Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)
Profesjonsfag, del 1
MUS1074
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)

Profesjonsfag, del 1

MUS1074
Emnet inneholder grunnleggende teori om læringsprosesser og grunnleggende musikkdidaktisk arbeid i grunnskolen, med vekt på 1.-7.trinn.

Det er to moduler i profesjonsfag, del 1:

  1. pedagogikk og
  2. musikkpedagogikk/-didaktikk.

Det er nær kopling mellom undervisningen og grunnskolepraksis (5.-7. trinn).

Spesielle fokusområder er:

  • Skolens og musikkundervisningens mandat, formål og lovgrunnlag
  • Læreplan
  • Planlegging, gjennomføring og evaluering
  • Didaktiske prinsipper og begrep
  • Faglærerrollen
  • Læringsteorier
Emnet er forbeholdt studenter som tar lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk. 

Emnet er obligatorisk for Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk.

For studenter som ønsker å velge overgang fra årsstudium til MALUPE er emnet obligatorisk.

For studenter som kun tar årsstudium erstattes emnet med musikkhistorie. .

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om grunnskolens lovgrunnlag, herunder formål, verdigrunnlag og læreplaner
  • har kunnskap om planlegging, gjennomføring, evaluering og observering av musikkundervisning i grunnskolen.
  • har innsikt i grunnleggende generell didaktisk og musikkdidaktisk tenkning
  • har kunnskap om sentrale didaktiske begrep, prinsipper og læringsteorier
  • har grunnleggende innsikt i ulike måter å legitimere musikkpedagogisk virksomhet på
  • har kunnskap om barn og unges oppvekstmiljø, hvordan det sosiale miljøet påvirker læringsmiljøet, og innsikt i hvordan man i lærerrollen utvikler gode relasjoner til og mellom elever
  • har grunnleggende kunnskap om bruk av samisk musikk og kultur i musikkundervisning

Ferdighet

Studenten

  • kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om læring og undervisning
  • kan planlegge musikkundervisning i grunnskolen tilpasset elevenes forutsetninger
  • kan legge til rette for elevers kreative prosesser, estetisk erfaring og kritisk refleksjon i grunnskolen
  • Kan kritisk drøfte profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sentralt fagstoff i skriftlig og muntlig form i henhold til gitte krav
  • kan vurdere og reflektere over egen og andres musikkundervisning i grunnskolen
  • kan gjøre rede for lærerrollens utvikling, utfordringer og muligheter læreren står overfor i en kompleks samtid og i møtet med en uviss fremtid
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin/nettbrett.
Obligatorisk teoriemne.

Undervisning på studiestedet

Forelesninger og studentaktive læringsformer (for eksempel framlegg, undervisning, egenrefleksjon, arbeid i grupper, rollespill og multimodale læringsformer).

Det er nødvendig med deltakelse og aktivt samarbeid mellom studentene for å kunne oppnå utbytteformuleringene.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem

Obligatorisk Deltakelse (OD) i undervisning, minimum 80 %, og i avtalt studentstyrt aktivitet. OD må være godkjent for å få gå opp til eksamen.

Arbeidskrav (AK):

  • 2 stk.  Arbeidskravene gis som hhv skriftlige/multimodale innleveringer og muntlige/praktiske presentasjoner. Nærmere beskrivelse angitt i semesterplan.
  • Ett av arbeidskravene er en  fagoppgave tilknyttet praksis i grunnskolen.

Godkjent arbeidskrav settes som vilkår for å få endelig karakter i emnet.

Hjemmeeksamen (HJ):

  • Gradert karakter A-F, individuell vurdering, teller 100/100 av karakteren
  • Varighet: tre dager

På vitnemålet slås karakteren i Profesjonsfag del 1, del 2, del 3 og del 4 sammen til èn karakter. Hver del vektes 20 %.