Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Profesjonsfag, del 2
MUS1077
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Profesjonsfag, del 2

MUS1077

Profesjonsdag del 2 bygger videre på emnene Musikk 1.4 profesjonsforståelse i musikk og Musikk 2.4 kulturforståelse, identitet og samfunn.

Det er fire moduler i profesjonsfag, del 2;

  • pedagogikk
  • musikkpedagogikk/-didaktikk og
  • vitenskapsteori & vitenskapelig metode
  • FoU-oppgave

Det skal skrives en profesjonsrettet FoU-oppgave som kombinerer musikkfag og profesjonsfag. Oppgaven må være godkjent før studenten kan begynne på masteroppgaven. FoU-oppgaven skal tematisere problemstillinger knyttet til de praktiske og estetiske fagenes egenart, kunnskapsgrunnlag, historikk, praktiske og estetiske prosesser, og/eller verdigrunnlag.

Det er nær kopling mellom undervisningen og grunnskolepraksis (1.-4. trinn & 8.-10. trinn). Emnet inneholder teori om læringsprosesser og didaktisk arbeid for grunnskolen.

Spesielle fokusområder i profesjonsfagets del 2 er:

  • Ensembleledelse i grunnskole/ungdomsskole
  • Klasseledelse
  • Vurderingsarbeid
  • Læremidler
  • Mangfold
  • Barn i vanskelige livssituasjoner
  • Aksjonsforskning/-læring
Emnet forbeholdes studenter på 2. studieår ved lærerutdanning i praktiske og estetiske fag.
Emnet er forbeholdt studenter på lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk.

KUNNSKAP

Studenten

  • har god kunnskap om planlegging, gjennomføring og evaluering av musikkundervisning i grunnskolen
  • har god kunnskap om ledelse av og medvirkning i ensembler på ulike arenaer i grunnskolen
  • har grunnleggende kunnskap om vurderingsarbeid i grunnskolen
  • har god kunnskap om musikk i barne- og ungdomskulturer, flerkulturelle perspektiver, likestilling og mangfold som musikkundervisningens grunnlag
  • har god kunnskap om bruk av samisk musikk og kultur i musikkundervisning
  • har evne til å drøfte profesjonsetiske problemstillinger og perspektiv
  • har grunnleggende kunnskap om relevante forskningsmetoder

FERDIGHET

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere musikkundervisning i grunnskolen/ungdomsskole
  • kan legge til rette for elevers kreative prosesser, estetisk erfaring og kritisk refleksjon i grunnskolen/ungdomsskole
  • Kan lede ensembler på ulike arenaer i grunnskolen og ungdomsskolen
  • kan begrunne valg av mål, innhold, læremidler, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen
  • kan ta i bruk elementer fra samisk kultur i musikkundervisningen
  • kan anvende og kritisk vurdere skolefaglig forskning, vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i planlegging og gjennomføringen av eget FoU-arbeid (aksjonsforskning)

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan vurdere og reflektere over egen og andres musikkundervisning i grunnskolen
  • kan stimulere til forståelse av demokrati, demokratisk deltakelse, respekt for alle folk, natur og miljø
  • kan legge til rette for folkehelse og livsmestring
  • har inngående bevissthet om barn og unges musikalske og sosiale identitetsutvikling og kan bruke denne kompetansen til å arbeide med elevenes holdninger til musikk i et flerkulturelt samfunn
  • kan sette seg inn i- og integrere musikkpedagogisk forskning i egen undervisningspraksis og som utgangspunkt for faglig utvikling
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin/nettbrett.
Obligatorisk teoriemne.

Undervisning på campus Levanger.

Forelesninger og studentaktive læringsformer (for eksempel framlegg, undervisning, egenrefleksjon, arbeid i grupper, rollespill og multimodale læringsformer).

Det er nødvendig med deltakelse og aktivt samarbeid mellom studentene for å kunne oppnå utbytteformuleringene.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

Obligatorisk deltakelse (OD)

Det kreves minimum 80 prosent obligatorisk deltakelse i undervisningen for å få avsluttende vurdering i emnet. Vurderingsuttrykk: Godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.

Arbeidskrav (AK)

  • 6 stk. (tre på høst, tre på vår). Arbeidskravene gis som hhv. skriftlige/multimodale innleveringer og muntlige/praktiske presentasjoner. Nærmere beskrivelse angitt i semesterplan.
  • Et av arbeidskravene i hvert semester er fagoppgave tilknyttet praksis i grunnskole

Arbeidskravene må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Vurderingsuttrykk: Godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.

3. semester:

Individuell hjemmeeksamen (HJ). Varighet: 3 dager. Vurderingsuttrykk: A-F.

Teller 25/100 av karakteren.

4 .semester:

Praktisk eksamen (PE): Gjennomføres i gruppe. Inntil 20 minutter kreativ presentasjon av aksjonsforskning tilknyttet praksisperioden, i tillegg til 20 minutters diskusjon med sensorer. Gruppevurdering. Vurderingsuttrykk A-F. Teller 25/100 av karakteren.

Oppgave (OP): Individuell profesjonsrettet FoU-oppgave. FoU-oppgaven skal være på ca. 20 sider og kan ha maks 15 minutter med musikk- eller video-vedlegg.

Vurderingsuttrykk: A-F. Teller 50/100 av karakteren.

Alle hjelpemidler er tillatt.

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.