i fellesskap
- har god kunnskap om ulike innøvingsmetoder og god formidling
- har god instrumentkunnskap og forstår muligheter for tilpasninger og tilrettelegging
- har god kunnskap om ulike didaktiske metoder og metodeutvikling tilknyttet samspill og ledelse av ulike målgrupper
Ferdigheter: Studenten:
- kan formidle musikk og estetiske opplevelser til ulike målgrupper
- kan lede større ensembler i ulike tradisjoner
- kan utvikle og tilpasse egen utøvelse gjennom refleksjon og veiledning
- kan bruke relevant teknologi, digitale ressurser og annet relevant utstyr til bruk i klasserom, studio og på scene
Generell kompetanse: Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre tverrfaglige kunstprosjekter og samarbeide om estetiske læringsprosesser
- kan anvende gode metoder for å arbeide kollektivt og skapende, både pedagogisk og utøvende
- kan anvende og formidle egne musikalske oppfatninger i ulike samspill- og undervisningssituasjoner og reflektere over egen rolle som musiker, pedagog og leder
- kan anvende relevant faglitteratur til å reflektere over egen rolle som pedagog, musiker og leder, både skriftlig og muntlig
Praktisk preget emne, med noe teori.
Obligatorisk emne
Undervisningen foregår på Studiested Levanger over ett semester og undervisningen vil innledende ha instruktivt preg, men man vil mest jobbe i ulike ensembler, både på og utenfor studiested.
Det er obligatorisk deltakelse i emnet, så derfor er det nødvendig med deltakelse og aktivt samarbeid mellom studentene for å kunne oppnå de ønskede utbytteformuleringer vi har satt for emnet.
Her vil bl.a. interaktive prosesser, ensemblemedvirking og faglige samtaler mellom studenter, medstudenter og lærere være essensielt.
Obligatorisk deltakelse i undervisning, minimum 80 %, og i avtalt studentstyrt arbeid. Obligatorisk deltakelse må være godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.
To skriftlige arbeidskrav . Arbeidskrav må være godkjent før studenten gis karakter i emnet.
Praktisk eksamen: bestått/ikke bestått. Varighet: 30 minutter
Nødvendige instrument, samt relevant digitalt utstyr.
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.